سینماسینما، سام بهشتی – وقتی از معمار نوشتنِ و قلم، نمایشنامه ای روی صحنه می رود، ناخواسته مخاطب ترغیب می شود، که به اندازه دو ساعت از جهانِ پیرامونش جدا شود و به دنیای شخصیت هایی که علیرضا نادری خلق کرده، سفر کند، این که واژه هایی جادویی او، با زبان روان و عامیانه تبدیل به یک نمایشنامه می شود، اتفاقِ غریبی نیست، چون هویت او به عنوان یک صاحب سبک در حوزه نمایشی ما ثابت شده است و نادری جز مفاخر ما در حوزه ادبیات نمایشی است و رنجی که در طول این سال ها کشیده، خود گواه این نکته است، اما نحوه پرداخت و جان بخشیدن به شخصیت های نمایشنامه های او کارِ هر کارگردانی نیست و همانند راه رفتن بر روی لبه پرتگاه است، اگر طراحی میزانسن ها ملال آور و طاقت فرسا شود، مخاطب به دلیل ثقیل بودن، بار دراماتیک و کاشت و برداشت ها در نمایشنامه های علیرضا نادری، در طول اجرا با بحران های جدی مواجه خواهد شد.
کوکوی کبوتران حرم، متن اعتراضی به شرایط امروز جامعه ما است که تاریخ مصرف ندارد و ده سال دیگر هم اجرا شود تازگی و طروات خود را از دست نمی دهد، قصه به شدت زنانه که خالقِ شخصیت های آن یک نمایشنامه نویس مرد است و این بار افسانه ماهیان آن را برای اجرای عمومی اش طراحی کرده است، کارگردان دغدغه مند و خلاق تئاتر که در بستری متفاوت می خواهد متن را که سال ها مجوز نمی گرفته است را اجرا کند، ماهیان در آثار قبلی اش ثابت کرده است که جز کارگردانانی است که به نمایشنامه های ایرانی متعهد است و #هم_هوایی اش جز ماندگار ترین آثار تئاتر معاصراست،زیر_زمین_تا_پشت_بام اش در زمان اجرا، نقدی جدی به مساله روز در آن مقطع داشت، اما در نمایش تازه اش، جدی ترین ایرادی که می توان به آن گرفت، همان نکته ای است که اشاره شد، طراحی با وسواس و سخت که منجر به زجر مخاطب در سالن تئاتر می شود، قصه به شدت زنانه است و پر از لحظه های پر فراز و نشیب که اگر ریتم و ضرباهنگ آن حفظ نشود و در یک خط حرکت نکند، به دلیل اتمسفر حاکم بر سرنوشت شخصیت ها و طولانی شدنِ سبک روایت، مخاطب را آزار می دهد و خسته می کند، در این نمایش در صحنه های مختلف ریتم می افتد و زمان طولانی روایت قصه، برای مخاطب سخت و ملال آور می شود.
مهمترین اتفاق در نمایش کوکوی کبوتران حرم، جدا از طراحی جذاب دکور که در خدمت محتوا است، انتخاب کاراکتر نقشِ ملتهب هما است، نقشی که در نمایشنامه بار دراماتیک قصه از صحنه اول تا پایان بر روی دوش او است و بهناز جعفری به طرز ماهرانه ای با استفاده از تکنیک های شخصی و منحصر به فرد اش، پختگی کامل و دانش کافی اش در حیطه بازیگری در میان هم بازی های توانای خود، نقش را از آن خود می کند و بر روی صحنه نمایش خوش می درخشد، انتخاب درست ماهیان با توجه به مختصات شخصیت و توانایی های جعفری برای ایفای این نقش، مثبت ترین ویژگی این نمایش است.
به جرائت می توان گفت که حضور بهناز جعفری در این نمایش، نقطه عطفی در کارنامه هنری او است، بازیگری که در قاب سینما با تمامی کارگردانان مطرح سینما در آثارشان همکاری کرد و سالها در تئاتر به روی صحنه رفت و بعد از این همه تجربه، برای خلق شخصیت هایی که به او سپرده می شود، بهترین و کارآمد ترین تکنیک ها را به کار می گیرد.
عاطفه رضوی، یکی دیگر از بازیگران این نمایش است که حضورش در صحنه نمایش کوتاه است اما به جد یکی از نقش های کلیدی را ایفا می کند و حضورش به اندازه و منسجم است،مرضیه بدرقه و ناهید مسلمی هم به طرز غریبی حضورشان در این نمایش استثنایی و اعجاب برانگیز است و در میان این همه بازیگر زن شاخص در یک اثر، توجه مخاطب را به خود جلب می کنند.
کوکوی کبوتران حرم، پر از لحظه های ناب و جسورانه است، نمایشی که باید آن را دید، جدا از نقدها و ایراد هایی که مطرح شد، همین که هنوز کارگردانانی همانند ماهیان در این تئاتر وجود دارند که، برای هزارمین به سراغ متن های نخ نما شده، خارجی نمی روند، به نوبه خود اتفاق به شدت شگفت انگیزی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اجرای دوباره نمایشی با بازی پولاد کیمیایی
- «زرد»؛ گرههای کوری که باز نمیشوند
- «کوکوی کبوتران حرم»؛ نمایشی حس برانگیز و به یادماندنی
- نوشته محسن تنابنده برای معلم اش
- چه گزینه ای برای معرفی به اسکار مناسب است؟/ سینماسینما گزارش میدهد
- اختصاصی/بازیها علیه فرهادی آغاز شد/ چه سرنوشتی در انتظار «فروشنده» است؟
- اگر «سیدِ خدا»، دوگانه سوز و داعشی است، شماها چه هستید؟
- حداقل بگذارید این سال آخر نگوییم؛ یادش به خیر زمانِ احمدی نژاد
- خالقِ «ایستاده در غبار»: از مناسبات اکران سر در نمیآورم/ امیدوارم حاج احمد زنده باشد و برگردد
- نگاهی به مقوله “فرهادی بودن”/یکی مردِ جنگی به از صد هزار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟