ناصر ممدوح شب گذشته به دورهمی آمد و از سالها فعالیت خود در عرصه دوبله گفت.
به گزارش سینماسینما، شب گذشته برنامه تلویزیونی «دورهمی»، میزبان ناصر ممدوح دوبلور و بازیگر مجموعه های تلویزیونی بود و با موضوع «محیط زیست»، ساعت ۲۳ به روی آنتن شبکه نسیم رفت.
مهران مدیری مجری و کارگردان «دورهمی» با بیان موضوع برنامه دیشب و دغدغه مندی هر انسانی نسبت به محیط زیست و طبیعت به وظایف ما نسبت به طبیعت اشاره کرد. همچنین بعد از اجرای اولین بخش نمایشی درخصوص خطاها و آسیب های انسانی در این زمینه گفت.
وی در ادامه با بیان اینکه یکسری افراد به عمد به جان درخت و طبیعت می افتند، درباره درگیری و ضربه های قاتلین طبیعت و درختان گفت و به فداکاری محیط بانان و حفاظت طبیعت اشاره کرد.
مهران مدیری از ساخت صداهای طبیعت گفت و ابراز داشت: چون مانند گذشته دیگر طبیعت را در دسترس نداریم، صداهای طبیعت مانند آبشار و پرندگان را در گوشی هایمان داریم و برای رسیدن به آرامش گوش می دهیم.
اما ناصر ممدوح میهمان شب گذشته مدیری بود و پس از دعوت مجری، همراه با تشویق تماشاگران وارد صحنه «دورهمی» شد.
وی ابتدا به چگونگی شروع فعالیت خود در عرصه دوبله و عشق به بازیگری اشاره کرد و گفت: از اول به عشق بازیگری با سینما آشنا شدم و کم کم عشق سینما من را جذب کرد و برای شروع به کار، تصمیم گرفتم فیلمنامه ای را بنویسم و خودم بازی کنم ،اما وقتی به دفتر آقای میثاقه رفتم، ایشان وقتی صدایم را شنید، من را به آقای کاملی معرفی کرد و بعد از یک سال از سال ۱۳۴۰ با تعلیم زیر نطر اساتید بزرگی چون منوچهر اسماعیلی، چنگیز جلیلوند و … مسیر زندگی ام تغییر کرد و وارد حرفه دوبله شدم.
وی با بیان اینکه کار گویندگی فیلم به عقیده من بهتر از بازیگری است، در خصوص دوران کودکی و خانواده خود گفت: مانند همه، بچه بودم و شیطنت های خود را داشتم و جا دارد در اینجا یادی از پدر و مادر عزیزم کنم. باید بگویم که یک صدم از خصلت این عزیزان را ندارم و این دو گل نمونه ای برای من ندارند.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «راه شب» با اشاره به اینکه صدایم را استاد کاملی کشف کرد، اظهار داشت: در همان دوران کودکی هر وقت کسی به منزل ما تلفن می زد، صدای من را با خانم های خانه اشتباه می گرفتند تا زمانی که صدایم به بلوغ خود رسید و به طور کامل شکل گرفت.
ممدوح در ادامه عنوان کرد: دوبله فیلم واقعا کار سنگینی است و باید در تمام صدا، حس و حال شخصیت را پیدا کنیم و این کار هرکسی نیست. خیلی از عزیزان آمدند و رفتند و بعضی ها هم ماندگار شدند، حق این افراد یکسان نیست.
وی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته دوبله ایران از جایگاه برتری در جهان برخوردار بود، خاطرنشان کرد: آن زمان اکثر فیلم ها با زیرنویس و یا یک نفر برای مخاطبان دوبله می شد ،ولی ایران تنها کشوری بود که افرادی را داشت تا فیلم ها را دوبله کنند. درواقع دوبله ایران و گویندگی فیلم یک شاهکار است و سخت ترین کار در هنر، دوبله فیلم است.
سیامک انصاری پیشکسوت زل زدن به دوربین است
در اینجای مصاحبه ممدوح فرصت را غنیمت شمرد و مهران مدیری را با سوالات خود به چالش کشید و از او درخصوص شروع فعالیتش در تلویزیون جویا شد.
مدیری عنوان کرد: سال ۱۳۶۳ با شروع در کار تئاتر وارد عرصه بازیگری شدم و تیر ماه ۳۳ سال می شود که در رشته هنر کار می کنم.
وی با اشاره به اینکه بعد از بازی در نمایش هملت وارد رادیو شدم، در خصوص حضورش برای بازی در سریال های تلویزیونی گفت: خیلی اتفاقی وقتی وارد رادیو شدم. علی و محمد عمرانی من را با یکی از تهیه کننده های شبکه دو آشنا کردند و اول نقش کوتاهی داشتم و کم کم بازی ها شروع شد.
کارگردان برنامه تلویزیونی «دورهمی» با بیان اینکه اغلب کارهای طنز بوده و در سریال نمایش خانگی «قلب یخی» شخصیتی جدی و پلیسی داشتم، در خصوص سبک خاص خود در بازی هایش توضیح داد: نگاه مستقیم به دوربین را از سال ۱۳۷۷ با بهره گیری از بازی های هاردی در «لورل و هاردی» اجرا کردیم و قرار شد هر بلایی که سربازیگر می آید، به دوربین زل بزند و در همه کارها چون سیامک انصاری از همه بدتر بلا سرش می آید (با خنده) پیشکسوت این سبک است.
ناصر ممدوح در آخر از مدیری درباره عاشقی او پرسید و مدیری با سوالی دیگر از این دوبلور، از پاسخ دادن سر باز زد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «آسمان همیشه ابری نیست» پیرامون صدابرداری سر صحنه و دوبله صدای بازیگران گفت: پیش از این در گذشته فیلم های فارسی دوبله می شد و صدابرداری سر صحنه نبود، ولی وقتی آمد بعضی همکاران ما کم کار شدند و این در حالی است که صدا گذاشتن روی بازیگر بارها صورت گرفته و در کارهای تاریخی و غیر تاریخی لازم است.
وی در ادامه درباره وضعیت مالی هنرمندان عرصه دوبله بیان کرد: کار دوبله را باید با عشق انجام بدهیم و نباید به درآمدش اندیشید. من خودم امرار معاشم از دوبله است اما این روزها بیشتر در زمینه گویندگی مستندها فعالیت می کنم، درواقع دوبله درآمد آنچنانی ندارد.
ممدوح به صداهای ماندگار اشاره کرد و درخصوص مافیای دوبله زیرزمینی تصریح کرد: تکنولوژی خیلی خوب است، ولیکن این کامپیوتری شدن به بدنه دوبله لطمه زده است و حس و حال کار را می گیرد. البته جوانانی هم که وارد حرفه دوبله می شوند به غلط از این سیستم ها استفاده می کنند.
اگر یکبار دیگه زاده شوم، باز گوینده فیلم خواهم شد
وی در ادامه با بیان اینکه اگر یکبار دیگر زاده شوم، باز گوینده فیلم خواهم شد، در خصوص ایفای نقش های خود توضیح داد: اولین کارم همکاری با داریوش فرهنگ در سریال «راه شب» بود و بعد از آن اغما با سیروس مقدم و آسمان همیشه ابری نیست و … .
ممدوح یادآور شد: این روزها بیشتر به گویندگی کار های مستند روی آورده ام و صدایم با فیلم های کره ای، هماهنگ نیست و مستند کار می کنم.
روایت ماجرای عاشقانه مهران مدیری
ممدوح در ادامه درباره چگونگی آشنایی خود با همسرش گفت. مدیری هم درباره خاطره عاشقانه دوران جوانی خود گفت: در دوران جوانی محله نیکنام زندگی می کردیم. یک روز که در خیابان های اطراف بودیم، دیدم خانمی به سمت خانهشان می رود. از دوستم درباره او پرسیدم و چون آن خانم، خواهر دوستم بود، یک کشیده محکم ازش خوردم و کلا ماجرا را رها کردم. بعدها ما از آن محل جا به جا شدیم.
ممدوح در پایان به رسم همیشگی برنامه «دورهمی» کتاب حافظ خود را به موزه «دورهمی» اهدا کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





