مانند سالهای قبل یکسری حواشی و گمانهزنیها پیرامون جشنواره به وجود آمده که مسئولان امر با آن دسته و پنجه نرم میکنند.
آقای حیدری آیا قرار است فیلمی به بخش مسابقه سودای سیمرغ اضافه شود؟
در این خصوص تصمیمی نگرفتیم و برای بخش مسابقه هیچ فیلمی اضافه نخواهد شد. در بخش نگاه نو هم به همین صورت، یعنی فیلمی اضافه نخواهد شد. طبق خبرهایی که اعلام کردیم سقف فیلمها یازده فیلم بوده که معرفی شده است.
در چند روز اخیر صحبتهایی مبنی بر اضافه شدن ۳ فیلم به بخش نگاه نو است. آیا این اخبار را شما تایید میکنید؟
این گمانهزنیهای مطبوعات است و جزو حاشیههای جشنواره است.
آیا این موضوع را تکذیب میکنید؟
تکذیب نمیکنم؛ اما هنوز تصمیم نگرفتیم. اگر بخواهیم در خصوص بخش خارج از مسابقه صحبت کنیم، میگویم که اصولا فرایند و شرایطش در فضای جشنواره وجود ندارد. چون مگر ما در کاخ جشنواره چند سانس میتوانیم داشته باشیم؟ به خصوص امسال که نمایشها از ساعت دو بعد از ظهر آغاز خواهد شد، شرایط را سختتر خواهد کرد. چون باید بتوانیم نظم بهتر و بیشتری داشته باشیم، پس قطعا نمیتوانیم سانس بیشتری را در نظر بگیریم.
سقف تعداد آثاری که قرار است، در بخش خارج از مسابقه حضور پیدا کنند چند تاست؟
اصلا راجع به آن تصمیم نگرفتیم.
در خصوص جدایی شهاب حسینی و برخورد نرم شما با این جریان بگویید.
راجع به این موضوع صحبت نمیکنم، چون یکبار گفتم. اینکه استعفای آقای حسینی را پذیرفتم و لزومی هم ندارد جایگزینی در نظر بگیریم.
آقای حیدری برخی از کارگردانها که فقط فرم بخش هنر و تجربه را پر کردند، از ورود و حضور تعدادی فیلم که در بخش سودای سیمرغ بودند و انتخاب نشدند و به بخش هنر و تجربه راه پیدا کردند، معترض هستند. شما چه جوابی برای این قضیه دارید؟
همان طور که اعلام کردیم بخش هنر و تجربه تابع مقررات خودش است. در این راستا کسانی که در بخش سودای سیمرغ یا نگاه نو فرم پر کرده بودند و قصد حضور در هنر و تجربه را نیز داشتند و فرم این بخش را هم پر کردند، طبق قوانین و تصمیمگیریهای مسئولان هنر و تجربه مورد ارزیابی قرار گرفتند و حضور پیدا کردند. هنر و تجربه میتوانست آنها را بپذیرد اما به طور قطع به این صورت نبوده که فیلمهای رد شده از طرف سودای سیمرغ به هنر و تجربه رفتند. چون همان طور که گفتم خود هنر و تجربه تمام مراحل ارزیابی و انتخاب را انجام داده است، در کل بخش هنر و تجربه تابع مقررات خاص خودش، از انتخاب تا داوری است.
نظر شما در مورد حدف کامل هیات انتخاب و نمایش همه فیلمهایی که دارای کیفیت بالایی هستند در جشنواره فیلم فجر چیست؟
در همه جای دنیا به این صورت نیست که هیات انتخابی وجود داشته باشد و فیلمهایی توسط افرادی مشخص بر اساس سلایق و تجربههایشان انتخاب شوند و در آخر جوابگوی همه اینها دبیر و خود جشنواره باشد. شاید دبیر مشاورانی دارد که مجموعه فیلمهایی را که قصد حضور در جشنواره و بخش مسابقه را دارند، بررسی و انتخاب میکند؛ اما به نظرم جشنواره فیلم فجر باید رویکرد خود را در خصوص بخشهایی که دارد، تغییر دهد و قطعا در این راستا حضور بخشی به نام پانورامای سینمای ایران حس میشود تا در پی آن تمام فیلمهایی که متقاضی هستند، از یک فیلتر اولیه بگذرند.
نظر شما در مورد اینکه هر چهار بخش یعنی سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند هیات انتخاب و داوریهای خاص خود را داشته باشد، چیست؟
قطعا اگر قرار است تخصصی این مسئله انجام شود، باید هر بخش به صورت مجزا انتخاب و داوری شوند. البته امسال راجع به هنر و تجربه این اتفاق افتاد؛ اما در مورد فیلمهای اول اصولا معتقد به این تفکیک نیستم. چون اگر کسی فیلمی میسازد و در جشنواره حضور پیدا میکند جزو سینمای حرفهای محسوب میشود. در کل نظرم این است که فیلمهای سینمایی همه بخشها به صورت گسترده و وسیع مورد انتخاب و ارزیابی قرار بگیرند.
پس شما با این قضیه که هر بخش هیات انتخاب جداگانه داشته باشد، موافقید؟
این قابل بررسی است و نمیتوان نظر قطعی داد که میتوان در این راستا نظرات هنرمندان فراوانی را در حوزههای مختلف سینما گرفت ، کارشناسی و راجع به آن اعلام کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز