سینماسینما، محمد جلیلوند؛
یکی از ایرادهایی که همواره در سالهای گذشته به نمایشهای اجرا شده در سالنهای نمایش گرفته شده، عدم بهرهگیری از متنهای ارژینال بوده است. به گونهای که تماشاگر به عینه شکافی را میان جهان نمایش و دنیای امروزی مشاهده میکرد. اما در دو سه سال اخیر، نمایشنامهنویسان به این امر توجه بیشتری نشان داده و قصهها بیش از گذشته مماس با جامعه خود هستند.
نمایش «اعترافها و دروغها» به کارگردانی پیمان محسنی که این روزها در حال اجرا در عمارت نوفل لوشاتو است، یکی از این دسته نمایشها است که میزان رضایت مخاطب از آن در سطح بالایی قرار دارد.
مهدی میرباقری به عنوان نویسنده نمایشنامه با انتخاب چهار شخصیت و قرار دادن آنها در یک موقعیت مشترک، تماشاگر را به قضاوت فرا میخواند. قضاوتی سخت و پر از دستاندازهای ریز و درشت که هر چهار نفر را توامان در مقام بیگناه/گناهکار قرار میدهد. فضای صحنه و تاریکی حاکم بر آن که تنها نوری اندک روی شخصیتها سایه انداخته، فضای اتاق بازجویی را تداعی میکند و صدای کارگردان نیز از جایی بیرون از صحنه آن را کامل میکند. با قصهای که فرمت real time داشته و تماشاگر را با قصه دو زن و دو مرد همراه میکند که یک تم واحد آنها را به یکدیگر متصل کرده است.
از بین این قصهها، قصه میترا تاثیرگذارتر از بقیه از کار درآمده و تماشاگر را کاملا تحت تاثیر قرار میدهد. از طرف دیگر، قصه خاور بافت اگزجرهتری داشته و نویسنده برای تلطیف کردن فضا رگههایی از کمدی سیاه را به آن اضافه کرده که البته تا حدودی از بافت کلی اثر بیرون میزند. هر چند که تماشاگر دوستش داشته و واکنشهای بیشتری به آن نشان میدهد.
شخصیتهای مرد «اعترافها و دروغها» با وجود برخورداری از نقشی موثر در پیشبرد داستان، کمرنگتر از زنان از کاردرآمده اما قابل تامل به نظر میرسند.
«اعترافها و دروغها» به خوبی روی مساله قضاوت که در شبکههای اجتماعی همیشه روی بورس قرار دارد، مانور داده و در آخر نیز تماشاگر خود را به شیوه نمایشهای تعاملی به قضاوتی شخصی وادار میکند.
پیمان محسنی که پیش از این به عنوان بازیگر در نمایشهای زیادی حضور داشته و جوایزی هم کسب کرده، در نخستین تجربه کارگردانیاش موفق عمل کرده و در لحظاتی تماشاگرش را کاملا غافلگیر میکند. او در طراحی میزانسن خود از روشی ساده اما کاملا در خدمت درونمایه نمایشنامه بهره گرفته است. صحنهای ساده با بازیگرانی که در یک خط ایستادهاند و هر یک قصه خود را برای تماشاگرانشان روایت میکنند.
«اعترافها و دروغها» با وجود تکیه بسیار بر دیالوگ، نمایش خوش ریتم و جانداری است که تا آخر تماشاگر را همراه خود میکند.
بخشی از این موفقیت حاصل تلاش بازیگران جوان نمایش (شهروز آقاییپور، سحر آقاسی، دنیا مستعلمی و سپهر زمانی) است که هر یک ذهنیت درستی از نقشهایشان داشته و آن را با تسلط مناسبی اجرا میکنند. در عین حال یکدستی خوبی نیز در بازی این چهار نفر به چشم میخورد که میتوان آن را جزو نقاط قوت کار به حساب آورد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- «بوف آوازهایش را میخواند» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- عمارت نوفل لوشاتو با ۳ نمایش جدید به استقبال پاییز میرود
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو با ۳ نمایش تازه از مخاطبان/ «حق با مردم بود» تمدید شد
- «حنوط» به عمارت نوفل لوشاتو میرود/ اجرای ۳ نمایش این هفته پایان مییابد
- در روزهای گرم مرداد ماه؛ میزبانی عمارت نوفل لوشاتو با ۶ نمایش از مخاطبان
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- استقبال از «هاله» ادامه دارد/ نمایشی براساس یک داستان واقعی
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از ۵ نمایش
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از یک نمایش تازه
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید