سینماسینما، علی پاکزاد – کریستف رضاعی آهنگساز شناخته شده سینمای ایران از موسیقی به عنوان یک بعد تازه در فیلم یاد کرد که میتواند وجوه متفاوتی به یک اثر سینمایی ببخشد.
به گزارش سینماسینما، کریستف رضاعی آهنگسازی فیلم را در سال ۱۳۸۱ با فیلم «آبادان» شروع کرد. او موسیقی فیلمهایی چون «کنعان»، «اژدها وارد میشود»، «ماهی و گربه» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» را ساخته است و در مدت فعالیت خود در سینما موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر نیز شده است. او در گفتوگو با سینماسینما درباره انتخابها، و روند فعالیت حرفهای اش و همچنین وضعیت آهنگسازی فیلم در سینمای ایران سخن گفت.
در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر فیلمهای متفاوت به نمایش گداشته شد. «نگار» یکی از این فیلمهای متفاوت بود که شما برای آهنگسازی آن سیمرغ دریافت کردید. همکاری با رامبد جوان چگونه بود؟
بله کاملا با شما موافقم. یک سال پیش راجع به این فیلم با رامبد صحبت کردیم و به دلایل مختلف نشد همکاری کنیم و بعد او رفت سراغ آهنگساز دیگری و با او هم نشد که همکاری داشته باشد. دو ماه مانده به جشنواره دوباره همکاری مان را شروع کردیم. برای من قدم اول، مهمترین قدم است؛ اینکه وارد ذهنیت کارگردان شوم. بیشتر از وقتی که برای نوشتن موسیقی این بخش از ماجرا برایم اهمیت دارد.
با این توضیحی که دادید جالب است بدانم٬ چقدر زمان برای ساخت موسیقی فیلم صرف میکنید؟
در سالی که برای فیلم «ارسال آگهی تسلیت» موسیقی میساختم همزمان کار دیگری به من پیشنهاد شد که انجام بدهم و جالب این بود که ده روز مانده به جشنواره با من تماس گرفتند و طرف افتخارش این بود که این کار در ده روز تمام شود. گفتم حداقل فیلم را برای من بفرستید تا موضوع را بررسی کنیم. جواب آنها این بود که هنوز فیلمبرداری تمام نشده ولی تمام میکنیم و میکس و مونتاژ را هم به پایان میرسانیم. شما فقط موسیقی را به ما برسانید. اما من نمیتوانم بعدها از همکاری در اثری دفاع کنم که وقت کافی برای ساخت موسقی نداشتم و از نتیجه آن راضی نبودم…
غیر از شرایط اینچنینی که احتمالا کار شما را دشوار میکند٬ همانطور که گفتید نیاز به ورود به دنیای ذهنی کارگردانها دارید٬ این چطور اتفاق میافتد؟ چطور با سازندگان آثار و دنیای ذهنی آنان در مورد فیلمشان ارتباط برقرار میکنید؟
ارتباط با کارگردان همیشه آسان نیست در ساخت هر فیلمی اتفاقاتی رخ میدهد. مثلا آقای مهرجویی خودشان برای «نارنجی پوش» تمی از ساخته های فریبرز لاچینی را انتخاب کرده بودند و گفتند که در موسیقی فیلم شان لحاط شود. همکاری با آقای مهرجویی سخت است چون خیلی وقت ندارند و در عین حال خیلی سخت گیرند و نظر میدهند. سبک مانی حقیقی هم در «اژدها وارد میشود» و «کنعان» خاص بود. مثلا مانی حقیقی فیلم «اژدها وارد میشود» را داد و من برای یک سکانسش موسیقی ساختم. گوش کرد و گفت خیلی خوب است ولی نمیخواهم. به این نتیجه رسیدم که باید وارد سلیقه خاص کارگردان شوم. دلیلش هم این بود که مانی حقیقی موقع فیلمنامه نوشتن موسیقی خاصی گوش میداد و فکر میکرد بهتر است همان نوع موسیقی و شبیه آن برای فیلمش ساخته شود. تعامل با کارگردان به نظر من شامل بحثهای روانشناسی و روانکاوی است یعنی باید متوجه بشوم در ذهن کارگردان چه میگذشته که حاصلش فیلمی شده که من میبینم. اکنون خیلی بیشتر به سلیقه موسیقیایی کارگردان توجه دارم. به نظر من بهترین نتیجه موسیقی فیلم، زمانی خواهد بود که آهنگساز در خدمت فیلم باشد و در عین حال سلیقه و نگاه خودش را در مقام آهنگساز حفظ کند.
چقدر کارگردان و عوامل برای شما در انتخاب یک فیلم مهم هستند؟
خیلی مهماند.
در مورد کارگردانانی که فیلم اولشان باشد و مشتاق به همکاری با کریستف رضاعی باشند، چطور؟ کارنامه کاریتان نشان میدهد فرصت همکاری با کارگردانان فیلم اولی میدهید.
دو سه سال اخیر کمی سختگیرتر شدهام. اما دلم میخواهد فیلم را ببینم. بعد از خواندن سناریو موافقت قطعیام را اعلام نمیکنم چون ممکن است از سناریوی قوی فیلم خوبی ساخته نشود. شناخت و رابطهای که با کارگردان دارم برایم خیلی مهم است. اگر قفلی از اول وجود داشته باشد و فکر کنم که نمیتوانم وارد ذهنیتش شوم یا سخت خواهد بود، قبول نمیکنم.
کارگردانهایی مثل آقای کیارستمی و فردهادی داریم که موسیقی در فیلمشان نمود چندانی ندارد. نظرتان در این باره چیست؟
تصمیم گیرنده اصلی فیلم کارگردان است. من کاملا به آنها احترام میگذارم و حتما ذهن و فکر آنها فوقالعاده است. ولی گاهی اوقات دلم میخواهد روی فیلمهای آقای فرهادی خودم شخصا موسیقی بگذارم چون برداشتی که از سینما دارم برداشتی تخیلیتر است. در فیلمهای ایشان موسیقی کم است. میتوانست موسیقی بیشتری در این فیلمها به کار گرفته شود. دوست دارم موسیقی در فیلم باشد چون فکر میکنم این هنر می تواند یک بعد دیگر به فیلم بدهد. فکر می کنم این رقابت نیست. بعضی اوقات کارگردان میخواهد موسیقی باشد ولی میترسد از اینکه موسیقی بیش از حد سوار فیلمش شود در حالی که موسیقی جزیی از فیلم است در هر حال انتخاب کارگردان است، خود او تصمیم می گیرد و باید به این تصمیمات احترام گذاشت.
البته منظور من این نیست که اگر کارگردانی از موسیقی در فیلمش استفاده نکرد ترس این را دارد که فیلمی که میسازد به خوبی دیده نشود. همواره هر تصویری را همراه با موسیقی میبینم. هم تصویر را میشنوم هم میبینم، موسیقی را هم٬ هم میشنوم هم میبینم. آهنگساز در خدمت کارگردان، فیلم و داستان آن است. قرار نیست آهنگساز بخواهد موسیقی شخصی خودش را ارائه کند.
آیا زمان اندک و شناخت کم کارگردانها از موسیقی باعث شده که اکثر موسیقی فیلمها کیفیت چندان بالایی نداشته باشند؟
موسیقی فیلم اکنون در سینمای ایران تنهاست. آهنگسازها خیلی تنها هستند. کارگردانها لحظه آخر سراغ موسیقی میآیند. این یک برداشت تحقیرآمیز نسبت به موسیقی است. قسمت مالی هم بخش کماهمیتی نیست. اینجا کپی رایت نداریم. الان اگر شما خارج از کشور موسیقی فیلم بسازید مبلغی میگیرید و اگر فیلم موفق باشد بابت هر بیننده، سهمی به شما میرسد چون کپی رایت وجود دارد ولی وقتی وضعیت موسیقی فیلم در کشور ما این گونه است چه کاری میتوان انجام داد. نه کپی رایت وجود دارد و نه دستمزد قابل توجه، عدهای از کسانی که در حوزه ساخت موسیقی فیلم فعال هستند به طور ناخودآگاه حساب کتابی برخورد میکنند. ولی خارج از کشور اینطور نیست. وقتی سفارش موسیقی داده میشود آهنگساز مطمئن است که مثلا شش ماه یا یکسال میتواند فقط به آن موسیقی فکر کند. این بخش اقتصادی است و بخش دیگر ماجرا هم به بسته بودن محیط فرهنگی ما نسبت به سایر نقاط دنیا برمیگردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی