حسین محجوب در حالی بر پردههای سینما و بیلبوردهای تبلیغاتی جشنواره کارلووی واری حضوری جدی دارد که خودش به دلیل مشکل ویزا نتوانست در این رویداد سینمایی مرکز اروپا حاضر شود؛این در حالی است که او ممکن است برنده گوی بلورین بهترین بازیگر مرد این جشنواره شود.
به گزارش سینماسینما، جشنواره فیلم کارلووی واری،در پنجاه و دومین دوره برگزاری خود، برخلاف سال گذشته که تنها فیلم لانتوری رضا درمیشیان از ایران در آن حضور داشت، امسال هرچند شرایط به همان گونه است اما در زمینه اسمها، حضور به نسبت پررنگتری از سینمای ایران یا سینماگران ایرانی دارد؛ هرچند این بار هم عموما حضور در بخشهای غیررقابتی است. تنها حضور یک سینماگر ایرانی در بخش رقابتی هم به محصولی از سینمای گرجستان تعلق دارد.
درواقع علاوه بر فیلم مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» و «منو خونه ببر» در برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی (با حضور سیفاله صمدیان) و فیلم «لرد» ساخته محمد رسولاف، فیلم «کوهستان» اثر امیر نادری و مستند «پیش از پایان تابستان» ساخته مریم گورمان،در فیلم گرجستانی “خیبولا” نیز نقش اول را حسین محجوب، بازیگر ایرانی ایفا کرده است.این فیلم که در جمع محدود فیلم های رقابت کننده برای جایزه گوی بلورین بهترین فیلم قرار دارد، شاید برای محجوب هم جایزه گوی بلورین بهترین بازیگر مرد را به ارمغان بیاورد.
جایزههای جشنواره کارلووی واری مانند سایر جشنوارههای معتبر جهانی،بسیار محدود است. با این حال، پیشتر حمید فرخنژاد و لیلا حاتمی، برگزیدگان جایزه بهترین بازیگر مرد و زن در دورههایی از این جشنواره شدهاند.

فیلم سینمایی خیبولا، محصول ۲۰۱۷ ساخته جورج اوواشویلی، روایت روزهای پایانی عمر نخستین رییس جمهوری منتخب گرجستان است که در سال ۱۹۹۱ پس از مدت کوتاهی، در نتیجه یک کودتای نظامی، با تعداد محدودی از وفاداران خود، به کوهستانهای سرد گرجستان گریخت اما حاضر نشد با حمایت روسیه هم کشور را ترک کند.
خیبولا ماجرای سرگردانی این رییس جمهور و ۱۳ همراهش است که در جنگلها و خانههای کوهستانی، با استقبال گرم مردمش مواجه میشود اما بیش از چند ساعت در هر جا نمی تواند بماند و پیوسته در حال گریز است؛ در حالی که رفته رفته از تعداد یاران همراهش هم کاسته میشود.
نقش این شخصیت را که درواقع بازیگر اصلی این فیلم کم شخصیت است، حسین محجوب ایفا کرده است.
قطعا یکی از دلیلهای انتخاب او به عنوان یک بازیگر غیرگرجی، به ترفند کارگردان اثر برمیگردد؛ برای استفاده از یک چهره ی ناآشنا برای مخاطبان هموطنش که دیدن او، نقشهای قبلیاش را در ذهنها متبادر نکند.
همچنین دلیل دیگر انتخاب حسین محجوب، توانایی و ویژگیهای این بازیگر ایرانی با توجه به شخصیت داستان بوده است. درواقع با توجه به آنکه بیشتر بازی در سکوت گذشته، علاوه بر تناسب چهره محجوب با دیگر بازیگران فیلم، ویژگی تاثیر و عمق نگاه و کشیدگی یا افتادگی صورت، از خصیصههای بازی او بوده که از دیگر علتهای انتخابش برای ایفای این نقش شده است.


البته درمجموع این فیلم را اثر متوسطی میتوان دانست که با توجه به ویژگی لوکیشن و فضاهای داستانی، اثر بسیار بهتری می توانست باشد. در نمونههای مشابه، ازجمله آثار مربوط به جنگ جهانی دوم، آثار بسیار موفق تری میتوان برشمرد.
شاید انتخاب این فیلم برای بخش رقابتی نیز به رویکرد جشنواره کارلووی واری در توجه به سینمای شرق اروپا بیربط نباشد.
خیبولا در جشنواره فیلم کارلووی واری سه نمایشش را با حضور ۱۲ نفر از عوامل خود تجربه کرد؛ درحالیکه حسین محجوب به عنوان بازیگر نقش اول فیلم، به دلیل مشکل ویزا غایب بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- لیلا حاتمی در فیلم سینماگر سرشناس آمریکایی
- هممسیر، با عشق و حرمان/ نگاهی به فیلم «تصور»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





