محمدرضا پورحکیمی، کارگردان جوانی که این روزها نمایش «خانه خراب» را روی صحنه برده است، از پرداختن به دوره قاجار و تاثیر خیز جدید کرونا بر روی تعداد مخاطبانش می گوید.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان جوان توضیحاتی درباره این اثر نمایشی و تاثیر خیز جدید کرونا بر استقبال تماشاگران تئاتر ارائه کرده است.
او که برای اجرای نمایش خود دوره قاجاریه را انتخاب کرده، درباره جذابیتهای این دوره تاریخی که مورد استفاده بسیاری از هنرمندان قرار گرفته، میگوید: اصولا به شخصیت محمد علی شاه قاجار علاقهمندم چون شعر میسروده، نقاشی میکرده و اهل ادب و هنر بوده است. از طرف دیگر، درباره این دوره اطلاعات خوبی داریم و شاهان زیادی در این دوره هستند که میتوان درباره آنان کار کرد.
پورحکیمی که نمایش خود را با متنی از رضا دادویی روی صحنه میبرد، درباره چند و چون نگارش این متن توضیح میدهد: طرح اولیهای داشتم که بر اساس نمایشنامه «خسیس» مولیر بود. از سوی دیگر به متون قجری هم بسیار علاقهمندم. بعد از صحبت با آقای رضا دادویی، ایشان با تسلطی که به ادبیات نمایشی دارد، به نحو احسن این متن را نوشت که گرچه با نمایشنامه مولیر بسیار متفاوت بود، اما نتیجه خیلی خوبی داشت.
این دانشآموخته تئاتر که تهیهکنندگی نمایش خود را بر عهده دارد، درباره مهمترین چالشهای پیشروی تهیه کنندگان در تئاتر توضیح میدهد: مشکلات متعددی وجود دارد. این نمایش، دومین تهیهکنندگی من است. قبلا یک فیلم کوتاه ساختهام. ولی در این تجربه متوجه شدم تهیهکنندگی نیازمند روابط بسیار قوی است و رابطهها هستند که کار تهیهکننده را پیش میبرند. از طرف دیگر، متاسفانه اسم تهیهکننده بد دررفته و عموما نسبت به این صنف یا خیلی بدبینی وجود دارد یا خوشبینی مطلق. یعنی حد وسطی قائل نمیشوند.
او ادامه میدهد: چون کارگردانی این نمایش بر عهده خودم بود، بسیار پشیمان شدم که خودم تهیهکنندگی کار را انجام دادم. اگر شخص دیگری این مسئولیت را بر عهده میگرفت، خیلی بیشتر میتوانستم بر کارگردانی تمرکز کنم. وقتی شما تهیهکننده یک کار هستید، بحث تامین سرمایه، فقط بخشی از کار شماست. اما باید برای هر مشکلی خود را آماده کنید چون موانع بسیار زیادی پیشروی شما قرار میگیرد.
با همه اینها او میگوید که همچنان کار تهیهکنندگی را ادامه خواهد داد.
پورحکیمی که اولین نمایش خود را در مقام کارگردان روی صحنه برده، درباره همکاری با گروهی حرفهای توضیح میدهد: یا کاری را انجام نمیدهم یا دوست دارم به بهترین شکلی آن را انجام دهم. از همان اول دوست داشتم همه گروهم حرفهای باشند و خوشبختانه نه تنها حرفهای هستند بلکه بسیار همدل هم هستند و همه از جان و دل برای این کار مایه گذاشتند.
او که در رشته تئاتر درس خوانده میگوید که اجرای نمایش «خانه خراب» برایش اولین پله است و دوست دارد به جز تئاتر در زمینه ساخت فیلم و سریال هم فعالیت خود را ادامه بدهد.
پورحکیمی درباره استقبال تماشاگران از نمایشهای روی صحنه در شرایطی که با خیز دیگری از کرونا روبرو شدهایم، میگوید: خوشبختانه نمایش ما از دید مخاطبان، کار خوبی شده است. استقبال تماشاگران هم خوب بود ولی حالا که دوباره بحث کرونا بالا گرفته، بر استقبال تماشاگران اثرگذار بوده است. به جز کرونا، حال مردم خوب نیست و در این وضعیت کسی به تئاتر فکر نمیکند بلکه همه دنبال پول درآوردن هستند. با اینکه یکسری از نمایشهای روی صحنه واقعا کارهای خوبی هستند اما فروش چندانی ندارند چون همچنان مخاطب است که مخاطب را به سالن تئاتر میکشاند و هنوز هم تبلیغ مردم، بهترین روش برای جذب تماشاگر است.
نمایش «خانه خراب» نوشته رضا دادویی است. امیرکاوه آهنینجان، محمدهادی عطایی، ندا مقصودی، سیروس همتی، ناصر علی پاشا (عاشوری)، سیدرضا علوی، امید رهبر، الهه حسینی و رضا دادویی بازیگرانی هستند که به ترتیب ورود به صحنه در این نمایش نقشآفرینی میکنند.
همچنین بازییاران نمایش: علی شیرپی، پرستو ایزدیپناه، دانیال کریمی، شادی آقایی و بردیا قادریاندهکردی هستند.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: اوضاع ایران به هم ریخته است. مردم کوچه و بازار اعتصاب کردهاند. کلنل لیاخوف با قشون روس، مجلس را به توپ بسته است. قزاقها به دنبال کشتن مشروطهچیها هستند. در این میانه حاجی جبار دنبال منافع خویش است و…
این نمایش تا ۱۴ مرداد ماه هر شب راس ساعت ۲۱ و سی دقیقه در سالن ملک روی صحنه میرود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





