سینماسینما، سام بهشتی – وقتی از معمار نوشتنِ و قلم، نمایشنامه ای روی صحنه می رود، ناخواسته مخاطب ترغیب می شود، که به اندازه دو ساعت از جهانِ پیرامونش جدا شود و به دنیای شخصیت هایی که علیرضا نادری خلق کرده، سفر کند، این که واژه هایی جادویی او، با زبان روان و عامیانه تبدیل به یک نمایشنامه می شود، اتفاقِ غریبی نیست، چون هویت او به عنوان یک صاحب سبک در حوزه نمایشی ما ثابت شده است و نادری جز مفاخر ما در حوزه ادبیات نمایشی است و رنجی که در طول این سال ها کشیده، خود گواه این نکته است، اما نحوه پرداخت و جان بخشیدن به شخصیت های نمایشنامه های او کارِ هر کارگردانی نیست و همانند راه رفتن بر روی لبه پرتگاه است، اگر طراحی میزانسن ها ملال آور و طاقت فرسا شود، مخاطب به دلیل ثقیل بودن، بار دراماتیک و کاشت و برداشت ها در نمایشنامه های علیرضا نادری، در طول اجرا با بحران های جدی مواجه خواهد شد.
کوکوی کبوتران حرم، متن اعتراضی به شرایط امروز جامعه ما است که تاریخ مصرف ندارد و ده سال دیگر هم اجرا شود تازگی و طروات خود را از دست نمی دهد، قصه به شدت زنانه که خالقِ شخصیت های آن یک نمایشنامه نویس مرد است و این بار افسانه ماهیان آن را برای اجرای عمومی اش طراحی کرده است، کارگردان دغدغه مند و خلاق تئاتر که در بستری متفاوت می خواهد متن را که سال ها مجوز نمی گرفته است را اجرا کند، ماهیان در آثار قبلی اش ثابت کرده است که جز کارگردانانی است که به نمایشنامه های ایرانی متعهد است و #هم_هوایی اش جز ماندگار ترین آثار تئاتر معاصراست،زیر_زمین_تا_پشت_بام اش در زمان اجرا، نقدی جدی به مساله روز در آن مقطع داشت، اما در نمایش تازه اش، جدی ترین ایرادی که می توان به آن گرفت، همان نکته ای است که اشاره شد، طراحی با وسواس و سخت که منجر به زجر مخاطب در سالن تئاتر می شود، قصه به شدت زنانه است و پر از لحظه های پر فراز و نشیب که اگر ریتم و ضرباهنگ آن حفظ نشود و در یک خط حرکت نکند، به دلیل اتمسفر حاکم بر سرنوشت شخصیت ها و طولانی شدنِ سبک روایت، مخاطب را آزار می دهد و خسته می کند، در این نمایش در صحنه های مختلف ریتم می افتد و زمان طولانی روایت قصه، برای مخاطب سخت و ملال آور می شود.
مهمترین اتفاق در نمایش کوکوی کبوتران حرم، جدا از طراحی جذاب دکور که در خدمت محتوا است، انتخاب کاراکتر نقشِ ملتهب هما است، نقشی که در نمایشنامه بار دراماتیک قصه از صحنه اول تا پایان بر روی دوش او است و بهناز جعفری به طرز ماهرانه ای با استفاده از تکنیک های شخصی و منحصر به فرد اش، پختگی کامل و دانش کافی اش در حیطه بازیگری در میان هم بازی های توانای خود، نقش را از آن خود می کند و بر روی صحنه نمایش خوش می درخشد، انتخاب درست ماهیان با توجه به مختصات شخصیت و توانایی های جعفری برای ایفای این نقش، مثبت ترین ویژگی این نمایش است.
به جرائت می توان گفت که حضور بهناز جعفری در این نمایش، نقطه عطفی در کارنامه هنری او است، بازیگری که در قاب سینما با تمامی کارگردانان مطرح سینما در آثارشان همکاری کرد و سالها در تئاتر به روی صحنه رفت و بعد از این همه تجربه، برای خلق شخصیت هایی که به او سپرده می شود، بهترین و کارآمد ترین تکنیک ها را به کار می گیرد.
عاطفه رضوی، یکی دیگر از بازیگران این نمایش است که حضورش در صحنه نمایش کوتاه است اما به جد یکی از نقش های کلیدی را ایفا می کند و حضورش به اندازه و منسجم است،مرضیه بدرقه و ناهید مسلمی هم به طرز غریبی حضورشان در این نمایش استثنایی و اعجاب برانگیز است و در میان این همه بازیگر زن شاخص در یک اثر، توجه مخاطب را به خود جلب می کنند.
کوکوی کبوتران حرم، پر از لحظه های ناب و جسورانه است، نمایشی که باید آن را دید، جدا از نقدها و ایراد هایی که مطرح شد، همین که هنوز کارگردانانی همانند ماهیان در این تئاتر وجود دارند که، برای هزارمین به سراغ متن های نخ نما شده، خارجی نمی روند، به نوبه خود اتفاق به شدت شگفت انگیزی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اجرای دوباره نمایشی با بازی پولاد کیمیایی
- «زرد»؛ گرههای کوری که باز نمیشوند
- «کوکوی کبوتران حرم»؛ نمایشی حس برانگیز و به یادماندنی
- نوشته محسن تنابنده برای معلم اش
- چه گزینه ای برای معرفی به اسکار مناسب است؟/ سینماسینما گزارش میدهد
- اختصاصی/بازیها علیه فرهادی آغاز شد/ چه سرنوشتی در انتظار «فروشنده» است؟
- اگر «سیدِ خدا»، دوگانه سوز و داعشی است، شماها چه هستید؟
- حداقل بگذارید این سال آخر نگوییم؛ یادش به خیر زمانِ احمدی نژاد
- خالقِ «ایستاده در غبار»: از مناسبات اکران سر در نمیآورم/ امیدوارم حاج احمد زنده باشد و برگردد
- نگاهی به مقوله “فرهادی بودن”/یکی مردِ جنگی به از صد هزار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی