سینماسینما، محدثه واعظیپور؛
مستند «حمید هما» ساخته محمدعلی سجادی، گفتگویی دلنشین درباره تئاتر ایران و دو چهره جذاب آن است.
«حمید هما» بهترین فیلم محمدعلی سجادی است، نگاه هنری و دغدغههای سینمایی او، در این مستند فرصت بیشتری برای جلوهگری داشته است. سجادی سینماگری است که فعالیتش را در دهه ۶۰ آغاز کرد و از امیدهای سینمای جوان آن روزها بود. تجربهگر است، در «شیفته» و «رنگ شب» کوشید فضاهایی تازه را در سینمای دلهره ایران تجربه کند، در سینمای پلیسی و فضاهای ترسناک و دلهرهآور فیلم ساخت و شاید به دلیل همین تغییرهای مداوم در کارنامهاش به یک فیلمساز محبوب برای نویسندگان سینمایی و منتقدان تبدیل نشد، بیتوجهی به فیلمهایش در گیشه، فیلمسازی را برایش مشکل کرد و در سالهای اخیر کمکار شد. اتفاقی که برای اغلب فیلمسازان متولد سینمای دهه ۶۰ رخ داد و طبیعی هم بود.
اما «حمید هما» در کارنامه او یک اتفاق و یک نقطه درخشان است. سجادی، ساختار فیلمش را بر گفتگویی صمیمی میان هما روستا و حمید لبخنده استوار کرده، لبخنده به واسطه نزدیکی با هما روستا و حمید سمندریان، علاوه بر اشراف به کارنامه روستا، از سیر تغییر و تحول در تئاتر ایران باخبر بوده، فضای گفتگوی دو نفر، مثل یک گپ دوستانه، گرم و صمیمی است. اشارهها و کنایههایشان شیرین است. جایی که حمید لبخنده، با زیرکی به رابطه هما روستا و قاسم سیف (بازیگر) اشاره میکند و روستا با هوشمندی به او جواب میدهد که میداند بین آنها دلخوری بوده است.
این که سجادی، با توجه به روحیه و سن هما روستا، تشخیص داده از لبخنده استفاده کند، اولین عامل موفقیت فیلم است. در مسیری که روستا و لبخنده پیش میروند، فقط زندگی هما روستا، یا عشقش به حمید سمندریان و کارنامه هنری این زوج گرانقدر روایت نمیشود، بخشهایی از تاریخ تئاتر ایران، مسائل ممیزی، بحرانهای پس از پیروزی انقلاب و … هم رخ مینماید. روستا، که کم مصاحبه میکرد در این فیلم، شخصیت بذلهگو و صریحش را عیان کرده، بیآنکه خشمگین باشد، گذشته را مرور میکند، حتی به همکارانش خرده میگیرد که در مقطعی او و سمندریان را برای بازگشایی رستوران، نکوهش کردهاند.
«حمید هما» تلخ نمیشود، شخصیت هما روستا، اجازه چیرگی تلخی بر فیلم را نمیدهد. شاید این خاصیت آن نسل بوده، نسلی که طوفانهای بسیاری را پشت سر گذاشت و سرفراز باقی ماند. روستا کودکی سختی داشت و درگیر مهاجرت شد، اما تا آخر عمر، مقاوم بود و دست از آرزوهای حرفهایاش نکشید. ساختار فیلم، نشان از جستجویی وسیع دارد. سجادی به منابع و تصاویر دسترسی پیدا کرده و از آنها درست استفاده کرده است. بیننده گویی دفتر خاطرات یک زندگی هنرمندانه را ورق میزند سیمای مردانه و دوست داشتنی سمندریان جوان، جشن تولد کاوه، عکسها و یادگارهایی از منوچهر فرید، احمد آقالو، جمیله شیخی، محمدعلی کشاورز و … «حمید هما» را تبدیل به یک سند تصویری از تئاتر ایران و چهرههایش کرده است. نقطه تمرکز حمید و هما هستند اما در شعاع این همراهی، نسلی درخشیدهاند، فیلم به آنها هم ادای دین کرده است.
تعدادی از گفتگوها و لحظات کارگردانی سمندریان را هم میشود در فیلم دید که جذابند، فیلم منعکس کننده شوخ طبعی و صراحت هوشمندانه اوست، او که استادی همیشگی برای دوستداران تئاتر ایران است. هما روستا در سکانسی از فیلم به قطعه هنرمندان میرود و اشاره میکند که زیاد دوست ندارد به مزار همسرش سر بزند، گویی که همچنان او را زنده و سرحال میبیند. در هیچ کجای گفتگوی او و لبخنده، روستا از غیبت همسرش متاثر نمیشود. سعی میکند اندوه این از دست دادن را مخفی کرده و به نمایش نگذارد. این هم بخشی از شخصیت روستاست، که «حمید هما» آن را عیان میکند.
تماشای «حمید هما» دریغ برانگیز است، بسیاری از چهرههای حاضر در فیلم دنیای ما را ترک کردهاند. گویی سجادی ما را به جهانی دیگر دعوت کرده، جهانی که در آن حمید سمندریان در پلاتو، با شاگردانش شوخی میکند، هما روستا همان طور که چایش را مینوشد، میگوید چند سال خودخواسته از بازیگری دور بوده تا ببیند، بلاخره فضا امن میشود. لبخنده سیب سرخ توی دستش را گاز میزند و از اجرای «مردههای بیکفن و دفن» صحبت میکند. احمد آقالو، در «تمام وسوسههای زمین» با رضا کیانیان حرف میزند، داود رشیدی و عزتالله انتظامی روی صندلیهای سالن ایرانشهر نشستهاند و بازیگران روی سن را تشویق میکنند.
حالا دیگر از آن آپارتمان، از درختهایی که شیشههای ساختمان را پوشاندهاند خبری نیست. صدای سمندریان در هیچ سالنی موقع هدایت بازیگرانش شنیده نمیشود، هما روستا به بازیگران تعظیم نمیکند، نامها به تاریخ پیوستهاند. باورش سخت است که انسان، اینچنین بیپناه است، آن همه شور و نبوغ در خاک، آرام میگیرد و زندگی ادامه دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- «سودابه» آنلاین اکران میشود
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- معماگونه و رازآمیز/ نگاهی به «طلاقم بده به خاطر گربهها»
- گفتوگو با کارگردان «طلاقم بده به خاطر گربه ها»/ فیلم تصویر یک اسکیزوفرنی حاد است
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





