چند نشریه مهم از جمله هالیوودریپورتر و اسکرین دیلی به بررسی فیلم تازه مانی حقیقی پرداختند که در جشنواره فیلم برلین برای خرس طلایی رقابت میکند.
به گزارش سینماسینما، فیلم جدید مانی حقیقی با عنوان «خوک» در بخش رقابتی شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم برلین حضور دارد.
در این فیلم با بازی حسن معجونی، لیلا حاتمی، پریناز ایزدیار و لیلی رشیدی، داستان کارگردانی ممنوعالفعالیت و یک قاتل سریالی در بستری طنز روایت میشود.
دیمتریوس متیو منتقد اسکرین دیلی فیلم مانی حقیقی را اثری جسور و چالشبرانگیز توصیف کرد و درباره آن نوشت: «مانی حقیقی دو سال پس از «اژدها وارد میشود!» بار دیگر با ترکیبی جسورانه و چالشبرانگیز به رقابت در جشنواره برلین پا گذاشته است. و البته مایه اندکی شگفتی است که چرا در آخر نام این فیلم علامت تعجب به چشم نمیخورد. فیلم مانی حقیقی طنز اجتماعی است که چیزهای بسیاری برای لذت بردن به تماشاگر عرضه میکند و داستان آن حول محور کارگردانی خودشیفته روی میدهد که با نادیده گرفته شدن از سوی قاتل سریالی فیلمسازها که ظاهرا او را لایق کشته شدن نمیداند، حس تحقیر را تجربه میکند.
علیرغم کارگردانی پرزرق و برق، بازی درخشان نقش اصلی و فیلمنامهای که در اغلب موارد بامزه است، مانی حقیقی در وارد کردن ضربه نهایی توفیق نمییابد. در صحنه فیلم اجزایی کنایهدار و از لحاظ بصری چشمگیر وجود دارد که حاصل کار خوب محمود کلاری، فیلمبردار اثر و امیرحسین قدسی طراح صحنه است. برای نمونه میتوان به صحنهای اشاره کرد که شخصیت حسن معجونی خود را در جایگاه خواننده یک گروه هوی متال تصور میکند که اعضای آن مدلهایی با لباس سوسک هستند.»
مانی حقیقی دو سال پیش با فیلم «اژدها وارد میشود» پا به جشنواره برلین گذاشته بود. دبورا یانگ منتقد نشریه هالیوودریپورتر نیز با اشاره به این موضوع در نقد خود «خوک» را با «اژدها» مقایسه کرده است. او در این رابطه مینویسد: «کمدی سیاه سورئال به عنوان زیربنای مطالعات کنایهآمیز مانی حقیقی درباره زندگی طبقه متوسط ایران در فیلم جدید او «خوک» در جشنواره برلین فریاد میشود. «خوک» فیلمی سرراستتر از «اژدها وارد میشود» و در عین حال کمتر گیجکننده و عجیب است و نسبت به «اژدها وارد میشود» جذابیت بصری کمتری دارد. محمود کلاری در این فیلم به جلوههای شادتر و پرزرق و برقتر روی آورده و طراحی صحنه با اجرای امیرحسین قدسی یادآور شیوه فیلمهای فلینی است. موسیقی متن فیلم اثر پیمان یزدانی با حال و هوای فیلم همراهی میکند و در فانتزی هوی متال حسن به اوج میرسد.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





