سینماسینما، محمد جلیلوند؛
یکی از ایرادهایی که همواره در سالهای گذشته به نمایشهای اجرا شده در سالنهای نمایش گرفته شده، عدم بهرهگیری از متنهای ارژینال بوده است. به گونهای که تماشاگر به عینه شکافی را میان جهان نمایش و دنیای امروزی مشاهده میکرد. اما در دو سه سال اخیر، نمایشنامهنویسان به این امر توجه بیشتری نشان داده و قصهها بیش از گذشته مماس با جامعه خود هستند.
نمایش «اعترافها و دروغها» به کارگردانی پیمان محسنی که این روزها در حال اجرا در عمارت نوفل لوشاتو است، یکی از این دسته نمایشها است که میزان رضایت مخاطب از آن در سطح بالایی قرار دارد.
مهدی میرباقری به عنوان نویسنده نمایشنامه با انتخاب چهار شخصیت و قرار دادن آنها در یک موقعیت مشترک، تماشاگر را به قضاوت فرا میخواند. قضاوتی سخت و پر از دستاندازهای ریز و درشت که هر چهار نفر را توامان در مقام بیگناه/گناهکار قرار میدهد. فضای صحنه و تاریکی حاکم بر آن که تنها نوری اندک روی شخصیتها سایه انداخته، فضای اتاق بازجویی را تداعی میکند و صدای کارگردان نیز از جایی بیرون از صحنه آن را کامل میکند. با قصهای که فرمت real time داشته و تماشاگر را با قصه دو زن و دو مرد همراه میکند که یک تم واحد آنها را به یکدیگر متصل کرده است.
از بین این قصهها، قصه میترا تاثیرگذارتر از بقیه از کار درآمده و تماشاگر را کاملا تحت تاثیر قرار میدهد. از طرف دیگر، قصه خاور بافت اگزجرهتری داشته و نویسنده برای تلطیف کردن فضا رگههایی از کمدی سیاه را به آن اضافه کرده که البته تا حدودی از بافت کلی اثر بیرون میزند. هر چند که تماشاگر دوستش داشته و واکنشهای بیشتری به آن نشان میدهد.
شخصیتهای مرد «اعترافها و دروغها» با وجود برخورداری از نقشی موثر در پیشبرد داستان، کمرنگتر از زنان از کاردرآمده اما قابل تامل به نظر میرسند.
«اعترافها و دروغها» به خوبی روی مساله قضاوت که در شبکههای اجتماعی همیشه روی بورس قرار دارد، مانور داده و در آخر نیز تماشاگر خود را به شیوه نمایشهای تعاملی به قضاوتی شخصی وادار میکند.
پیمان محسنی که پیش از این به عنوان بازیگر در نمایشهای زیادی حضور داشته و جوایزی هم کسب کرده، در نخستین تجربه کارگردانیاش موفق عمل کرده و در لحظاتی تماشاگرش را کاملا غافلگیر میکند. او در طراحی میزانسن خود از روشی ساده اما کاملا در خدمت درونمایه نمایشنامه بهره گرفته است. صحنهای ساده با بازیگرانی که در یک خط ایستادهاند و هر یک قصه خود را برای تماشاگرانشان روایت میکنند.
«اعترافها و دروغها» با وجود تکیه بسیار بر دیالوگ، نمایش خوش ریتم و جانداری است که تا آخر تماشاگر را همراه خود میکند.
بخشی از این موفقیت حاصل تلاش بازیگران جوان نمایش (شهروز آقاییپور، سحر آقاسی، دنیا مستعلمی و سپهر زمانی) است که هر یک ذهنیت درستی از نقشهایشان داشته و آن را با تسلط مناسبی اجرا میکنند. در عین حال یکدستی خوبی نیز در بازی این چهار نفر به چشم میخورد که میتوان آن را جزو نقاط قوت کار به حساب آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایشهای عمارت نوفللوشاتو برای آذرماه اعلام شد
- عمارت نوفل لوشاتو با چه نمایشهایی میزبان مخاطبان است؟/ «سلول» اواخر آبان میآید
- بهزاد عبدی و ابوالفضل حاجیعلیخانی به نمایش «سلول» پیوستند/ «حمله به تایتان»به تئاتر شهرزاد میآید
- «سلول» در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه میرود
- «فینجین» و «ماهرخ» دوباره روی صحنه میروند
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از سه نمایش در روزهای داغ مرداد
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- «بوف آوازهایش را میخواند» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- عمارت نوفل لوشاتو با ۳ نمایش جدید به استقبال پاییز میرود
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو با ۳ نمایش تازه از مخاطبان/ «حق با مردم بود» تمدید شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





