حذف شماری از فیلمسازان شاخص از بخش مسابقه فجر ٣۵ اتفاقی نیست که بتوان بهراحتی از کنارش گذشت. کاناپه (کیانوش عیاری)، لِرد (محمد رسولاف)، مَلی و راههای نرفتهاش (تهمینه میلانی)، هجوم (شهرام مکری)، بیحساب (مصطفی احمدی)، فصل نرگس (نگار آذربایجانی) از جشنواره حذف شدهاند و اکثرا هم تنها دلیلش را ممیزیهای سختگیرانهای میدانند که جشنواره امسال بر فیلمها روا داشته است.
به گزارش سینماسینما، انتخابهای صورتگرفته، نشان میدهد مسئولان فجر درصدد بودهاند مخالفان را راضی نگه دارند و تا حد امکان از اختلافها و حواشیای که معمولا برسر جشنواره فیلم فجر سایه میاندازد، جلوگیری کنند. قطعا مسئولان جشنواره استدلال خود را برای این انتخابها دارند، ولی طبعا نمیتوان بهراحتی از حضورنیافتن کیانوش عیاری در این دوره از جشنواره گذشت؛ کارگردانی که به گواه فیلمهای درخشانی که از او دیدهایم، حضورش در این دوره از جشنواره را پس از شش سال دوری از سینما باید به فال نیک میگرفتیم، حال باید نامش را به همراه فیلمسازان برجسته دیگر در فهرست کارگردانانی که فیلمهایشان جایی در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر ندارند ببینیم! پرویز پرستویی در واکنش به تصمیم هیئت انتخاب جشنواره فجر، یادداشتی اختصاصا در اختیار «شرق» قرار داده است که در ادامه میخوانید:
بعد از یک سال تلاش شبانهروزی که روح، جسم و جان سینماگران را فرسوده بود، یک جشنواره، حالِ خوش و دَم دوبارهای بود به این همه نفس بریده از فشارهای روزگار و احوال همیشه نادیدهگرفتهشده هنرمندان. هر سال با آمدن برنامهای جدید این تنگنا برایشان تنگتر میشود و امسال که دیگر نور علی نور بود. از زمان اعلام نتایج از سوی دبیر جشنواره، همه صفحات مجازی و… از فهرست درخور توجه نادیدهگرفتهشدگان سخن میگفتند! واقعا آیا کیانوش عیاری، احمدرضا معتمدی، تهمینه میلانی، مهدی صباغزاده، شهرام مکری، مصطفی احمدی، رسولاف، هاتف علیمردانی و… فیلمسازی بلد نیستند که بتوانند نظر بعضی از اعضای غیرمتخصص سینمایی را در هیئت انتخاب جلب کنند؟!
چرا باید ترکیب هیئت انتخاب یک جشنواره تخصصی بیشتر از اعضای دولتی و نظارتی باشد تا متخصصان صاحبنظر؟! مگر جز سیدضیاء هاشمی، جمال امید و نرگس آبیار میشود بر تخصص، نظر و رأی غالب هیئت انتخاب اعتماد و تکیه کرد؟! هیئت انتخاب بهجز موارد نامبردهشده در بالا، مسئولان گزینش دهه ۶٠ را یادمان میآورند. ببینید کار به کجا کشیده که کیهان از هیئت انتخاب تقدیر میکند!! عجبا واقعا به کجا میرویم چنین شتابان؟! یادش بخیر چه جشنوارههایی بود، چه تبوتابی، چه شور و هیجانی بین سینماگران وجود داشت. اصلا برای برپایی یک جشنواره دورهمی چه لزومی دارد؟! فیلم «خانه کاغذی» یک سینمای قصهگوست؛ همان سینمایی که در تبوتاب تقلید و کپی از فیلمهای فرنگی کمرنگ شده است؛ اما هنوز مردم آن را دوست میدارند، فیلمی درباره مفاسد اقتصادی که امروزه در کشورمان موضوعی بسیار عادی شده است. من نه برای خودم که آردم را ریخته و الکم را آویختهام، بلکه متأسفم برای دستاندرکاران فیلم خانه کاغذی، از جوانانی مانند تینا پاکروان (تهیهکننده)، ایمان امیدواری (طراح گریم)، ستاره اسکندری (بازیگر)، منصوره یزدانجو (طراح صحنه و لباس) و دیگر عزیزانی که با تمام انگیزه و جانشان پای یک اثر شریف ایستادند تا پیشکسوتانی مانند نظام کیایی و مهدی صباغزاده که هنوز خانه خلوتش جزء فیلمهای بهیادماندنی تاریخ سینماست و علیرضا زریندست که هنوز پر از انرژی و انگیزه است و… . این همه زحمت و ایستادن پای یک اثر که حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و البته تنها خوبیاش این است که کسانی که باید گوش شنیدن داشته باشند – مردم- دارند و در گذر تاریخ بهترین قاضیان بودهاند. در آخر برای همه عزیزان حاضر در جشنواره آرزوی موفقیت میکنم و عید سینمای ایران را به آنها تبریک میگویم و به همه غایبان سفره هفتسین سینما خدا قوت میگویم و شک ندارم جوابشان را از مردم خواهند گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد