مانند سالهای قبل یکسری حواشی و گمانهزنیها پیرامون جشنواره به وجود آمده که مسئولان امر با آن دسته و پنجه نرم میکنند.
آقای حیدری آیا قرار است فیلمی به بخش مسابقه سودای سیمرغ اضافه شود؟
در این خصوص تصمیمی نگرفتیم و برای بخش مسابقه هیچ فیلمی اضافه نخواهد شد. در بخش نگاه نو هم به همین صورت، یعنی فیلمی اضافه نخواهد شد. طبق خبرهایی که اعلام کردیم سقف فیلمها یازده فیلم بوده که معرفی شده است.
در چند روز اخیر صحبتهایی مبنی بر اضافه شدن ۳ فیلم به بخش نگاه نو است. آیا این اخبار را شما تایید میکنید؟
این گمانهزنیهای مطبوعات است و جزو حاشیههای جشنواره است.
آیا این موضوع را تکذیب میکنید؟
تکذیب نمیکنم؛ اما هنوز تصمیم نگرفتیم. اگر بخواهیم در خصوص بخش خارج از مسابقه صحبت کنیم، میگویم که اصولا فرایند و شرایطش در فضای جشنواره وجود ندارد. چون مگر ما در کاخ جشنواره چند سانس میتوانیم داشته باشیم؟ به خصوص امسال که نمایشها از ساعت دو بعد از ظهر آغاز خواهد شد، شرایط را سختتر خواهد کرد. چون باید بتوانیم نظم بهتر و بیشتری داشته باشیم، پس قطعا نمیتوانیم سانس بیشتری را در نظر بگیریم.
سقف تعداد آثاری که قرار است، در بخش خارج از مسابقه حضور پیدا کنند چند تاست؟
اصلا راجع به آن تصمیم نگرفتیم.
در خصوص جدایی شهاب حسینی و برخورد نرم شما با این جریان بگویید.
راجع به این موضوع صحبت نمیکنم، چون یکبار گفتم. اینکه استعفای آقای حسینی را پذیرفتم و لزومی هم ندارد جایگزینی در نظر بگیریم.
آقای حیدری برخی از کارگردانها که فقط فرم بخش هنر و تجربه را پر کردند، از ورود و حضور تعدادی فیلم که در بخش سودای سیمرغ بودند و انتخاب نشدند و به بخش هنر و تجربه راه پیدا کردند، معترض هستند. شما چه جوابی برای این قضیه دارید؟
همان طور که اعلام کردیم بخش هنر و تجربه تابع مقررات خودش است. در این راستا کسانی که در بخش سودای سیمرغ یا نگاه نو فرم پر کرده بودند و قصد حضور در هنر و تجربه را نیز داشتند و فرم این بخش را هم پر کردند، طبق قوانین و تصمیمگیریهای مسئولان هنر و تجربه مورد ارزیابی قرار گرفتند و حضور پیدا کردند. هنر و تجربه میتوانست آنها را بپذیرد اما به طور قطع به این صورت نبوده که فیلمهای رد شده از طرف سودای سیمرغ به هنر و تجربه رفتند. چون همان طور که گفتم خود هنر و تجربه تمام مراحل ارزیابی و انتخاب را انجام داده است، در کل بخش هنر و تجربه تابع مقررات خاص خودش، از انتخاب تا داوری است.
نظر شما در مورد حدف کامل هیات انتخاب و نمایش همه فیلمهایی که دارای کیفیت بالایی هستند در جشنواره فیلم فجر چیست؟
در همه جای دنیا به این صورت نیست که هیات انتخابی وجود داشته باشد و فیلمهایی توسط افرادی مشخص بر اساس سلایق و تجربههایشان انتخاب شوند و در آخر جوابگوی همه اینها دبیر و خود جشنواره باشد. شاید دبیر مشاورانی دارد که مجموعه فیلمهایی را که قصد حضور در جشنواره و بخش مسابقه را دارند، بررسی و انتخاب میکند؛ اما به نظرم جشنواره فیلم فجر باید رویکرد خود را در خصوص بخشهایی که دارد، تغییر دهد و قطعا در این راستا حضور بخشی به نام پانورامای سینمای ایران حس میشود تا در پی آن تمام فیلمهایی که متقاضی هستند، از یک فیلتر اولیه بگذرند.
نظر شما در مورد اینکه هر چهار بخش یعنی سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند هیات انتخاب و داوریهای خاص خود را داشته باشد، چیست؟
قطعا اگر قرار است تخصصی این مسئله انجام شود، باید هر بخش به صورت مجزا انتخاب و داوری شوند. البته امسال راجع به هنر و تجربه این اتفاق افتاد؛ اما در مورد فیلمهای اول اصولا معتقد به این تفکیک نیستم. چون اگر کسی فیلمی میسازد و در جشنواره حضور پیدا میکند جزو سینمای حرفهای محسوب میشود. در کل نظرم این است که فیلمهای سینمایی همه بخشها به صورت گسترده و وسیع مورد انتخاب و ارزیابی قرار بگیرند.
پس شما با این قضیه که هر بخش هیات انتخاب جداگانه داشته باشد، موافقید؟
این قابل بررسی است و نمیتوان نظر قطعی داد که میتوان در این راستا نظرات هنرمندان فراوانی را در حوزههای مختلف سینما گرفت ، کارشناسی و راجع به آن اعلام کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





