سینماسینما، علی نعیمی- سینمای ایران در تقسیم موضوعات خود و نگاه به مسائل مختلف قشرهای جامعه هیچگاه با توازن به اطراف خود نگاه نکرده است. با آنکه دانشگاه و قشر دانشجو و فضای علمی اطراف آن میتواند رابطه نزدیکی با سینما و سینماگران داشته باشند اما در کارنامه سی و چند ساله بعد از پیروزی انقلاب فیلمهایی که محوریت زندگی دانشجویان را سوژه خود کند، بسیار کم است.
زندگی دانشجویان همواره با برخی مسائل سیاسی کشور درهم آمیخته میشود و حاصل آن موضوعاتی میشود که بیشتر رنگ شرایط روز را به خود میگیرند. از این رو سینمای ایران در میانههای دهه هفتاد که وارد فضای باز سیاسی دوران اصلاحات میشود، بیشتر درگیر موضوعات دانشجویی به عنوان قشر معترض و روشنفکر پرداخته است.
نگاهی به برخی از آثار سینمای ایران با محوریت دانشجویان در آستانه روز دانشجو فرصت مناسبی است تا نسبت به اتفاقات این قشر و کند و کاو دوربین سینمای ایران با ورود به زندگی شخصی آنان پرداخته شود. دانشجویان قشری درس خوانده، روشنفکر، عاشقپیشه، زخم خورده از سیاست و درگیر مسائل روزمره و اقتصادی است.
اعتراض: مسعود کیمیایی
جرقه اولیه ساخت فیلم در دوران پس از دوم خرداد با فیلمهایی ساختار شکن که بر محوریت خواستههای جوانان میچرخید با فیلم «اعتراض» ساخته مسعود کیمیایی زده شد. فیلمسازی که تا آن زمان تنها توفیقش در جشنواره فجر نامزدی در رشته بهترین فیلم از جشنواره هفدهم بود. نگاهی به مسائل کوی دانشگاه و ترکیب اتفاقات آن با زندگی شخصی «رضا» با بازی محمدرضا فروتن محوریت اصلی «اعتراض» بود. فیلم مسعود کیمیایی یک زوج موفق و امتحان پس داده شده را به سینمای ایران معرفی کرد. زوجی که نماد اعتراض، عشق و از خودگذشتگی بود و استفاده از آنها در فیلمهای دیگر محمدرضا فروتن و میترا حجار را در نقش دانشجویان معترض و زخم خورده با ذائقه مخاطب همراه کرد.
متولد ماه مهر: احمدرضا درویش
تقابل دغدغههای کارگردان فیلمهای دفاع مقدس در مواجهه با جوانهای دهه هفتاد، درویش را به دانشگاه علامه طباطبایی برد تا قهرمانهای قصههایش از دل دانشگاه تا نیزارهای حور و شلمچه فیلمی را بسازند که نگاهی منطقی به نسل در حال اعتراض و دانشجویان دهه هفتاد دارد. فیلم در زمان ساخت و اکران جزو آثار مطرح و پرفروش سینمای ایران بود و میتوان آن را نقطه عطف کارنامه کاری درویش دانست.
دختران انتظار: رحمان رضایی
رحمان رضایی با فیلمنامهای از محمدهادی کریمی فیلمی درباره ازدواجهای صوری دانشجویانی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند، ساخت. فیلمی که با حضور بازیگران مطرح و چهرهاش در سال ۷۹ روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان روبهرو شد. اگرچه پرداختن به مقوله زندگی دانشجویی از دغدغههای کارگردان در این فیلم است اما وجه دراماتیک قصه از پرداخت مناسب به این دغدغهها جلوگیری کرد.
نیمه پنهان: تهمینه میلانی
تهمینه میلانی در اواخر دهه هفتاد فیلمی را بر مبنای یکی از فیلمنامههایش ساخت که با پرداخت به زندگی دانشجویی در اوایل دهه ۶۰ و موج فعالیتهای سیاسی در آن باعث شد فیلمسازش مدتی را بهدلیل ساخت آن در زندان به سر ببرد. موضوع فیلم درباره فرشته (نیکی کریمی) است که در آستانه رسیدگی همسرش خسرو (آتیلا پسیانی) در مقام نماینده ریاستجمهوری به پرونده قضایی یک زن محکوم به اعدام، دفترچه خاطراتش را به او میدهد. خسرو در دفتر میخواند که فرشته که در سالهای ۵۸-۵۹ دانشجو بوده، جذب گروههای سیاسی چپ میشود و به عنوان هوادار فعالیت میکند. در این شرایط به محفلی روشنفکرانه راه مییابد که گردانندهاش سردبیر یک نشریه ادبی به نام روزبه جاوید (محمد نیک بین) است. این آشنایی کمکم به عشقی نامعلوم میانجامد اما او پی میبرد که جاوید همسری به نام خانم جاوید دارد. اگرچه فیلم به دلیل شرایط حساس موضوعیاش نتوانست اکران موفقی داشته باشد اما بعدها در شبکه نمایش خانگی با اقبال مخاطبان روبرو شد. فیلم گیشه موفقی نداشت و اولین فیلم میلانی بود که خودش و همسرش محمد نیکبین به همراه نیکی کریمی سرمایه اولیه آن را تامین کردند.
شبهای تهران: داریوش فرهنگ
تهمینه میلانی اینبار و در «شبهای تهران» در مقام فیلمنامهنویس قصهای را دست داریوش فرهنگ داد تا پرداخت جنایی ـ معمایی فرهنگ به موضوع دانشجویی دختران و مشکلات و سختیهای زندگی در فضای مرد سالارانه، تریلر روانشناسانهای را بسازد که در زمان خود بسیار هوادار داشت و توانست مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند. میترا حجار که تصویر ثابت دانشجویان فیلمهای دوران اصلاحات است این بار نه تنها نمیتواند در مقام یک قهرمان قد علم کند که تبدیل به قربانی جامعه خود میشود.
نفس عمیق و دربند: پرویز شهبازی
نگاه دغدغهمند شهبازی به زندگی دانشجویان و پرداخت منحصر به فرد او در «نفس عمیق» نه تنها این فیلم را فیلم محبوب نسل جدید مخاطبان سینما و شروع موج جدیدی از فیلمسازی در سینمای ایران کرد که ادامه دادن همین دغدغهها در آخرین ساخته شهبازی یعنی «دربند» نشان داد او فضای زندگی دانشجویی و مشکلات آنها را بدون در نظر گرفتن فضای سیاسی و ملتهب جامعه؛ به خوبی میشناسد و برای آن راهحلهای خوبی در نظر دارد. دانشجو در فیلمهای شهبازی به دنبال اعتصاب و میتینگ سیاسی نیست. دانشجوهای فیلمهای شهبازی دغدغه معیشت دارند. رنج بیپولی و گذر از شرایط سخت جامعه آنها را در شرایطی قرار میدهد که یا با جامعه خود قهر میکنند یا دست به خودکشی میزنند.
خوابگاه دختران: محمدحسین لطیفی
مثلث لطیفی، حمید جبلی و ایرج طهماسب بعد از ساخت آثاری همچون «دختر ایرونی»، «دختر شیرینی فروش» و «عینک دودی» سراغ فیلمنامهای در ژانر وحشت با محوریت خوابگاه دانشجویان و زندگی دانشجویی بروند که نتیجه آن فیلمی خوش ساخت در دفتر صحرا فیلم شد. فیلم از معدود آثار موفق در ژانر وحشت است که دغدغههای اجتماعی آن به خوبی در تار و پود اثر رخنه کرده است. اکران گسترده و استقبال مخاطبان از فیلم نشان از شناخت کارگردان و فیلمنامهنویس به حوزههای تخصصیشان دارد. «خوابگاه دختران» در سال ۸۳ اکران شد و به فروش خوب ۴۰۰ میلیون تومان دست پیدا کرد.
بازنده: قاسم جعفری
بازنده شاید آخرین اثر از موج فیلمهای اعتراضی با محوریت دانشجویان و اتفاقات تیر ۷۸ باشد. فیلمی که اگرچه چند سال بعد و در پایان دولت اصلاحات ساخته شد اما فروش خوب آن در گیشه نشان داد استفاده از زوج امتحان پس داده محمدرضا فروتن و میترا حجار هنوز هم مخاطبان زیادی را به سینما میکشاند. داستان بازنده پیرامون یکی از دانشجویان معترض اواخر دهه هفتاد است که با حیله دوست قدیمیاش مجبور به فرار از کشور میشود و زمانی که باز میگردد متوجه تمامی دروغهای دوستش شده و زندگی خود را از دست رفته میداند. حمید گودرزی در آن سال و پس از سریال «تب سرد» حضور متفاوتی را در سینما تجربه کرد.
اگرچه فیلمهای دیگری با محوریت دانشجویان و زندگی آنها در سینمای ایران ساخته شده است که از جمله آن میتوان به «چهل سالگی» ساخته علیرضا رئیسیان؛ «پایان نامه» ساخته حامد کلاهداری، «همخانه» ساخته مهرداد فرید و «خودزنی» ساخته احمد کاوری اشاره کرد اما تنوع موضوعات پیرامون این قشر از جامعه نشان میدهد سینمای ایران در انتخاب سوژههای خود پیرامون زندگی دانشجویی دچار فقر قصه و تنوع شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد