فعالان صنعت سریالسازی ترکیه میگویند تا پایان سال جاری میلادی فروش سریالهای ساخت این کشور به رقم ۳۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.
سریال فروشی در حد فرشفروشی
برای درک اهمیت این رقم کافی است آن را با حجم صادرات ۳۵۹ میلیون دلاری فرش دستباف به عنوان یکی از محصولات استراتژیک صادراتی کشورمان مقایسه کنیم تا متوجه شویم ترکیه چه درآمد خوبی را برای خود دست و پا کرده است. ماجرا وقتی جذابتر میشود که بدانیم حجم صادرات سریالهای ترکیه در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۰ میلیون دلار و چهار سال قبلتر یعنی ۲۰۰۴ فقط ۱۰ هزار دلار بوده است، اما هنوز شگفتیها ادامه دارد، وقتی بدانیم کشور ترکیه که از منابع نفت و گاز تقریباً بیبهره است، در حال برنامهریزی برای رسیدن به افق صادراتی ۲ میلیارد دلار سریال در سال ۲۰۳۵ است.
محمد بیوک آکشی، رئیس مجمع صادرکنندگان میگوید: صنعت سینما و تلویزیون برای ترکیه اهمیت حیاتی دارد که به وسیله آن قدرت فرهنگی بر همسایگان خود تأثیر میگذارد!
آنچه بیوک آکشی میگوید را میتوان در سریالهای ترکیه که از شبکههای صداوسیما پخش میشود یا سریالهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای فارسی زبان پخش میشود، مشاهده کرد.
چگونه ترکیه قدرتمند شد؟
در گزارشی با عنوان چگونه ترکیه به یک مرکز قدرتمند تلویزیونی اروپا تبدیل شده است، به سرمایهگذاری سنگین ترکها در ساخت سریال اشاره میکند؛ رقم ۸۰۰ هزار دلاری برای ساخت هر فصل از سریالها با ستارگانی که دستمزدهای شش رقمی دریافت میکنند. اسکرین دیلی به بازاریابی ترکیه در سراسر اروپای شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره میکند. شرکتهای سریالساز ترکیه توانستهاند بازار خود را در امریکای جنوبی نیز گسترش دهند، به نحوی که سال گذشته برای اولینبار کشور شیلی به جمع مشتریان سریالهای ساخت ترکیه پیوست. مکزیک، هند، پاکستان و چین نیز از دیگر مشتریان سریالهای ساخت ترکیه هستند. سحر باقری، رئیس بخش تحقیقات جهانی و محتوای استراتژیک «یورو دیتا تی وی» میگوید: ترکیه در گذشته تنها به کشورهای بالتیک صادرات داشت، اما امریکا و اروپا کشف کردند ترکیه میتواند یک نیروی اسرارآمیز باشد؛ همان چیزی که ترکها تلاش کردهاند بر سر زبانها بیندازد و آن شعار«ترکیه: کشف استعداد بالقوه» است. ترکیه کشوری است که هر سال بازار فروش سریالهایش را گستردهتر و تلاش میکند صنعت سریالسازیاش را از چالشهای سیاسی داخلی به دور نگه دارد.
محمود اوزدن تهیهکننده سریال در ترکیه میگوید: رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه به سریالهای ترکیه علاقه زیادی دارد و از پخش آنها در داخل کشور استقبال میکند. علاقهمندی رئیسجمهور به ما امید و الهام میدهد. این تهیهکننده همچنین خواستار حمایت بیشتر وزارتخانههای فرهنگ، اقتصاد و گردشگری از سریالسازهای ترکیه شده است.
در کنار دورشدن از سیاست و درخواست کمک برای تولید بیشتر، صنعت سریالسازی ترکیه خود را به سمت تلویزیونهای تعاملی پیش برده و به جای آنکه درگیر سیاستهای دولت باشد، به طور مستقیم با تلویزیونهای دیجیتالی، بازار بزرگتری را ترسیم کردهاست. شبکه puhu سریال ترکیهای را برای مخاطبانش پخش میکند که روزانه ۳ میلیون بازدیدکننده دارد و طبق پیشبینی مدیر این شبکه تا پایان ماه ژوئن این رقم به ۷۰ میلیون نفر رسیده است.
روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه مینویسد: برای شروع هر شوی تلویزیونی حدود ۴۰۰ هزار لیر ترکیه لازم است، (رقمی ارزانقیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومان) و هر ساله در ترکیه حدود ۱۰۰ نمایش تلویزیونی در این کشور ساخته میشود. این روزنامه میافزاید: ترکیه با استفاده از سریالهایی مانند«Dirillis:Ertugul» که درباره طغرل پدر عثمان بنیانگذار امپراتوری عثمانی است، توانسته تاریخ باورهای فرهنگی خود را در سراسر جهان گسترش دهد.
سهم ما فقط یک نگاه
ترکیه برای رسیدن به نقطه اوج سریالسازی تنها امریکا را پیشرو دارد، یعنی صنعت هالیوود که با بازار گسترده فروش فیلم و سریال امپراتوری رسانهای را تشکیل داده است. با آنکه هنوز شبکههای ریشهداری مانند BBC توانستهاند با تنوع محصولات تولیدی بازار خود را در حوزه تولیدات تلویزیونی حفظ کنند، کمکم اروپای متحد دارد به قدرت درامسازی و قصهگویی عثمانیها باور میکند و به آنها سهمی از تلویزیون خود میدهد. در عوض موفقیت ترکها، ما چقدر برای رسیدن به سهمی از بازار گسترده فروش سریال در جهان تلاش کردهایم؟
هومن کبیری تهیهکننده و مدیر تولید آثاری چون «شاهگوش» و «عاشقانه» به «جوان» میگوید: «مهمترین مشکل ما این است که در ساخت سریال نگاهمان به بازارهای جهانی نیست و صرفاً به فکر مصرفکننده داخلی هستیم. ما فکر نمیکنیم چه چیزی باید بسازیم که در خارج از کشور نیز مخاطب داشته باشد.»
این نگاه در بخش تولید سریال برای شبکه نمایش خانگی که اقتصاد آن به خرید مخاطبان بستگی دارد، وجود دارد و قضیه وقتی ناگوارتر میشود که ما سراغ سریالسازی در تلویزیون میرویم؛ جایی که حتی سریالساز، مجموعهای را که در دست تولید دارد، بدون توجه به میزان مخاطب و بیننده میسازد و از آنجا که اغلب نتایج نظرسنجیهای صداوسیما درباره مخاطبان برنامههای نمایشی علنی نمیشود، هیچ آمار دقیقی از موفقیت این مجموعهها در جذب مخاطب وجود ندارد، ولی فضای کلی رسانهها نسبت به موفقیت مجموعههای تلویزیونی ساختهشده در تلویزیون، کمتر روی مثبت به خود دیده است؛ سریالهایی که حتی نمیتوانند مخاطب تلویزیون را که در ظاهر به رایگان تلویزیون نگاه میکند، اغنا کنند، چطور میتوانند به بازار رقابتی فروش فیلم و سریال فکر کنند؟! اگرچه بعضاً دیده شده آثاری مانند «یوسف پیامبر» از شبکههای تلویزیونی کشورهای متعدد از آسیای مرکزی تا امریکای جنوبی پخش شدهاست، ولی هیچگاه در فروش سریال نتوانستهایم به حدی برسیم که توانایی رقابت در بازار آزاد را داشته باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- علیرضا افخمی: سانسور در تلویزیون نتیجه قبل را ندارد/ ضرورت تجربه در کنار جوانگرایی
- درهای بسته!
- جنگ سرد
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
- بازدید مدیر گروه فیلم سریال شبکه دو از پشت صحنه سریال «بیگانهای با من است»
- پخش سریال «ایستاده در غبار» از شبکه سه سیما
- مرخصی ۱۱ میلیون امریکایی برای تماشای قسمت آخر سریال بازی تاج و تخت
- پخش یک سریال ترکیه ای جدید از تلویزیون
- نگاهی به شش قسمت نخست سریال «ممنوعه»/ کپی، غیر برابر با اصل!
- آمازون با سریالی پرستاره میآید/ نقشآفرینی «آن هَتاِوِی» و «تینا فِی»
- تصویربرداری سریال «تک سواران» متوقف شد/ باز هم مشکلات مالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد