تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۱۱:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 157173

همه ما جنبه‌های سادو مازوخسیتی (آزارگری و آزارخواهی) داریم که اگر کنترل شود و در قالب هنر در بیاید، نتیجه درخشانی خواهد داشت مانند آثار ادگار آلن پو ولی اگر کنترل نشود، ماحصل آن می‌شود هیتلر.

این باورِ بخشی از هنرمندان از جمله پیام فروتن است که قصد دارد با همین نگاه، پرفورمنسی را با نام «کتاب بزرگ درد» آماده اجرا کند.

فروتن که بیشتر در حوزه طراحی صحنه و همینطور تدریس تئاتر فعال است، مدتی است که تصمیم گرفته به دلیل برخی از مناسبات غیر حرفه‌ای در تئاتر،  بیشتر با هنرجویان و دانشجویان خود کار کند.

او درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش می‌گوید: تصمیم دارم از این پس هر سه ماه یک بار با هنرجویانم یک رویداد اجرایی (ایونت اجرا) برگزار کنم.

این استاد دانشگاه درباره پرفورمنس تازه خود که به زودی دوره آموزشی آن را آغاز می‌کند، توضیح می‌دهد: این دوره یک دوره از ایده تا اجراست که سه بخش پژوهشی، اجرایی و پرفورمنس دارد.

فروتن ادامه می‌دهد: این دوره آموزشی ۱۱ هنرجو خواهد داشت که در آغاز دوره هر یک از آنان یک فصل از کتاب «تاریخ وسایل شکنجه» نوشته مایکل کریگان را ترجمه خواهند کرد که این کتاب از ابتدای تاریخ آغاز می‌شود و تا دوره زندان گوانتاناما ادامه خواهد داشت.

او می‌افزاید: تمام فصل‌های ترجمه شده کتاب، توسط هنرجویان به اشتراک گذاشته می‌شود و کتاب به نام خود آنان از سوی نشر «فرگام» منتشر خواهد شد.

فروتن اضافه می‌کند: بعد از ترجمه کتاب، دوره کارگاهی‌مان آغاز می‌شود که طی آن هر یک از دانشجویان یکی از ادوات شکنجه را طراحی می‌کند و بعد همان را به شکل واقعی خواهد ساخت. بعد از این دوره، هنرجویان مدرکی عجیب و غریب دریافت خواهند کرد و در ادامه اجرای پرفورمنس را در فاز سوم پروژه خواهیم داشت.

به گفته او، این پرفورمنس «کتاب بزرگ درد» نام دارد که طی آن تمام  وسایل ساخته شده توسط هنرجویان این کارگاه در یک گالری به نمایش در می‌آیند و هر یک از هنرجویان، با استفاده از وسیله شکنجه‌ای که خود ساخته است، به اجرای پرفورمنس خواهد پرداخت.

فروتن ادامه می‌دهد: اگر تماشاگری تمایل داشت وسیله‌ای را امتحان کند، ابتدا اجراگر اطلاعاتی درباره آن وسیله شکنجه به او می‌دهد و در مرحله بعد و البته به خواست خود آن تماشاگر، او را با همان وسیله تا آستانه تحملش، شکنجه خواهد داد.

این مدرس تئاتر با بیان اینکه کتاب منتشر شده هم همزمان با همین پرفورمنس رونمایی خواهد شد، درباره اهداف خود از برگزاری این دوره آموزشی توضیح می‌دهد: همه ما جنبه‌های سادومازوخیستی (آزارخواهی و آزارگری) داریم و باید به این بخش از وجود تاریک انسان هم بپردازیم زیرا قرار نیست هنر فقط بر جنبه‌های درخشان انسان متمرکز شود بلکه باید بخش تاریک وجود خود را نیز بشناسیم و به آن رسمیت بدهیم و از آن بهره‌مند شویم. به این ترتیب جلوی بسیاری از فجایع انسانی گرفته خواهد شد.

او که این دوره آموزشی را در موسسه هنری «خانه هنر کاج» برگزار می‌کند، درباره زمان احتمالی اجرای پرفورمنس «کتاب بزرگ درد» می‌گوید: اجرا بستگی به کرونا دارد. اگر همه چیز مطابق برنامه‌ریزی ما پیش برود، اواخر پاییز اجرای‌مان را آغاز می‌کنیم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها