سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
پخش زنده مراسم افتتاحیه فجر در حال پخش است. آن هم از شبکه نمایش که به هر حال شبکه ای فرعی و کم مخاطب محسوب می شود. احسان کرمی،مجری مراسم با هیجان خاصی،سپنتا،خواننده جوان و گروه همراهش را به روی سن فرا میخواند تا برای دقایقی هم که شده فضای خشک و یکنواخت سخنرانی ها و تقدیر و تشکرها جای خود را به نوای دلنشین ساز و صدایی خوش آهنگ دهد. مطابق انتظارمان،درست در همین لحظه شبکه محترم نمایش ارتباطش را از داخل سالن همایش های برج میلاد قطع و به فضای بیرونی آن وصل می کند تا چهره مجری جوانی را ببینیم که ما را به دیدن نماهنگی از فیلم های مربوط به دوران دفاع مقدس فرامیخواند. نماهنگ که تمام می شود باز هم چهره ی مشعشع ایشان را می بینیم که پشت سر هم کلمات و جملاتی را ردیف می کند که با مطلع “چه خوب که …” شروع می شوند. اینچنین است که تا جایی که می تواند وقت کشی می کند تا پخش زنده موسیقی از داخل سالن به تاخیر بیفتد. چه خوب که ایشان و تهیه کننده برنامه فکر می کنند بیننده ی آن سوی گیرنده های تلویزیونی آنچنان از مرحله پرت است که این بازی های مشمئزکننده را درک نمی کند. ولی کاش دوباره به سالن برنمی گشتند تا بیننده را با صحنه هایی مواجه کنند که بیشتر روی اعصابشان راه می رود تا باعث آرامش و انبساط خاطرشان شود. وقتی ساز را نمی توانی نشان دهی،وقتی نوازنده ی زن را سانسور می کنی،وقتی حتی برای نمایش و لذت بردن از موسیقی سنتی،ایده و برنامه ای نداری،همان بهتر که خودت را به کوچه ی علی چپ بزنی و رها کنی هر چه را که مخاطب پسند است. به همین راحتی مخاطبت را از دست بدهی و قافیه را ببازی به هزار و یک رقیبی که برای جذب مخاطب،ایده ها دارند و فکرهایشان را عملی می کنند. ما اینجا پس از سالها هنوز اندرخم یک کوچه ی باریک پخش یا عدم پخش سیمای ساز از رسانه ملی مانده ایم و چه خوب که هنوز خود را پرمخاطب ترین رسانه ی تصویری می دانیم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
- رزاق کریمی: سیمرغ مستند باید در جشنواره فجر احیا شود/ داوران توجیه نبودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





