سینماسینما، کیوان کثیریان:هجوم اخیر علیه نوید محمدزاده بخاطر یک عکس سلفی در منطقه زلزله زده به شدت غیرمنصفانه است. گرچه انتشار این عکس در فضای مجازی را کاملا بیسلیقگی میدانم ولی این دلیل نمیشود که با یک عکس و یک لبخند، نوید محمدزاده را متهم به ریاکاری و بیخیالی در مواجهه با این رویداد غمانگیز کنیم.
محمدزاده علاوه بر آنکه یک انسان و یک ایرانی است، کُرد هم هست و اتفاقا از جمله چهرههایی است که بلافاصله پا پیش گذاشت و فعالیت موثری را برای کمک رسانی به هموطنان زلزلهزده آغاز کرد. عقل سلیم نمیتواند انگیزهای برای شادی کسی مثل نوید در این شرایط و یا نیاز او به انتشار چنین عکسی پیدا کند.
نیت یک لبخند در این شرایط، به سادگی قابل قضاوت نیست.

باید از علی دایی، نوید محمدزاده، جواد خیابانی، صادق زیباکلام و دهها نفر دیگر از چهرههای مطرح سینما و ورزش و سیاست و اقتصاد که -چه با حضور در منطقه و چه از راه دور-خالصانه درحال تلاش برای جمع آوری کمک به آسیب دیدگان هستند تشکر کرد. آنها مورد اعتماد مردمند و از این اعتبار و شهرت سود میجویند تا منافع بیشتری به زلزلهزدگان برسد. ضمن آنکه معتقدم آنها که از قبال مردم به شهرت و اعتبار رسیدهاند در موقعیتهای اینچنینی وظیفه سنگینتری هم دارند و باید پاسخ محبتهای مردم را همینجا بدهند.
در این واقعه عموم هموطنان در آزمون کمک به همنوع به احسن وجه روسفید و سربلند بیرون آمدند. چه آنها که شهرتی داشتند و چه آنها که نه. دست تکتک هموطنانی را که حتی یک بطری آب برای آسیبدیدگان ارسال کردند باید فشرد. چه رسد به آنها که پیشگام کمک رسانی بودند. در این میان از قضاوت آدمها و متهم کردنشان به ریاکاری پرهیز باید کرد و هرگونه کمکی را به فال نیک گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





