پنجاه سال پیش در ۱۹۶۸، اولین و آخرین بار جشنواره بین المللی فیلم کن نیمه تمام باقی ماند.
به گزارش سینماسینما، پنجاه سال پیش در ۱۹۶۸، اولین و آخرین بار جشنواره بین المللی فیلم کن نیمه تمام باقی ماند. در آن دوره کارگردانهای سرشناسی مثل ژان لوک گدار، رومن پولانسکی و کلود للوش اجازه ندادند فستیوال مسیر خودش را تا پایان ادامه دهد. داستان این ماجرا اما از پاریس شروع شده بود. در اعتراضاتی که بعدها موسوم به حوادث می ۶۸ شد. جنبش دانشجویی-کارگری می ۱۹۶۸ فرانسه به مجموعه حوادثی اطلاق میشود که در طول ۴ هفته در ماه می سال۱۹۶۸در فرانسه رخ داد، نقطه اوج این جنبش در فاصله یک هفتهای سوم تا دهم این ماه به وقوع پیوست. در این اعتراضات دانشجویان و کارگران طرفدار گروه های چپ دانشگاه ها را به تعطیلی کشاندند. به همین بهانه بعد از اکران فیلم «Rocky Road to Dublin» گدار و برخی دیگر از همکارانش در حرکتی نمادین برای نشان دادن حمایت از دانشجویان و کارگران روی سن رفتند و گفتند جشنواره باید به پایان برسد.
حالا سال ها از آن روزها گذشته و در پنجاهمین سالگرد آن ماجرا، ژان لوک گدار ۸۷ ساله با فیلم جدیدش در بخش رقابتی جشنواره کن حاضر شده است. اثری به نام «کتاب تصویری». روز گذشته گدار به صورت ویدیو کنفرانس برابر اصحاب رسانه قرار گرفت و به سوالات آنها پاسخ داد. بخش قابل توجهی از سوالات اما نه در مورد فیلم جدیدش، بلکه در مورد سایر مسائل بود. گدار در این کنفرانس مطبوعاتی عجیب با بیان این که خاطرات زیادی از زمان حوادث کن ۶۸ دارد گفت: «سینماگران بزرگ به آنارشسیت ها نزدیک هستند!» او که هنوز روحیه خاص خودش را حفظ کرده در طول این ویدیو کنفرانس همان طور که به سوالات خبرنگاران پاسخ می داد سیگار بزرگی را هم دود می کرد.
گدار در پاسخ به این موضوع که آیا فیلم جدیدش یک اثر سیاسی است می گوید قصد ساخت اثری سیاسی را نداشته بلکه می خواسته نشان دهد که دنیای عرب همه چیز دارد و باید به حال خود گذاشته شود. اعراب خط و خیلی چیزهای دیگر را اختراع کردند، نفت دارند پس باید تنها گذاشته شوند تا خودشان برای مسائل خودشان تصمیم بگیرند. وقتی از او در مورد روسیه سوال شد پاسخ داد: «من نمی توانم در مورد آقای پوتین صحبت کنم، چون ایشان را نمی شناسم. همین طور در مورد آقای ماکرون، یا خانم مرکل. تخصص من چیزهای دیگریست.»
«کتاب تصویری» مجموعه ای از تصاویر آرشیوی است که به عقیده گدار قرار است چیزهایی که در دنیا اتفاق نمی افتد را نمایش دهد. این فیلم از پیتر بردشاو منتقد گاردین ۴ ستاره دریافت کرده است.
منبع: تسنیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- سینماسینما/ ستایش ناتوانی/ گفتوگو با میترا فراهانی درباره آخرین فیلم(های) گدار
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- چهرههایی که سال ۲۰۲۲ جهان هنر را ترک کردند
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- نازپروردهی انقلابی/ دربارهی ژان لوک گدار و آثارش
- قمارباز بزرگ سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





