سینماسینما، منیژه بهارلو:
بعد از دیدن دو فیلم «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»، این نکته که در ذهن تماشاگر چه نکته ای برای غور در آن از این دو فیلم به یادگار خواهد ماند، از جهت اطلاعات اولیه و نتیجه نهایی، مورد توجه قرار گرفت.
در «امپراتور جهنم» و در ورای قدرت تصویری و تکنیکی و نیز افکت های صوتی، موضوع داعش و منشأ برآمدن آن، بسیار متفاوت از چیزی به نمایش درآمد که ما در اخبار رسمی و اطلاعات موجود در ذهن داشتیم. آمدیم فیلمی را ببینیم تا به سبعیت این پدیده عجیب دنیای مدرن وقوف بیشتری پیدا کنیم اما حاصل ما، مظلوم شدن شیخ فاضل و همراهانش در فرانسه و البته تطهیر عربستان و تا اندازه بسیاری قدرت های غربی و اسرائیل در اندیشه مان شد. بر اساس این فیلم، از یک جهت حق به جانب این افراد شد چون مورد تهاجم بی مبنا و کور متعصبان غربی و پلیس فرانسه قرار گرفته بودند و برای همین، اقدام به شورش و قیام کردند و کشتار دنیای غرب را در پیش گرفتند و از سوی دیگر، سپاسگزار نیروهای امنیتی ای شدیم که این دیوانگان بدوی حاضر در دنیای مدرن را منهدم کردند! آنچه در این فیلم دیده شد، ما را به یاد فیلم «زیر زمین» امیر کوستوریکا انداخت که متعصبان صرب را بعد بیست سال، به همان اندازه زمان تقریبی مطرح در فیلم «امپراتور جهنم»، به دنیای مدرن آورده و موجب خشونت در اروپا شده بودند. ما در «امپراتور جهنم» به ماهیت داعش نرسیدیم و با کمی سختگیری باید گفت، بیشتر نگاه شیوخ راهبر اندیشه وهابیت را تطهیر کردیم و این موضوع نیز ربطی به سانسور فیلم و بازسازی بسیار آن ندارد چون تصاویر، پتانسیل فضاسازی نادرست را دارد!
اما در «عرق سرد» و در بازنمایی رویدادی واقعی، که همان داستان کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان و نداشتن مجوز خروج از کشور به خواست همسرش و ادامه آن رویداد بود، به این تفکر دوسویه رسیدیم که اولا ماهیت ازدواج در دنیای امروز برای چیست و سپس، اختیار زن امروزی برای حضور در اجتماع و فعالیت در سطوح عالی مورد انتظارش، باید چگونه مدیریت و قانونمند شود و در چه مسیری مجاز باشد یا نباشد. ما در فیلمی چون «خجالت نکش» هم داشتیم که جوانان امروزی ازدواج کرده بودند اما بعد سال ها، می گفتند که وقت بچه دار شدن نداریم. یعنی اندیشه ازدواج و تکیل خانواده که در مبنای سنتی و شایدد عرفی و غریزی، برای حفظ نسل و تداوم نسل و فرزنددار شدن و پرورش فرزند است، امروزه با تحولی ذهنی همراه شده است. بنابراین، بعد از اتمام نمایش فیلم «عرق سرد»، به اینکه حق با زن است یا مرد، مفهوم ازدواج، مفهوم فعالیت اجتماعی و البته ماهیت قانون و اینکه آیا نیازمند تحول قانونی هستیم یا نه، توجه جدی تری به این مفاهیم را موجب شد؛ فارغ از اینکه این موضوع را با جامعیت خواستار شده بود یا نه.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رویاهایمان را ارزان نمیفروشیم/ نگاهی به فیلم «جایی برای فرشتهها نیست»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «عرق سرد» در اروپا اکران میشود
- زندگی در غار دموستنس/ نگاهی به فیلم عرق سرد
- حق من/ نگاهی به فیلم «عرق سرد»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- جایزه فرانسویها برای «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ یک فیلم شریف خوشساخت
- آیا سینمای ایران در فرانسه همچنان موفق است؟/ به مناسبت اکران «خوک» و «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم عرق سرد ساخته سهیل بیرقی/ رادیکالیسم معکوس
- ژست باران کوثری کنار پوستر خودش در فرانسه/ عکس
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ ورای شک نامعقول
- تحریمها صدای کانون کارگردانان را هم درآورد
- باران کوثری: چرا تمام نهادها باید برای اکران یک فیلم نظر بدهند؟
- باران کوثری خطرناکتر است یا امیر تتلو؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم