محسن هاشمی، هنرمند پیشکسوت عرصه تعزیه و فارغ التحصیل رشته موسیقی از انتشار ردیفهای آوازی تعزیه در راستای باز زنده سازی و جلوگیری از فراموش شدن این آثار خبر داد.
به گزارش سینماسینما، محسن هاشمی هنرمند پیشکسوت تعزیه و عضو هیئت انتخاب آثار بخش شبیهخوانی بیستمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی از کار روی یکی از ردیفهای آوازی تعزیه خبر داد و در این باره گفت: اگر قبول کنیم که تعزیه دارای سه رکن است، یکی از پایههای اصلی آن، موسیقی است زیرا تعزیه مبتنی بر موسیقی ردیف و دستگاهی ایران است و البته موسیقی توصیفی به شمار میرود.
او ادامه داد: تعزیه از جمله هنرهایی است که توانست در سالهای ممنوعیت موسیقی در کشور، موسیقی کلاسیک ایران و ردیف آوازی، با کمک تعزیه خوانها به عنوان حاملان اصلی آن، ادامه حیات دهد و در بین مردم شنیده شود. بعدها نیز نه تنها تعزیه خوانها چیزی از موسیقی تعزیه کم نکردند بلکه بر غنای آن نیز افزودند و ما بارها شاهد ان بودیم که ردیف آوازی این بخش توسط اساتید خوانده شد.
این هنرمند تصریح کرد: متاسفانه در دهههای اخیر این روند دچار تغییر شد به نحوی که برخلاف همیشه برخی از ردیفهای موجود در بازار، از تعزیه ضعیفتر هستند و میتوان گفت که از غنای کافی برخوردار نیستند این در حالی است که ما گوشههایی در تعزیه داریم که مابازاء آن را تاکنون هیچکس نخوانده است.
هاشمی ادامه داد: من در یک بررسی متوجه شدم که تعدادی از ردیفهای آوازی این بخش به سمت فراموشی میرود و یا در حال از بین رفتن است. متاسفانه به نظر میرسد که حتی برخی از تعزیه خوانها نیز، قدر این نعمت را نمیدانند و به سمت موسیقیهای بازاری روی آوردهاند.
او افزود: در گذشته بسیاری از ردیف خوانها، از تعزیه برداشت میکردند اما متاسفانه امروز این مسیر بالعکس شده است به همین خاطر من سعی کردم که آنچه را باقی مانده، نشر دهم تا این گنجینه ماندگار شود.
این هنرمند پیشکسوت، کار را در مراحل پایانی خواند و گفت: هم اکنون در مراحل پایانی کار قرار داریم البته قرار بود که این آثار تا قبل از ماه مبارک محرم به پایان برسند اما به دلیل اوج گرفتن بیماری کرونا، برنامهریزیها دچار مشکلاتی شد.
هاشمی خواستار توجه اهالی فرهنگ و هنر به تعزیه شد و اظهار کرد: در روزگار ما، بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر، که دغدغه وضعیت کشور را دارند، از هنرهای سنتی و آیینی غافل شدهاند تا جایی که شاهد هستیم، دانشجویان رشته تئاتر، نمایش و موسیقی از تعزیه اطلاعات اندکی دارند و این بسیار زشت و ناراحت کننده است.
او جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی را فضایی برای ادامه حیات تعزیه خواند و تاکید کرد: اگر همت افرادی نظیر استاد فتحعلیبیگی که دغدغه آیینهای ایرانی را دارد، نبود، شاید تا امروز نامی نیز از تعزیه باقی نمیماند. در واقع همین که در یک جشنواره فضایی برای تعزیه مد نظر قرار میگیرد، به معنای این است که هنر تعزیه هنوز زنده است و نفس میکشد.
این هنرمند، دیدن تعزیه را برای اقشار مختلف هنرمندان ضروری دانست و گفت: دیدن تعزیه برای دانشجویان، پژوهشگران، هنرمندان و افراد مختلف بسیار مفید است، زیرا شاید دیدن این آثار به ایجاد جرقهای منجر شود که به نشر آثار فاخری بیانجامد بنابراین باید برگزاری چنین جشنوارههایی را غنیمت بدانیم.
هاشمی از حذف درس تعزیه در دانشگاه، انتقاد کرد و افزود: در شرایطی که درس تعزیه از دروس دانشگاهها حذف شده، ما چه باید بکنیم؟ و اساسا باید این تظلم خواهی را به کجا ببریم؟ سوال من این است که آیا از تعزیه غنیتر و فاخرتر در هنرهای نمایشی وجود دارد؟
او، تعزیه را نیازمند فضایی ثابت برای اجرا دانست و اظهار کرد: برگزاری جشنوارههایی نظیر جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی بسیار خوب است اما ما برای تعزیه نیازمند یک محل ثابت و مختص به آن هستیم. متاسفانه تهران با تمام گستردگیاش، و در شرایطی که داعیه ام القرای جهان اسلام بودن را دارد، هنوز یک فضای ثابت و یک تکیه برای تعزیه ندارد به همین خاطر اغلب هنرمندان این عرصه مجبورند که کار خود را در کنار خیابان یا پارکها اجرا کنند.
این هنرمند، تعزیه را نیازمند بستر مناسب، و پوشش رسانهای خواند و گفت: ما نیازمند یک بستر هستیم اما متاسفانه رسانههای ما به خصوص صدا و سیما، امروز با تعزیه قهر هستند در حالی که مردم ما باید تعزیه را از رسانه ملی تماشا کنند اما اینچنین نیست.
هاشمی تصریح کرد: امیدوارم که دانشجویان تئاتر، نمایش و موسیقی و هنرمندان بیشتری در جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی حضور پیدا کنند و به تماشای آثار بپردازند و دیدن آثار صرفا مختص شرکتکنندگان نباشد زیرا دیدن و در جریان کار قرار گرفتن، موجب ارتقای کیفیت هنر میشود و چه بسا اگر دانشجویان با دقت این اجراها و غنای آن را ببینند، بتوانند به یک منبع الهام برای اجرای کارهای فاخرتری دست پیدا کنند.
بیستمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی از ۹ آذر ماه برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی آثار پذیرفتهشده ۲ بخش جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی
- بازدید محسن هاشمی از پردیس سینمایی آستارا
- پایان باز برای یک پرونده سینمایی!
- محسن هاشمی به اکران خصوصی کدام فیلم رفت؟
- محسن هاشمی به نمایشگاه عکس بهاره افشاری رفت
- محسن هاشمی بخشهایی از وصیتنامه آیتالله هاشمی را روی آنتن زنده تلویزیون خواند
- کارنامه ناکام دولتمردان فرهنگی تدبیر و امید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





