سینماسینما، ایلیا محمدینیا
مجموعه تلویزیونی «مستوران» به کارگردانی مسعود آبپرور و سیدجمال سیدحاتمی میتوانست یک اتفاق جذاب در حوزه مجموعههای داستانی باشد اما این اتفاق نیفتاد. اینکه یک مجموعه بر مبنای ترکیبی از داستانهای کهن ایرانی ساخته و تولید شود البته خود اتفاقی مبارک، تازه و در خور توجه محسوب میشود. امری که سالیان سال است به رغم دارا بودن فرهنگ غنی در حوزه ادبیات کهن داستانی کمتر مورد توجه مجموعهسازان تلویزیونی قرار گرفته است. اما اینکه چه در حوزه فیلمنامه و چه کارگردانی و حتی در بخشهایی از انتخاب بازیگران مناسب برای نقشها این اتفاق فرخنده بیجان و کمرمق میماند قصهای پر غصه است.
وقتی به بهانههای مختلف و اعمال سلیقههای شخصی در تلویزیون، حجم گستردهای از کارگردانان و فیلمنامهنویسان را از فعالیت در رسانه ملی! دلسرد و دلزده میکنیم نتیجهاش میشود تولید مجموعهای که در بهترین ساعت پخش شبکه ملی امکان دیده شدن مییابد اما سترون و عقیم است.
ابتدا فیلمنامه که چه در خط اصلی داستان و چه در خرده داستانها فاقد جذابیتهای پیش برنده داستان و جذب مخاطب است. کودکی باهوش لطفعلی نام از خانوادهاش دزدیده میشود و این خود بهانهای کم جانی در مجموعه مستوران میشود که تماشاگر با همراهی کاراکتر پدر، با سیر شناخت و درک تازه او از جهان پیرامونی آشنا شود. مادری هم هست که کارش آه و ناله است و البته خیلی زود با هوش سرشارش به بی اساس بودن مرگ پسرش به نقل از همسر و پدرش پی میبرد و در عین حال آنقدر دچار بلاهت است که نه به بدطینتی جهان دخت همسر صمصام مشکوک میشود و نه به نگاهها و رفتارهای دلبرانه شاور نسبت به خودش حتی شک میکند. و در این میان دیگر دزدیده شدن فرزند جایگاه چندانی در داستان ندارد. و البته تومار آدمها و داستانکهای رها شده بسیار در مجموعه مستوران هست که ذکرش از حوصله این متن خارج است.
فیلمنامه چه در داستان اصلی و چه در خرده روایتها دچار لکنتی اساسی است در نتیجه تمام بار پیش برنده داستان بر عهده مجموعه کاراکترهای ذاتا جذابی است که از دل ادبیات پر بار و غنی انتخاب شده و البته خیلی زود به هدر میروند.
کافیست به تعریفی که از دوال پا در ادبیات کهن ما آمده است دقت کنید.
«دوالپا پیرمردی است که دم جاده نشسته گریه میکند و هر رهگذری که میرسد به او التماس کرده میگوید مرا کول بگیر، از روی نهر آب رد کن. هر کس او را کول بکند یکمرتبه سه ذرع پا مانند مار از شکمش درآمده دور آن کس میپیچد و با دستهایش محکم او را گرفته فرمان میدهد: کار بکن بده به من. برای اینکه از شر او آسوده بشوند باید او را مست کرد.»
اینکه در فیلمنامه هم «گروه وحشیها» با زندگی خاص خود را داشته باشید و در عین حال هم «سیمرغ افسانهای» را و هم موجودی چون «دوال پا» را و هم روستایی با آدمهای کوتاه قامت که هرکدام با پرداختی مناسب در روایت داستانی میتوانستند موقعیتهای داستانی بسیاری را ایجاد کنند و البته این اتفاق جذاب در مجموعه مستوران شکل نگرفته است هنری بسیار میخواهد که به نظر میرسد فیلمنامهنویسان مستوران به غایت از آن بهره داشتند! نتیجه هم میشود مجموعهای کم جان که بعد پخش حدود بیش از نیمه از قسمتهای آن هنوز تکلیفش با داستانش و در نتیجه مخاطبش روشن نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقش ساختار عقلایی در تولید سریالهای سالم/ یادداشت احمد میراحسان بر «مستوران» و «برف بیصدا میبارد»
- سریال مستوران و ادامه درخشش بازیگران طنز در نقشهای جدی و منفی
- «مستوران» نیامده از جدول پخش خارج شد/ «ولایت عشق» روی آنتن
- «مستوران» روی میز تدوین حسن حسندوست / ادامه تصویربرداری در شهرک نور
- مسعود آبپرور کارگردان ادامه «مستوران» شد
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- نازنین فراهانی بازیگر سریال «مستوران» شد
- حمیدرضا آذرنگ بازیگر «مستوران» شد
- کارگردان «لاک قرمز» سراغ «مستوران» رفت/ ساخت سریال تاریخی در سازمان اوج
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- تحسین امیر کوستوریتسا از فیلم سینمایی «دوار» در جشنواره فیلم روح آتش
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر