سینماسینما، سام بهشتی _ زرد بیشترین لطمهاش را از فیلمنامه خورده است، میخواهد قصهاش را به سادگی روایت کند، اما در همین روایتِ بدون لکنت، درجا میزند و به شدت فیلمنامهاش مخدوش و گنگ است، جای کاشت و برداشت های آن در فیلمنامه درست نیست و حجم اطلاعاتی که میدهد و میخواهد بار درام را بیشتر کند، مخاطب را آزار می دهد.
گرههای کور می زند و وقتی می خواهد آن ها را باز کند با مشکل جدی مواجه می شود و ناخواسته به کپی دستِ چندم فیلم های اصغر فرهادی تبدیل می شود.
کاراکترهای موجود در قصه (اشاره به شخصیت پردازی) هویت ندارند و این جوانان را نمی توانیم در قالب مخترع هوشمند و با اقتدار باور کنیم، شناسنامه های جعلی دارند و شخصیت های موجود در قصه به غیر از یک یا دو نفر، به شدت منفعل هستند و اصلا نمی توان گفت که آن ها کاراکترهایی هستند، که حضورشان در روند قصه تاثیرگذار است و بیشتر نقش فرعی دارند، شخصیت پردازی ها به شدت آشفته و غیر معقول است و همین امر باعث می شود که فیلم از دست برود، وقتی فیلمی، در زبان روایت قصه اش نتواند موفق عمل کند، بازیگران هستند که با تکیه بر تاکتیک فردی، باید فیلم را سرپا نگه دارند، که در این فیلم که پر از نامِ استارها است هم این اتفاق به درستی نمی افتد، بهرام رادان که بازیگر توانایی است، اما در اینجا بدترین بازی کارنامه هنری اش را ارائه داده است و ساره بیات هم در مقام بازیگر زنِ اصلی این فیلم، حضورش چنگی به دل نمی زند و همان نقش های کلیشه ای که به او پیشنهاد شده را پذیرفته است و همان تکرار های همیشگی و حالات خاص خودش را تکرار می کند، ساره بیات بازیگر به شدت توانایی است و نقش های جاودانش در فیلم جدایی نادر از سیمین و فصل فراموشی فریبا در ذهن ها ماندگار است اما این بازیگر اسیر کلیشه ها شده و هربار خود را تکرار می کند، یک بازی درست و اصولی در این فیلم به چشم می خورد و آن هم حضور مهرداد صدیقیان است، بازیگری که دیگر می توان گفت هوشمندانه انتخاب می کند و در بازی اش به یک بلوغ کامل رسیده است و در نقشی که به او سپرده می شود، اگر جنس نقش ها شبیه هم باشد، او با تکنیک های خاص و جنس بازی شبیه خودش، آن نقش را مال خود می کند، صدیقیان در زرد متفاوت تر از همیشه است، بهاره کیان افشار هم در تمام طول فیلم بازی درستی را از خود ارائه داده است اما شخصیت نیکی بر روی کاغذ، کارکرد چندانی ندارد اما این بازیگر با تکیه بر خلاقیت هایش توانسته آن را باور پذیر کند.
فیلم زرد اگر در پرداخت و طراحی و کارگردانی درست و باور پذیر در می آمد، می توانست به یکی از فیلم های ماندگار سینما تبدیل شود، چون دغدغه دارد مساله ای که مطرح می کند، آسیب های اجتماعی پیرامون ما در جامعه است اما ساختار سینمایی اش متزلزل است، مهمترین رکن و نقطه مثبت فیلم، طراحی کارگردان برای پایان بندی درست اش است و شاید تنها فیلمی است که خالق آن به پایان بندی فکر کرده است، دو لحظه خوب هم در فیلم وجود دارد و آن هم پلان تنهایی نهال و تصمیم گیری اش برای ماندن و یا رفتن در جلوی خانه همسایه و دیگری تمامی سکانس های علیرضا استادی، در این لحظه ها است که فیلم کمی جان می گیرد و از ریتم نمی افتد، فیلم اول مصطفی تقی زاده می توانست خیلی بهتر باشد، اما هنوز جوان است و باید به ادامه مسیر امیدوار بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش مسابقه فیلمهای اول را احیا کنید
- فیلمم مقابل آثار فرهادی است/ گفت و گو با کارگردان فیلم «زرد»
- جشنواره کلکته با فیلم «زرد» افتتاح میشود
- «زرد» پیشتاز فروش هفتگی سینماها
- شروع ۳۰۰ میلیونی «خفهگی» در آغاز اکران/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- «کوکوی کبوتران حرم» پر از لحظههای ناب و جسورانه است
- تازه های پرده نقره ای؛ از رکورد زنی تا کم اقبالی/ منتقدان چه گفتند؟
- از شروع خوب «زرد» تا عبور فیلم تهمینه میلانی از مرز یک میلیارد
- موفقیت «زرد» ایرانی در روسیه
- نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت/ رقابت اجتماعیها
- اکران فیلمی با بازی بهرام رادان، ساره بیات و بهاره کیان افشار
- «زرد» در جشنواره فیلم شانگهای رقابت میکند
- نگاهی به یکی از آثار جا مانده از فجر سی و پنجم/ زرد آمدهای و سرخ بر میگردی!
- چه گزینه ای برای معرفی به اسکار مناسب است؟/ سینماسینما گزارش میدهد
- بهرام رادان و بهاره کیانافشار در یک درام حادثهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





