ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در صفحه اینستاگرام خود نسبت به فیلم فروشنده واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم اصغرزاده در اینستاگرام خود نوشت :دینامیسم درام سینمایی فروشنده قدرت خود را از پیچیدگی و تردیدهای اخلاقی و عدم قطعیت پایانبندی آن میگیرد.
اصغر فرهادی استاد ساخت ملودرام اجتماعی و شایسته ترین روایتگر سینمای ایران است. قبل از دیدن فیلم نگران بودم دوران اوج این فیلمساز خوب سپری شده باشد، اما وقتی سالن تاریک شد و فریم به فریم پازل فیلم با آن حس تعلیق سکانسهای پایانی، تا ته تیتراژ آخر در ذهنم ردیف نشست نتیجه را درخشانتر از آثار پیشین او یافتم.
معمولا ریتم سینمای ما در بیان حقایق و مبانی اجتماعی و روانشناسانه خانواده دچار لکنت زبانی و گاه گنگ و خسته کننده است ولی عمق و لایه بندی فروشنده تا جایی که تهران بیدفاع و آلوده را به نیویورک ازهم گسیخته عصر آرتور میلر سنجاق میزند چنان مرا درگیر خود ساخت که گذر زمان برایم بکلی بی معنا شد. فرهادی فیلمش را جایی تمام میکند که داستان جدیدی در ذهن تماشاگر پیدا میشود. شبیه آثار قبلی. باز هم همان شخصیتهای مردد خاکستری که باید در سختترین لحظات و آنهم در فضایی پرتنش و رازآلود تصمیم بگیرند.
خب طبیعی است که نمیتوان او را از تکرار المانها و مضامین دستمایه گذشته اش منتزع ساخت. اینجا هم خبری از قطعیت فراقانونی، غیرت جاهلانه در انتقامگیری شبیه آنچه در “قیصر” کیمیایی سراغ داریم، نیست، معلم روشنفکر اما به سنتهای اجتماعی احترام و در ستایش از “گاو” مهرجویی سنگ تمام میگذارد گرچه در انتقال این مفاهیم به محصلان جوانش ناکام است یا نمیتواند از پس معمای بابک شاه کلید مرموز که بساط هرزگی زنان را پهن کرده و تمام مصائب زیرسر اوست برآید. واکنش عماد برخلاف عرف رایج و فرهنگ عمومی ابتدا منفعلانه است. با این وجود ستون فقرات داستان بر لذت انتقامی مردانه و در گریز از تیزی نگاه های مردم استوار است و نه خواست رعنای مجروح و افسرده حال که بدنبال فراموشی دیروز و پنهان ساختن حقیقت است. شاید هم عماد ناخودآگاه دارد از همسرش انتقام میگیرد تا با کشف حقیقت پنهان و اطلاع از جزییات حادثه حمام، بر کنترل و سلطه اش بیافزاید. همان جزییاتی که نه محدودیتهای سینمایی و نه فیلمنامه نویس قصد برملا کردنش را دارد.
ماجرای تنها ماندن رعنا در شب فاجعه نیز زیرسر ایرادات اداره نظارت بر نمایش است. هم نمایشنامه و هم داستان فیلم هر دو یک پیام دارند و پایان فیلم هم با مرگ فروشنده بپایان میرسد، فرهادی در عین حال از برخی جنبه های خشونت برخاسته از تعصب کور که در خرده فرهنگهای موجود، مردانگی نامیده میشود معنازدایی میکند….فیلم اما بنظرم یکی از بهترینهای سینمای ایران در چندسال اخیر است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟