سینماسینما، منیژه بهارلو:
بعد از دیدن دو فیلم «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»، این نکته که در ذهن تماشاگر چه نکته ای برای غور در آن از این دو فیلم به یادگار خواهد ماند، از جهت اطلاعات اولیه و نتیجه نهایی، مورد توجه قرار گرفت.
در «امپراتور جهنم» و در ورای قدرت تصویری و تکنیکی و نیز افکت های صوتی، موضوع داعش و منشأ برآمدن آن، بسیار متفاوت از چیزی به نمایش درآمد که ما در اخبار رسمی و اطلاعات موجود در ذهن داشتیم. آمدیم فیلمی را ببینیم تا به سبعیت این پدیده عجیب دنیای مدرن وقوف بیشتری پیدا کنیم اما حاصل ما، مظلوم شدن شیخ فاضل و همراهانش در فرانسه و البته تطهیر عربستان و تا اندازه بسیاری قدرت های غربی و اسرائیل در اندیشه مان شد. بر اساس این فیلم، از یک جهت حق به جانب این افراد شد چون مورد تهاجم بی مبنا و کور متعصبان غربی و پلیس فرانسه قرار گرفته بودند و برای همین، اقدام به شورش و قیام کردند و کشتار دنیای غرب را در پیش گرفتند و از سوی دیگر، سپاسگزار نیروهای امنیتی ای شدیم که این دیوانگان بدوی حاضر در دنیای مدرن را منهدم کردند! آنچه در این فیلم دیده شد، ما را به یاد فیلم «زیر زمین» امیر کوستوریکا انداخت که متعصبان صرب را بعد بیست سال، به همان اندازه زمان تقریبی مطرح در فیلم «امپراتور جهنم»، به دنیای مدرن آورده و موجب خشونت در اروپا شده بودند. ما در «امپراتور جهنم» به ماهیت داعش نرسیدیم و با کمی سختگیری باید گفت، بیشتر نگاه شیوخ راهبر اندیشه وهابیت را تطهیر کردیم و این موضوع نیز ربطی به سانسور فیلم و بازسازی بسیار آن ندارد چون تصاویر، پتانسیل فضاسازی نادرست را دارد!
اما در «عرق سرد» و در بازنمایی رویدادی واقعی، که همان داستان کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان و نداشتن مجوز خروج از کشور به خواست همسرش و ادامه آن رویداد بود، به این تفکر دوسویه رسیدیم که اولا ماهیت ازدواج در دنیای امروز برای چیست و سپس، اختیار زن امروزی برای حضور در اجتماع و فعالیت در سطوح عالی مورد انتظارش، باید چگونه مدیریت و قانونمند شود و در چه مسیری مجاز باشد یا نباشد. ما در فیلمی چون «خجالت نکش» هم داشتیم که جوانان امروزی ازدواج کرده بودند اما بعد سال ها، می گفتند که وقت بچه دار شدن نداریم. یعنی اندیشه ازدواج و تکیل خانواده که در مبنای سنتی و شایدد عرفی و غریزی، برای حفظ نسل و تداوم نسل و فرزنددار شدن و پرورش فرزند است، امروزه با تحولی ذهنی همراه شده است. بنابراین، بعد از اتمام نمایش فیلم «عرق سرد»، به اینکه حق با زن است یا مرد، مفهوم ازدواج، مفهوم فعالیت اجتماعی و البته ماهیت قانون و اینکه آیا نیازمند تحول قانونی هستیم یا نه، توجه جدی تری به این مفاهیم را موجب شد؛ فارغ از اینکه این موضوع را با جامعیت خواستار شده بود یا نه.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رویاهایمان را ارزان نمیفروشیم/ نگاهی به فیلم «جایی برای فرشتهها نیست»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «عرق سرد» در اروپا اکران میشود
- زندگی در غار دموستنس/ نگاهی به فیلم عرق سرد
- حق من/ نگاهی به فیلم «عرق سرد»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- جایزه فرانسویها برای «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ یک فیلم شریف خوشساخت
- آیا سینمای ایران در فرانسه همچنان موفق است؟/ به مناسبت اکران «خوک» و «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم عرق سرد ساخته سهیل بیرقی/ رادیکالیسم معکوس
- ژست باران کوثری کنار پوستر خودش در فرانسه/ عکس
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ ورای شک نامعقول
- تحریمها صدای کانون کارگردانان را هم درآورد
- باران کوثری: چرا تمام نهادها باید برای اکران یک فیلم نظر بدهند؟
- باران کوثری خطرناکتر است یا امیر تتلو؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





