گفتوگوی تلفنی مهرشاد کارخانی با امیر نادری قرار بود حول موضوع ساخت فیلم انجام شود٬ اما درنهایت به یک گپ دوستانه و صحبت از برخی دلتنگیها انجامید.
به گزارش سینماسینما، مهرشاد کارخانی به مناسبت اکران فیلم سینمایی کوه در گروه هنر و تجربه با امیر نادری کارگردان فیلم گفتگو کرده است. متن گفتوگو به شرح زیر است:
نادری: مهرشاد این تلفنت هی قطع میشه، چی میخوای بپرسی از من؟
کارخانی: یه چیزی درباره فیلم «کوه» و اینکه چی شد در این سالها رسیدی به موضوع این فیلم، این کوه از کجا مییاد؟
نادری: اینا رو نمیتونم بگم، اینا خیلی چیزه پیچیده ایه…
کارخانی: یه خطی راجع بهاش بگو…
نادری: اینا رو خودت فیلمو نگاه کن بگو دیگه!
کارخانی: باشه فیلمو که ببینم حتما این کار رو میکنم، ولی دوست داشتم خودت درباره فیلم «کوه» یه حرفی بزنی به خاطر نمایش اون در ایران. خوبه که یه چیزی بگی…
نادری: (عجله دارد) من اصولا در مورد فیلمهام حرفی نمیزنم…
کارخانی: میفهمم چی میگی نادری، اما..
نادری: خودت منو میشناسی، فیلمهای منو دیدی، دربارهاش خوندی، خودت باید برداشت کنی.
کارخانی: همه اینارو میفهمم، اما میخوام یه صحبتی کوتاه فقط درباره «کوه»… فقط چند خط…
نادری: (کلافه میشود) حرف خاصی ندارم، هیچی نمیتونم بگم فعلا. اینکه از کجا اومده، چه جوری اومده، تم فیلمهای من همیشه همینه دیگه. خودت میدونی دیگه…
کارخانی: آره، تمش رو میدونم، ولی اینکه تو فضای کوهستانی فیلمبرداری شده، داستان و موضوع ظاهرا ربطی به امروز نداره باید تو کارهات متفاوت باشه…
نادری: به نظرم اگه تو هم هر وقت فیلم میسازی راجع بهاش حرف نزن، اصلا نباید من چیزی بگم، من الان در این لحظه نمیتونم راجع بهاش حرف بزنم. فقط میتونم بگم چهار سال براش وقت گذاشتم، چهار سال تمام کار کردم، نمیتونم تو دو دقیقه در موردش بگم…
کارخانی: مشکله واقعا، و ما همیشه تلفنی درباره فیلمهات صحبت کردیم و همیشه تو عجله داری و میدونم چقدر گرفتاری و کار داری و از همون قدیم کوتاه صحبت میکنی، خودم هم با تلفنی حرف زدن درباره یک فیلم موافق نیستم.
نادری: اینقدر به خودت فشار نیار مهرشاد! (هر دو بلند میخندیم…) تو برو با تماشاچی فیلمو ببین. منم که میشناسی، هر برداشتی خودت داشتی اون درسته. از قول من به تماشاچیها سلام برسون که اومدن فیلمو ببینن. همین.
کارخانی: من خیلی خوشحالم که بعد از سالها یکی از فیلمهای تو در ایران نمایش داده میشه. ای کاش این اتفاق زودتر از این میافتاد، برای همه فیلمهای خوبی که به سختی در خارج از ایران ساختی و اینجا دیده نشد.
نادری: منم خوشحالم که فیلم «کوه» در ایران نمایش داده میشه و دوست دارم بچه جوونها بیشتر ببیند، بیشتر از هر چیز دوست دارم جوونها این فیلم رو ببینن. به هر حال این خودش یه راهیه برای اونها، تاثیرش روی اونها مهمه. حالا دیگه نمیدونم شاید یکی خوشش بیاد یکی نیاد…
کارخانی: یه سئوال کلیشهای خودت نسبت به فیلمهای دیگری که ساختی فیلم «کوه» رو چقدر دوست داری؟
نادری:ای بابا (بلند میخندد) معلومه که آدم بچهاش رو دوست داره. همه چی اونجاست، همه چی تو فیلمه…
کارخانی: نمایش افتتاحیه فیلم روز دوشنبه است..
نادری: کجا؟
کارخانی: تو موزه سینما. باغ فردوس
نادری: کجاست اینجا که میگی؟
کارخانی: سالن موزه سینما نرسیده به تجریش.
نادری: این سالن چند نفر جمعیت میگیره؟
کارخانی: شاید نزدیک به دویست نفر
نادری: خوبه. مرسی ازاینکه حواست به من هست.
کارخانی: من همیشه حواسم به تو بوده و هست…
نادری: خودت بعد از آخرین فیلمات که من دیدم قرار بود یه فیلمی بسازی چی شد؟
کارخانی: «دو لکه ابر» بود که تمومش کردم. هنوز شرایط مناسبی برای اکرانش پیدا نکردم. راجع بهاش پارسال حرف زدیم…
نادری: آره یادم اومد. داستان اون فیلم آخرت «دربست آزادی» رو دوست داشتم. همون شکل ادامه بده، راه خودتو برو. کوتاه نیا.
کارخانی: من مطمئنم فیلم «کوه» تکان دهنده و…
نادری: نه بابا تکان دهنده که نیست. ولی فیلم بدی نیست…
کارخانی: برای من اینکه هنوز با عشق و انرژی داری کار میکنی خیلی مقدسه.
نادری: همین مهمه، کات! خداحافظ. سلام به همه برسون.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- جشنواره فیلم ارمنستان به پایان رسید؛ اهدای زردآلوی طلایی و نقرهای به دو سینماگر ایرانی/ تقدیر از امیر نادری
- اعطای جایزه به «تهران، یک تاریخ ناتمام» در جشنواره زردآلوی طلایی
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «لاله کبود»؛ دوستی با رنگ و فرم
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





