محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر نقش آغاسی در «علی البدل» میگوید انتخاب ناکجاآباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال برای گریز از سانسور بوده است.
به گزارش سینماسینما، نشست سریال «علی البدل» با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال، مهدی فخیمزاده، هادی کاظمی، هومن حاجیعبداللهی و بهرام افشاری بازیگران و همچنین محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر سریال، عصر امروز (دوشنبه ۱۴ فروردین) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سرویس مقدم درباره سریال «علی البدل» و فضای متفاوت آن گفت: «در تلویزیون ما وحشت داریم که سراغ پدیدههای جدیدتر برویم و کمدیهای نوتر را تجربه کنیم ولی ما میدانستیم که در سریال «علی البدل» قرار است یک فضای جدید را از صفر خلق کنیم.»
او در همین ارتباط توضیح داد: «در این روستا گویش، پوشش و دکوراسیونی جدید طراحی شد به گونهای که ممکن بود تماشاچی احساس کند همه چیز برایش غریبه است و این ریسکی بود که ما آگاهانه در آن پا گذاشتیم.»
کارگردان «پایتخت» درباره انتقاد به شباهت این سریال با فیلم «ایران برگر» توضیح داد: «طرح اولیه سریال «علی البدل» توسط محسن تنابنده حدود دو سال و نیم پیش به من ارائه شد. برخی فکر میکنند که ما این سریال را با توجه به فضای نوروز و انتخابات نوشتهایم، در صورتی که این گونه نیست و بارها ساخت آن به تعویق افتاد تا به امروز رسید.»
مقدم تاکید کرد: «سریال «علی البدل» در ناکجاآباد اتفاق میافتد تا هیچ کس اتفاقات آن را به خود نگیرد.»
در ادامه این نشست، محسن تنابنده به عنوان سرپرست نویسندگان درباره ایده شکلگیری قصه گفت: «من زمانی به یک روستای آب گرم در لاریجان رفتم که چند نفر در آن جا درباره مساله و بحران آب حرف میزدند و این خیلی برای من جالب بود که افرادی که در آب غوطهور هستند، از آن به عنوان یک مشکل یاد میکنند.»
مهدی فخیمزاده هم درباره حضورش در سریال «علی البدل» توضیح داد: «من تا به حال در چنین ژانری کار نکرده بودم و برایم جذاب بود. این علاقه را هم داشتم که با سیروس مقدم که سالها است که او را میشناسم و از قدیم هم با هم کار کردهایم، همکاری داشته باشم.»
این بازیگر همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به انتقاداتی که بعضی به تکراری بودن شاکله سریال «علیالبدل» وارد کردهاند، گفت: «به قول یک فیلسوف همه چیز گفته شده است و هیچ چیز نویی وجود ندارد بلکه نوع روایت بسیار مهم است.»
در ادامه این نشست، بار دیگر محسن تنابنده در پاسخ به انتقادی دیگر درباره شخصیتپردازی ضعیف سریال و قصه عنوان کرد: «به نظرم قصه همانقدر که لازم است باید حرف بزند. از جایی که قصه میطلبد تا جایی که لازم است ما باید از شخصیتهای داستان اطلاع داشته باشیم. بنابراین گذشته شخصیتها تاثیر چندانی روی داستان نخواهند داشت. در سریال «علیالبدل» نیز آن قدر که باید اطلاعات درباره شخصیتها وجود دارد و این اطلاعات به مرور زمان در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.»
او افزود: «در هیچ کجای دنیا به تمام شخصیتهای یک داستان به یک اندازه پرداخته نمیشود و در این سریال نیز خانها (مهدی هاشمی و مهدی فخیمزاده) نقشهای اصلی را ایفا میکردند.»
تنابنده درباره انتخاب یک ناکجا آباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال توضیح داد: «طاقت نداشتن تلویزیون، دولتمردان و اصناف باعث میشود که نه تنها این سریال بلکه سریالهای دیگری مثل «شبهای برره» ناکجا آباد را انتخاب کنند و این به دلیل سانسور است زیرا این نهادها همه چیز را به خود میگیرند وگرنه ما آن قدر متوجه میشویم که بتوانیم شرایط را تعریف کنیم ولی باور کنید طاقتی برای شنیدن وجود ندارد.»
این بازیگر مجموعههای «پایتخت» در پایان تصریح کرد: «مخصوصا زمانی که قصهها رنگ و بوی سیاسی میگیرند شرایط بدتر میشود و بعد مواجهه شما با گروهی است که دیگر اصلا طاقت ندارد؛ این یک حقیقت است که باید آن را بپذیریم.»
سریال «علی البدل» در ایام نوروز ۹۶ از شبکه یک سیما پخش میشد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس