کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که در اولین روز بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت معتقد جشنواره با مخاطب معنا پیدا میکند و آثار صرف جایزه و برنده شدن به صحنه نمیروند.
به گزارش سینماسینما، مهدی بختیاری نویسنده و کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که از دانشگاه هنر تهران در بخش صحنهای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران حضور پیدا کرده و در روز جمعه ۱۱ تیر نمایش خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برده، درباره وضعیت کیفی این دوره از جشنواره گفت: وقتی دبیر جشنواره بیست و سوم انتخاب و معرفی شد حدود ۲۰ روز بود که ویروس کرونا وارد کشور شده بود. بر اساس برنامهریزی اولیه قرار بود که تابستان و پاییز ۹۹ مرحله اول و دوم بازبینی آثار جشنواره انجام و جشنواره نیز در اواخر پاییز سال ۹۹ برگزار شود که این امر میسر نشد.
وی یادآور شد: به دلیل موجهای مختلف شیوع کرونا برگزاری جشنواره مدام به عقب افتاد و در اکثر گروهها به دلیل صرف هزینههای مالی و زمانی، تنش ایجاد شده بود. از طرفی به دبیر و دبیرخانه جشنواره بیست و سوم هم نمیشود خرده گرفت.
بختیاری ضمن تشکر از زحمات دبیرخانه جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی ایران، اظهار کرد: با وجود زحماتی که کشیده شد بی برنامگی در جشنواره وجود داشت و این امر باعث گلایه اکثر گروهها شد. برخی از گروهها سالنی را که برای اجرا میخواستند در اختیارشان قرار نگرفت.
وی درباره مشکلات پیش آمده برای اجرای نمایش «ریچارد سوم»، توضیح داد: جدول اجراهای جشنواره روز پنجشنبه ۱۰ تیر یعنی تنها یک روز مانده به اجرای ما منتشر شد. هر سال سالن اجرا از شب قبل در اختیار گروهها قرار میگرفت تا کار نصب دکور و نور را انجام دهند و از صبح روز اجرا به تمرین کامل نمایش با طراحی صحنه و نور انجام شده بپردازند. در این دوره سالن ساعت ۸ شب و آن هم برای نصب دکور در اختیار ما قرار گرفت و اجازه نصب نور در همان شب به ما داده نشد. در نتیجه ما صبح روز اجرا را صرف نصب نور نمایش کردیم و به همین خاطر گروه بازیگران نتوانستند با طراحی نور انجام شده هماهنگی لازم را پیدا کنند.
کارگردان نمایش «ریچارد سوم» درباره وضعیت پیش آمده از روز سوم بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و اجرای آثار بدون حضور مخاطب به دلیل آغاز موج جدید شیوع کرونا، تأکید کرد: دبیر و دبیرخانه جشنواره زحمت کشیدند و نمیشود همه چیز را به گردن دبیرخانه جشنواره انداخت ولی حداقل میشد اینگونه تصمیم گرفت که برگزاری جشنواره تا زمان فروکش کردن موج جدید شیوع کرونا به تعویق انداخت.
بختیاری با اشاره به اینکه نمایش «ریچارد سوم» را با حضور مخاطب و در اولین روز جشنواره به صحنه برده است، تصریح کرد: اگر قرار بود بدون مخاطب نمایش را روی صحنه ببرم این کار را نمیکردم زیرا اجرای من در مواجهه با مخاطب شکل میگیرد. شاید برخی آثار دیگر نیز ایده اجرای شان اینگونه باشد. جشنواره برای مخاطب برگزار میشود نه صرف جایزه گرفتن. حضور مخاطب به جشنواره معنا میدهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود درباره ایده اجرایی نمایش «ریچارد سوم» گفت: من همیشه قسمتی از متن را مینویسم و متن در زمان تمرینها تکمیل میشود. بر اساس ایدهای که داشتم شکل روایی اثر را به ۲ قسمت قبل و بعد از پادشاهی ریچارد سوم تقسیم کردم و قبل از پادشاهی را به شکل ارسطویی و بعد از پادشاهی را به شکل اپیک روایت کردم. در دراماتورژی انجام شده بر اثر شکسپیر و همچنین پلاتی که برای اجرا چیده بودم، تعدد بازیگران را از ۵۰ به ۴ بازیگر کاهش دادم. مصطفی لطیفی خواه، بهزاد حاجی حسینی، مریم قاسمی و فائزه امیری بازیگر این نمایش هستند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





