تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۸:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 63531

مدیر عامل مدرسه ملی سینما ضمن تشریح اهداف و برنامه‌های جدیدش اظهار کرد: تمامی خروجی مدرسه ملی سینما باید به ارتقای کیفیت تولیدات سینمای ایران منجر شود.

به گزارش سینماسینما، سیدروح‌الله حسینی  بیان کرد: مدرسه ملی سینما در پی فعالیت‌های گذشته خود برنامه‌های جدید و متنوعی را طراحی کرده که سه مورد از آنها از اهمیت راهبردی و ویژه‏‌ای برای مدرسه و کل سینمای ایران برخوردار است.

وی با بیان اینکه تعامل و همکاری با خانه سینما یکی از این برنامه‌ها است که از مهرماه به اجرا در خواهد آمد، گفت: مدرسه ملی از ابتدا کلیدواژه‌ای به نام دانش ‏افزایی در ساختار و افق خود تعریف کرده است که فعالیت‌ها و اجزای مدرسه ذیل آن تعریف می‏‌شوند؛ به بیان دیگر، کلیدی‌‏ترین واژه و به دنبال آن فعالیت مدرسه، به‌روز کردن دانش سینمای ایران و متصل کردن آن به دانش روز سینمای جهان است.

مدیر عامل مدرسه ملی سینما با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی این برنامه فعالان حوزه سینما هستند، اظهار کرد: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های دانش ‏افزایی برای اعضای صنوف خانه سینما از مهرماه در چارچوب تفاهم‌‏نامه‌ای با خانه سینما اجرایی خواهد شد و با ساز و کاری که در حال شکل‌‏گیری است، موضوعات این کارگاه‌‏ها و دوره‌‏ها توسط کمیته‌‏ای مشترک شناسایی و اولویت‌‏بندی می‏‌شوند.

وی ادامه داد: طی دوسال گذشته نشست‌هایی با همکاری معاونت توسعه، فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با حضور اعضا، هیئت مدیره و روسای صنوف مختلف برگزار و بسیاری از مسائل شناسایی شده، که توسط این کمیته مشترک اولویت‌‏بندی و برای آنها برنامه‏‌ریزی خواهد شد؛ این برنامه در بلندمدت می‌تواند تاثیر مثبت و شگرفی را بر جریان عمومی سینمای ایران بگذارد.

روح‌اله حسینی افزود: در دوره جدید، هدف کلانی به نام اخذ سهم سینمای ایران از بازار سینما و تصویر در جهان در سازمان سینمایی تعریف شده که مدرسه ملی در کنار موسسات دیگر در راستای تحقق آن حرکت خواهد کرد.

سینمای ایران باید سهم خود را در بازار بین‌المللی دریافت کند

وی خاطرنشان کرد که سینمای ایران هم‏‌اکنون از منظر جهانی شرایط خوبی دارد و بخش قابل توجهی از تولیدات آن می‌‏تواند بازار بین‏‌الملل را متوجه خود سازد؛ هدف هم این است تا سینمای ایران سهم خود را از بازار بین‌الملل دریافت کند که این امر مستلزم افزایش کمی و کیفی تولیدات از یک سو و توسعه بازارهای هدف از سوی دیگر است.

وی با بیان اینکه افزایش تولیدات از مسیرها و با تمهیدات مختلفی امکان‏‌پذیر است، تاکید کرد: یا باید منابع مالی تولید و نیروهای انسانی درگیر تولید افزایش یابد و یا شیوه‌های تولید تغییر کند، یا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و یا از فناوری‌های نوین در تولید استفاده شود که هر یک یا مجموعه‌ای از این مسیرها به رشد کمی و کیفی تولیدات می‌‏انجامد.

حسینی ادامه داد: از طرف دیگر، توسعه بازار بین‌الملل مستلزم تسهیل در روابط بین‌الملل خواهد بود و در آن زمینه هم باید مراکز توزیع افزایش یابد و همچون در زمینه تولید از فناوری‌های نوین استفاده کرد یا نیروهای متخصص بیشتری تربیت کرد؛ در هر دو زمینه هم ما با تغییراتی اساسی و متاثر از دیجیتال شدن سینما روبرو هستیم. به عبارت دیگر، در سینمای امروز، هم ابزارها، هم شیوه‏‌ها و هم و مناسبات در تولید، توزیع و نمایش تغییر کرده و این ضرورت و اهمیت آموزش و پژوهش را دوچندان می‌‏کند.

مدیر عامل مدرسه ملی سینما تصریح کرد: آموزش یک ضرورت است و با وجود اتفاقاتی که در حوزه سینما در سطح جهان و با سرعت در حال رخ دادن است، نیاز به همراه شدن یا دست کم درک شرایط جدید، به خوبی فلسفه وجودی این مدرسه را بیان می‌‏کند و طبیعی است که در این میان احیا یا به روز کردن نیروهای موجود اهمیت و ضرورتی ویژه دارد؛ آموزش برای فعالان عرصه سینما که تعدادشان هم کم نیست و تعداد قابل توجهی از ایشان هم مشغول به کار نیستند می‌‏تواند از این منظر که ضمن آشنایی با شیوه‌ها و ابزارهای جدید تولید و توزیع و نمایش امکانات وسیع‌‏تری برای کار در این عرصه در اختیار داشته باشند، موضوعی کلیدی و اساسی برای مدرسه محسوب شود.

روح‌الله حسینی با اشاره به اینکه هم در حوزه‌های فنی و مهارتی و هم در عرصه نظری برنامه و فعالیت خواهیم داشت گفت: برنامه‌‏هایی برای ارتقاء دانش فنی، مهارتی و تخصصی فعالان عرصه سینما در نظر داریم؛ برنامه‌‏هایی که در برخی از آنها سینماگران و حتی مدیران سینمایی هم شرکت خواهند داشت و برخی در ارتباط و پیوند با سایر رشته‌های غیرسینمایی از جمله حقوق، جامعه‏‌شناسی، مدیریت، مهندسی و … تعریف می‌‏شوند و در اجرای آنها از متخصصین حوزه‏‌های مختلف و بویژه مدرسین بین‌المللی استفاده خواهد شد.

بنا نداریم از خطوط قرمزمان عدول کنیم
او با بیان اینکه در مدرسه ملی سینما خطوط قرمزی وجود دارد که بنا نداریم از آنها عدول کنیم، افزود: مدرسه ملی قصد ندارد در امور آموزشی که اجرای آنها در توان آموزشگاه‏‌ها و دیگر نهادهای آموزشی باشد وارد شود. همچنین از برگزاری کارگاه‌ها در خانه سینما حمایت کرده، اما طبیعی است که با توجه به تمرکز و ساختار و اهداف مدرسه پیگیری آموزشی مستمر و نظام‌‏مندتری در دل مدرسه وجود دارد که استفاده از آن به نفع همه خواهد بود؛ خوشبختانه خانه سینما از این برنامه‌‏ها استقبال کرده و آقای شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) به همکاری در این مسیر برای اجرای این امور بسیار مشتاق هستند.

تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها

مدیر عامل مدرسه ملی سینما سپس به محور مهم دیگری از برنامه‌های خود اشاره کرد و افزود: تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها، جهت تشویق و ترغیب دانشجویان سینما و رشته‌های مرتبط به ورود به بازار کار از دیگر برنامه‌های محوری مدرسه است که بسیار هم مورد علاقه شخص من است و از حمایت ویژه‌‏ای هم از سوی آقای حیدریان (رئیس سازمان سینمایی) برخوردار است.

حسینی اظهار کرد: اشتغال‌پذیری و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به بازار حرفه‏‌ای سینما از دیگر برنامه‌های تعریف ‏شده‌ای است که امیدواریم آن هم از مهرماه اجرا شود.

او گفت: ارتباط بین حوزه دانش و دانشگاه‌ها با حوزه کار و صنعت مشکلی است که در رشته‌های علوم انسانی عمومیت داشته و منحصر به سینما نیست و عموماً دانشجویان به دلایل مختلف توانایی یا امکان ورود به بازار کار را ندارند.

حسینی با تاکید بر اینکه یادگیری سینما خارج از کار و عمل بسیار ناقص و تقریباً ناممکن است، گفت: فیلمسازی رشته‌ای نیست که بتوان پای تخته سیاه فرا گرفت. لذا، کاهش فاصله حوزه نظر و عمل، دانشگاه و بازار کار از محوری‏ترین برنامه‏‌های آتی مدرسه سینما است که البته از بدو تاسیس هم در نظر بوده است.

وی افزود: با دانشگاه‌هایی که در رشته سینما تدریس می‌کنند در حال مذاکره هستیم تا دانشجویان مشغول به تحصیل را شناسایی کرده و با کمک همدیگر با بازار کار این حرفه مرتبط کنیم و امیدواریم این برنامه هم به زودی و در شکل تفاهم‏‌نامه‌ای با دانشگاه‏ها امضا شود. خانه سینما هم از نهادهای همکار در این مسیر است که محل تلاقی این دو دسته یعنی دانشجویان و فعالان حرفه‌‏ای سینما خواهد بود و امیدواریم تا با اجرای این برنامه، در دراز مدت، ضمن کمک به تنظیم بازار عرضه و تقاضا در سینما ارتباط موثری بین دانش و عمل سامان دهیم.

روح‌اله حسینی با بیان اینکه حضور نهادی مانند مدرسه ملی سینما به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در حوزه آموزش و پژوهش برای برقراری ارتباط با دانشجویان موثر و مفید است، بیان کرد: در چارچوب قوانین و آداب دانشگاه، به جوانانی که در این بین دارای ایده، علاقه و اشتیاق باشند، کمک می‌کنیم تا با بازار واقعی کار سینما آشنا شوند. همچنین در این تعامل برای دانشجویان امتیازاتی هم در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: برای کسانی که در این طرح ثبت‌نام کنند، با همکاری با خانه سینما و نهادهای مرتبط امتیازاتی مانند تخفیف‌های دانشجویی برای ورود به سالن‏‌ها، تماشای فیلم‌ها، دسترسی به کتابخانه‌های تخصصی و حتی بورس‌های تحصیلی کوتاه‌مدت در نظر داریم. امیدواریم در تعامل با دانشگاه‏ها، استعدادها و نخبگان دانشگاه شناسایی و در حوزه مورد نیاز سینما به کار گرفته شوند و باتوجه به علاقه دانشجو آنها را با فضاهای بزرگتر و حرفه‌ای‌تر آشنا کنیم. قرار بر این است تا این طرح به عنوان الگو ابتدا برای دانشجویان سینما و سپس رشته‌‏های مرتبط (موسیقی، نقاشی، ادبیات، هنر و معماری و غیره) اجرایی شود.

مدیرعامل مدرسه ملی سینما با اشاره به اینکه هم‌‏افزایی میان موسسات مختلف از موضوعاتی است که سازمان امور سینمایی بر آن تاکید ویژه‌‏ای دارد، گفت: زمانی که مدرسه ملی مرکز آموزش و پژوهش‌های کاربردی و موثر سازمان سینمایی باشد طبیعی است که برای مثال نهاد مهمی چون فارابی به ماموریت حمایت از تولیدات حرفه‌ای تمرکزی بیشتری خواهد داشت و نیازهای آموزشی و پژوهشی خود را از طریق مدرسه برطرف خواهد نمود. به همین ترتیب مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یا موسسه رسانه‌ها اخیراً درخواست کردند دوره‌ای در مدرسه برای تربیت نیروهای متخصص در حوزه بین‌‏الملل، آشنا و علاقه‌‏مند به سینما برگزار کنیم.

وی با اشاره به موفقیت فیلم کوتاه «حیوان» گفت: حدود بیست فیلم کوتاه دیگر طی آموزش‌ها و کارگاه‌های مدرسه ملی تولید شده است، که تعدادی از آنها بزودی در معرض قضاوت عموم قرار خواهد گرفت و خواهیم دید که آموزش‏های مدرسه تا چه اندازه موثر بوده است.

او ادامه داد: دانشجوهای دور اول مسیر آموزش خود را تا پایان مسیر پی خواهند گرفت اما مدرسه ملی سینمای ایران به جای شناسایی و آموزش و پرورش افراد شبیه آنچه در دوره اول انجام شد، کمک می‌کند تا همین افراد در دل دانشگاه‌ها شناسایی شده و از آنها حمایت می‏‌شود تا مسیر هموارتری برای بالندگی و درخشش خود طی کنند.

روح‌الله حسینی درباره‌ی همکاری علیرضا داودنژاد به عنوان یکی از مدیران آموزشی مدرسه ملی سینما نیز اظهار کرد: از زمانی که آقای داوودنژاد درگیر تکمیل و نمایش پروژه «فراری» در فجر گذشته شدند ارتباطشان با مدرسه ملی کم شد و نزدیک به یکسال است که ایشان به شکل سازمانی و ساختاری با ما همکاری ندارند. همچنین در هیات مدیره جدید ساختار را بازبینی کرده و به زودی اعضای جدید معرفی خواهند شد.

وی ضمن تشکر از همه همکاران گذشته مدرسه از خدمات و زحمات لیلا حاتمی در دوره‌‏ای که در هیات مدیره کمک می‏‌کردند، قدردانی ویژه کرد.

تغییرات مدیریتی همیشه گریبان‌گیر ما بوده است

مدیر مدرسه ملی سینما در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه چقدر احتمال وجود دارد تا اهداف تعیین شده با تغییراتی که در مدیریت سینما ممکن است به وجود بیاید دچار تغییر شود؟ گفت: باید دید مسیری که انتخاب کرده‏‌ایم چقدر درست و مفید به حال سینما است؛ اگر مسیر درست و منطقی باشد دیگر فرقی نمی‌کند که هیئت امنا یا هر جای دیگری چه تغییری خواهد کرد. مهم این است که مسیر درست باشد. تغییرات مدیریتی همیشه گریبان‏گیر ما بوده است اما من به هر حال به ادامه مسیر مدرسه ملی امیدوار و خوش‏بین هستم.

فقط باید خوشبین بود و از حاشیه‌ها دوری کنیم

حسینی اظهار کرد: مدرسه ملی پایه‌‏گذار مسیری نو و ضروری در سینمای ایران است که نتایج آن را باید در سال‌های بعد مشاهده کرد، فقط باید خوش‏بین‌تر باشیم و از حاشیه‌ها دوری کنیم. تاکنون به دلیل شأن آکادمیک و علمی که برای مدرسه قائل بوده و هستم خیلی به دنبال رسانه‌‏ای کردن برنامه‌‏های مدرسه ملی سینما نبوده‏‌ام، البته همیشه چیزهایی از بیرون به ما نسبت داده شد و گاهی حتی خط مشی هم برایمان تعریف و مشخص کردند.

مدیرعامل مدرسه ملی سینما با اشاره به دوره مدیریت حجت‌الله ایوبی و حیدریان گفت: خوشبختانه هر دو با بزرگواری و بلند‏نظری کار و برنامه‌‏های مدرسه را جدی گرفتند. من فکر می‏‌کنم آقای حیدریان خیلی خوب متوجه اهمیت راهبردی مدرسه ملی در معادلات آینده سینمای ایران، با توجه به تحولات تکنولوژیک سینما، شدند و با راهنمایی‌ها و نظرات موثر در استقرار و تثبیت وضع مدرسه تاثیرگذار بودند. البته لازم است یادآوری کنم که اگر قبلاً‌ آشفتگی‌هایی در کار و برنامه‌‏های مدرسه مشاهده می‏‌شد، در فضای عمومی کشورمان طبیعی بود.

باید به حفظ مدرسه بیاندیشیم

وی با بیان اینکه فضای حرفه‌‏ای سینما ارتباط لازم با فضای دانش و دانشگاهی را ندارد افزود: به نهادی که این ماموریت را انجام دهد باید کمک شود. در منظومه پیش رو از سینما، سهمی که مدرسه ملی به لحاظ مالی نیاز دارد بسیار ناچیز بوده، به همین دلیل باید به حفظ مدرسه بیاندیشیم.

او با اشاره به اینکه رسانه‏‌ها می‌‏توانند با پرسش‌گری و نظارت خود، ما را از دور شدن یا انحراف از برنامه‌ها دور کنند، بیان کرد: اگر در حوزه نقد به تخصص بیشتر و نگاه موشکافانه‌‏تری نیاز داریم باید از منتقدین چیره‌‏دست و توانمند دنیا در حوزه سینما دعوت کنیم. ما نمی‌توانیم در حوزه فنی برای مثل برای کار با دوربین‌های جدید فیلم‏برداری، سرمایه‏‌گذاری آموزشی کنیم ولی دنیا و آموزش نقد حرفه‌‏ای را نادیده بگیریم، بلکه باید مجموعه سینما با هم ارتقا پیدا کند و به اصطلاح توسعه‏‌ای متوازن داشته باشیم.

بودن مدرسه ملی سینما از نبودنش بهتر است

روح اله حسینی در پایان سخنانش تاکید کرد: مدرسه ملی یک امکان و ظرفیت عالی است که بودنش از نبودنش بهتر است و از همه دوستان سینما می‌‏خواهم که به این امکان فرصت دهند و کمک کنند تا روز به روز در بهتر شدن حال و روز سینما قدم‌های موثرتر و بزرگ‌تری برداریم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها