علیرضا شجاعنوری – عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر – با تاکید براینکه سینما و جشنواره فجر باید سمزدایی شوند گفت: باید کمک شود تا فیلمسازان، بیمزاحمت فیلم بسازند. اهالی سینما باید دوباره دور هم جمع شوند چون با پراکنده کردن سینماگران از کنار یکدیگر نمیتوانیم «سینما» داشته باشیم.
به گزارش سینماسینما، این سینماگر که در مقاطع مختلف سابقه مدیریت در جشنوارههای سینمایی از جمله جشنواره جهانی فجر را داشته و اخیرا از سوی رئیس سازمان سینمایی به عضویت شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر درآمده است، درباره فعالیت این شورا و رویکردهای تازه در جشنواره ملی و بینالمللی فجر نکاتی را بیان کرد.
جشنواره فجر امسال متفاوت میشود؟
او ابتدا در پاسخ به اینکه آیا دستاورد شورای سیاستگذاری که نامهایی شناخته شده در آن هستند، قرار است به برگزاری یک جشنواره فجر خاص منتج شود، گفت بله، به نظرم بخاطر شرایطی که در آن هستیم طبیعتاً یک جشنواره خاص خواهیم داشت، اما اینکه به چه شکل و چگونه برگزار شود هنوز مشخص نیست. البته به سرعت هم نمیتوان در این فرصت کوتاه جشنواره متفاوت داشت ضمن اینکه حتی اگر فرصت زیادی هم بود باز هم نمیشد به سرعت تصمیم گیری کرد چرا که باید یک سمزدایی از سینما و جشنواره فجر صورت گیرد تا کمکم به سمتی برویم که یک جشنواره تراز در شأن مردم و سینمای بالنده ایران داشته باشیم؛ بنابراین آنچه در این دوره خواهیم دید قطعاً متفاوت از آنچه تاکنون بوده، خواهد بود ولی هنوز به فرمت مشخصی نرسیدهایم.
شجاعنوری درباره اینکه با توجه به تجربههایی که پیشتر داشته چه پیشبینیای از جشنواره فجر امسال با حضور این شورای سیاست گذاری دارد، بیان کرد: نکتهای که فعلا با قطعیت میتوانم بگویم این است که در حال حاضر، جماعتی که صادقانه و مخلصانه سینما را دوست دارند و میخواهند هر کاری از دستشان برمیآید برای بهبود این سینما انجام دهند، دور هم جمع شدهاند. این بزرگترین اتفاقی است که الان رخ داده و از آنجا که این جمع را خوب میشناسم و میدانم همگی حسن نیت دارند و صاحب نظرند، میتوانیم امیدوار باشیم که نتیجه خوب و قابل قبولی حاصل شود. ما در شورا یک جلسه برگزار کردهایم و باید این جلسات ادامه داشته باشد تا هرکس آنچه را در ذهن دارد تعریف کند تا بعد براساس فرمتی که آقای شاهسواری به عنوان دبیر جشنواره در ذهن دارند، مسیر حرکت را پیدا کنیم. در نهایت باید تلاش شود تا مسئولان و مخاطبان و هنرمندان دوباره یک گردهمایی ملیِ دلنشینِ سینمایی داشته باشند.
وی اضافه کرد: همه از صمیم دل میخواهیم که اهالی سینما دور هم جمع شوند و سینما را دغدغه خود بدانند. با پراکنده کردن سینماگران از کنار یکدیگر اصلا نمیتوانیم سینما داشته باشیم. باید همه سینماگران حضور داشته باشند چون هر کدام با هر تفکر و رویکری رنگ و بوی خود را دارند. در این راستا باید کمک شود که فیلمسازان، بیمزاحمت فیلم بسازند.
بخش ملی جشنواره فجر میتواند بینالمللی باشد؟
او در پاسخ به اینکه با توجه به صحبتهای وزیر ارشاد، چطور میتوان جشنواره ملی فیلم فجر را با روایت بینالمللی برگزار کرد و به نحوی پیش رفت که جشنواره جهانی هم سرنوشت مشخصتری داشته باشد، گفت: معتقدم جشنواره جهانی فیلم فجر در آن چند دورهای که برگزار شد، موفق بود و حیاتش باید دوباره به بهترین شکل ادامه پیدا کند. به نظرم آنچه آقای صالحی در جلسه شورای سیاستگذاری مطرح کردند با هدف دعوت از مهمانان و دستاندرکاران خارجی سینما بود که به سینمای فرهنگی ایران علاقه دارند. جشنواره ملی فجر فرصتی است که آنها میتوانند در این مهمانی و جشن سالانه سینمای ایران شرکت کنند کمااینکه در سالهای اولی که جشنواره فجر، بینالمللی نبود دستاندرکاران جشنوارهها و بازارهای بینالمللی فیلم، منتقدین، سینماگران و شخصیتهای سینمایی بینالمللی دعوت میشدند و در زمان برپایی جشنواره فجر فیلمهای ایرانی را تماشا میکردند و با حال و هوای سینمای ایران از نزدیک آشنا میشدند.
این هنرمند در پاسخ به اینکه آیا میتوان برای حفظ جشنواره جهانی در یک شکل استاندارد به فرمولی مشخص رسید تا امکان تغییر آن با جابجایی دولتها و مدیران نیز فراهم نباشد، بیان کرد: قطعاً به چنین فرمولی خواهیم رسید چون این دو بخش جشنواره دو کارکرد و تعریف جداگانه دارند و هر کدام میتوانند راه خود را با استقلال و درخشندگی کامل و بدون اینکه مزاحمت یا تداخلی برای ماموریتهای دیگری به وجود آورند، ادامه دهند.
ادغام دوباره به ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
علیرضا شجاع نوری در پایان تاکید کرد: به نظرم آنچه در ادغام دوباره جشنواره ملی و جهانی فجر رخ داد، سیاسیکاری بود و چندان پشتوانه فکری کارشناسانه نداشت. به نظر میرسد مسئولان وقت تصور میکردند مأموریت جشنواره فجر ملی که در دهه فجر برگزار میشود چنان مخدوش و درهم شده و هویت خود را از دست داده بود که تصمیم گرفتند بخش بینالملل را کنار آن قرار دهند تا شاید ضعفهای آن جبران شود در صورتی که اگر ماجرا را اصولی بررسی میکردند متوجه میشدند که هر کدام از این دو بخش جداگانه میتوانند در خدمت سینمای ایران باشند. با این تاکید که جشنواره ملی فجر مردمیتر است و جشنواره بینالمللی تخصصیتر، ولی هر دو میتوانند مسیری شفاف و رو به تعالی داشته باشند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
آخرین ها
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام