علیرضا افخمی درباره انتصابها در سازمان صداوسیما با اعتقاد بر اینکه سانسور کردن و ممیزیها در حال حاضر در تلویزیون به هیچ وجه نتیجه قبل را ندارد، اظهار کرد: باید دید این مدیران جوان تا چه اندازه توانایی ایجاد تغییر در این ممیزیها را دارند؛ ممیزیهایی که به نظرم سختگیرانه است و روز به روز بدتر میشود!
به گزارش سینماسینما، این کارگردان درباره انتصابهای جدید صداوسیما و جوانگرایی در این سازمان رسانهای، اظهار کرد: من شناختی از مدیران جدیدی که منصوب شدهاند ندارم، اما آدمهای جوانی هستند و انشاءالله پُرانرژی پیش بروند. اما به طور کل تجربه در کنار جوانگرایی ضرورت دارد؛ یعنی جوانی انرژی دارد، تجربه هم کار آمدی دارد. جمع این دو با همدیگر نتیجه مطلوبی میدهد و امیدوارم مدیران جدید به این نکته توجه کنند و در مدیریت خود از تجارب افراد و مدیران کهنه کار در سیما استفاده کنند که در این صورت هم خودشان محصولات بهتری تولید خواهند کرد و هم مردم استقبال بیشتری از کارها می کنند.
این کارگردان که با ساخت مجموعه «او یک فرشته بود» گونه جدیدی در سریالسازی تلویزیون ایران پایه گذاری کرد و سریال «احضار» آخرین ساخته وی در ژانر ماورایی محسوب میشود که رمضان ۱۴۰۰ روی آنتن رفت، درباره پیشنهادش در حوزه سریالسازی با اعتقاد بر اینکه ممیزیهای تلویزیون نسبت به گذشته بیشتر شده است، بیان کرد: طبیعتا هر چه ایدههای نو بیشتر باشد، مسائل مبتلا به جامعه مطرح شود، سریالها دیدنیتر میشود و استقبال هم بیشتر خواهد شد، اما به هر ترتیب همه این موارد منوط به مسائلی از جمله مهمترین آن «ممیزی» است.
افخمی با اعتقاد بر اینکه سانسور کردن و ممیزیها در حال حاضر در تلویزیون به هیچ وجه نتیجه قبل را ندارد، اظهار کرد: باید دید این مدیران جوان تا چه اندازه توانایی ایجاد تغییر در این ممیزیها دارند که به نظرم سختگیرانه است. روز به روز هم این وضعیت بدتر میشود به جای اینکه بهتر شود. مسائل جامعه را در نظر نمیگیرند و مهمتر از آن این است که سانسور کردن و ممیزیها در حال حاضر در تلویزیون به هیچ وجه نتیجه قبل را ندارد؛ به دلیل اینکه در دنیای امروز، شبکههای اجتماعی و ماهوارهها آنقدر فراگیر هستند که ممیزی در تلویزیون خیلی فایدهای ندارد و یک گروه خاص و محدودی را شامل میشود که به فضای مجازی و ماهوارهها دسترسی ندارند یا خودشان مراجعه نمیکنند. این گروه هم خیلی محدود هستند و تلویزیون نباید بر اساس یک گروه خیلی محدود برنامهریزی و فعالیت کند. باید تلاش کند مخاطب خود را افزایش دهد و لازمه این افزایش مخاطب تغییرات جدی و متناسب با شرایط روز جامعه در ممیزیهاست.
این کارگردان در ادامه درباره فعالیت این روزهایش و اینکه آیا قصد ساخت سریال جدیدی برای تلویزیون را ندارد نیز گفت: این روزها در حال فکر کردن و فیلم دیدن و کتاب خواندن و تلاش برای ایدهپردازی کارهای بعدی هستم. هنوز کاری آماده نشده است که ارائه بدهم.
وی درباره ساخت سریال رمضانی و آخرین ساخته خود سریال «احضار» که به ایام رمضان ۱۴۰۰ بر میگردد، در پاسخ به اینکه آیا علاقه دارد همچنان سریال رمضانی بسازد؟ اظهار کرد: من رمضان را دوست دارم اگر هم سریالهای رمضان باشند یا نباشند، رمضان برایم خیلی دل فریب است و اگر بتوانم ایده و فکری که در خور ماه رمضان باشد، پیدا کنم و بسازم، حتما علاقهمندم این کار را انجام دهم.
علیرضا افخمی در سال ۶۹ بهعنوان ناظر کیفی دستیار کارگردان و بازیگر در مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» همکاری داشت و بعد از این پروژه مدیر برنامهریز سریال «امام علی(ع)» داود میرباقری شد. پس از آن مسئولیت نظارت کیفی بر سریالها را بهعهده گرفت.
علیرضا افخمی سال ۸۲ اولین سریال تلویزیونیاش تحت عنوان «تب سرد» را جلوی دوربین برد و پس از آن «او یک فرشته بود» را برای ماه رمضان شبکه دو سیما ساخت. «پنجمین خورشید»، «۵ کیلومتر تا بهشت»، «زیرزمین» و «پرستاران» دیگر کارهای این نویسنده و کارگردان تلویزیون بهشمار میرود. افخمی مجموعه «وفا» را هم برای محمدحسین لطیفی نوشت.
«احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیهکنندگی محمودرضا تخشید نیز در ژانر ماورایی برای رمضان ۱۴۰۰ ساخته شد و با حواشی و بازخوردهای متعدی روبرو بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- به سفارش سیمافیلم و برای ماه رمضان؛ علیرضا افخمی بار دیگر سریال ماورایی میسازد
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- چرا قسمت آخر سریال «احضار» پخش نشد/ توضیحات کارگردان
- درهای بسته!
- جنگ سرد
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
- تصویربرداری «دعوت نحس» آغاز شد/ یک سریال ماورایی دیگر از افخمی
- بازدید مدیر گروه فیلم سریال شبکه دو از پشت صحنه سریال «بیگانهای با من است»
- یک سریال ماورایی دیگر از علیرضا افخمی برای پخش در ماه رمضان
- پخش سریال «ایستاده در غبار» از شبکه سه سیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





