تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۲۶ - ۲۱:۴۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 27090

img_20160916_232135نظرسنجی عجیب شبکه ۴سیما درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهر‌های مذهبی با نتیجه ۹۹/۳ درصدی سوژه جدید شبکه‌های اجتماعی شده است. گویا این شبکه کم مخاطب و بدون مدیر بعد از اینکه سوژه جوک‌سازی شد، این بار موضوعی برای گاف‌های پی درپی در صداوسیما شده است.

به گزارش سینماسینما، روزنامه جوان نوشت: شبکه ۴سیما مدیر ندارد و دکتر پورحسین قائم مقام سیما در کنار مشغله‌های درون و بیرون سازمانی سرپرستی این شبکه را نیز بر عهده گرفته دارد. برنامه «زاویه» این شبکه هفته گذشته نظرسنجی را درباره برگزاری کنسرت در شهر‌های مذهبی برگزار کرد. به نظر شما برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟ گزینه‌هایی به این مضمون نیز برای پاسخ‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ گزینه اول: شهر مذهبی را به شهر غیرمذهبی تبدیل می‌کند، گزینه دوم: ناهنجاری‌های اجتماعی فرهنگی پدید می‌آورد. گزینه سوم: هیچ کدام، بلکه می‌توان با مدیریت فرهنگی درست شاهد برگزاری کنسرت‌های فرهنگی باشیم.
برنامه زاویه بدون اشاره به اینکه چه تعداد پیامک برای این نظر سنجی ارسال شده است، صرفاً به بیان اینکه ۹۹/۳ درصد شرکت‌کنندگان به گزینه سه رأی داده‌اند، اکتفا کرد. در یک شیطنت رسانه‌ای نیز این نتیجه نظرسنجی به عنوان اینکه بیش از ۹۹ درصد مردم موافق برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی هستند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در همین زمینه باید چند نکته را مد نظر قرار داد، ابتدا اینکه آیا هر موضوعی را می‌توان در تلویزیون به نظر سنجی گذاشت؟ مسلماً خیر. به خصوص اینکه موضوعی مانند برگزاری کنسرت در مشهد که به چالشی فرهنگی میان دولت و بخشی از جامعه تبدیل شده و در نهایت وزارت ارشاد اعلام کرد که در این شهر کنسرت برگزار نمی‌شود و موضوع خاتمه پیدا کرد. موضوع این است که شبکه‌های تخصصی مانند شبکه ۴که در جامعه مخاطب خاص دارد، نمی‌تواند نشانه‌ای از کلیت جامعه باشد چه اینکه اگر همین نظر سنجی در شبکه دیگری مانند شبکه«قرآن و معارف سیما» برگزار می‌شد شاید نتایج به دست آمده متفاوت از نتیجه فعلی می‌شد. نکته دیگر این است که شبکه ۴اعلام نمی‌کند که چه تعداد پیامک به برنامه ارسال شده است. این شبکه که به کم مخاطبی شناخته شده و حتی این موضوع به عنوان لطیفه و جوک میان مردم مشهور است. شنیده‌های «جوان» نیز از این حکایت دارد که در بهترین حالت میزان پیامک‌های دریافتی برنامه‌های شبکه ۴ زیر ۲۰۰ پیامک است! حتی اگر برنامه زاویه فراتر از برنامه‌های دیگر شبکه ۴دارای مخاطب باشد، آیا تعداد شرکت‌کنندگان آن آنقدر قابل اعتنا خواهد بود که آن را به تمام مردم ایران تعمیم داد و براساس آن تصمیم گرفت؟ اگر چنین است آیا تلویزیون حاضر است نظرسنجی را درباره مقبولیت شبکه‌ها و برنامه‌هایش و اینکه شبکه‌های کم‌مخاطب تعطیل شوند، برگزار کند! به نظر می‌رسد به دلیل اینکه هنوز شبکه ۴ سیما بدون داشتن مدیر شبکه در حال اداره است، امکان نظارت صحیح روی آن کم می‌شود و خلأ مدیریت متمرکز باعث شده تا این شبکه با حواشی روبه‌رو شود؛ از جمله موردی که هفته گذشته در دعوت از مهمان برنامه نقد فیلم این شبکه رخ داد. شبکه ۴با وجود به دوش کشیدن عنوان شبکه فرهیختگان، رفتار فرهیخته‌ای را از خود نشان نمی‌دهد و تا زمانی که قرار باشد این شبکه بی‌هدف اداره شود، امیدی برای تغییر در آن وجود نخواهد داشت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها