در واپسین روزهای باقی مانده به ثبتنام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، باز هم حواشی دامن صداوسیما را گرفت و انگشت اتهام برخی از رسانهها را به خود جذب کرد.
به گزارش سینماسینما، عملکرد صداوسیما که در چند روز اخیر زیر ذرهبین رفته، رفتارها و موضعگیریهایی را نشان میدهد که واکنش بسیاری از رسانهها را هم برانگیخته است؛ از پخش نکردن سخنان رییسجمهور در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» که گفته میشود به بهانه کاندیداتوری احتمالی رییس جمهور در انتخابات آتی ریاست جمهوری صورت گرفته تا پخش نکردن گزارش تحقیق و تفحص از شهرداری که در تحلیلها گفته میشود بهدلیل کاندیداتوری احتمالی شهردار تهران، نتیجه این تصمیم به نفع اوست، پخش مکرر نماز جماعت به امامت یکی از کاندیداهای احتمالی و طرح سوالات نه تنها متداول بلکه عجیب و خاص از مردم رهگذر در خیابانها و پخش مکرر تصاویر و سخنرانیهای برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات پیشرو، باعث شده تا بار دیگر صداوسیما که از آن به عنوان رسانهای ملی یاد میشود، به اقدامهای جناحی و جانبدارانه متهم شود.
در حالی که پخش نشدن حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان از تلویزیون حواشی زیادی را به همراه داشت، این رسانه با پخش ولهای بر انتقادهای مطرحشده از سوی رسانهها دامن زد. در این وله گزارشگر رسانه ملی از مردم میپرسد «کدام گزینه ناراحتکنندهتر است؟ ۱. ترور دانشمندان هستهای ۲. باقیماندن تحریمها»؛ سوالی که نه الزاما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه، بلکه بنا بر هر عقل سلیمی، نه تنها جنبههای جانبگیرانه دارد، بلکه حتی زیرکانه هم طراحی نشده است.
اما نکته قابل توجه در این وله، اغلب پاسخهایی که پخش میشود اینگونه است که مردم در توضیح میگویند «خودمان از پَس تحریمها برمیآییم و خودمان هر چیزی که بخواهیم را تولید میکنیم». به اعتقاد بسیاری تقابل دو گزینهای که یکی به شدت احساسات انسانی را تحریک میکند و دیگری در سطح احتیاجات مالی پایین آورده میشود، صحت این پرسش گزینهای را به کلی زیر سوال میبرد. در همین گزارش تصویری هم با این اوصاف، برخی از پاسخدهندگان با این مضمون پاسخ میدهند که بالاخره قضیهی ترور متفاوت است.
بحث رویکرد صداوسیما در چند سال گذشته بارها از سوی رسانههای گوناگون بهعنوان «جناحی» مطرح شده بود؛ موضوعی که در برخی از موارد حتی نُقل شبکههای اجتماعی هم میشد و موجی از اعتراضها را به دنبال داشت؛ این در حالی است که در آستانه مهمترین رویداد سیاسی کشور در چهار سال اخیر، بار مسؤولیت رسانهای که لقب سنگین و مهم «ملی» را به دوش میکشد، طبیعتاً بسیار بیشتر میشود و از این پس ذرهبینها نزدیکتر فعالیت صداوسیما را رصد خواهند کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- تقدیر وزیر ارتباطات از پوشش بینظیر و پایداری شبکه همراه اول در انتخابات
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





