تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۱/۰۷ - ۱۲:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 10452

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی‌اش را ۲۴ تیر امسال دانست که فیلم «رستاخیز» از پرده سینما پایین کشیده شد.

حبیب ایل‌بیگی در آستانه فعالیت یک‌ساله‌اش در سمت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ، هم از این مسئولیت گفت و هم گلایه‌هایش را از رسانه ملی بیان کرد.

به گزارش سینماسینما، وی در این گفت‌وگو یادآور شد: شبی که ناچار شدیم فیلم «رستاخیز» را از پرده سینماها پایین بکشیم،خیلی گریه کردم، اول برای مظلومیت امام حسین (ع) و در وهله بعد از تصور اینکه، این اتفاق در دوره مسئولیت من رخ داده برایم بسیار سخت بود.

توقف اکران «رستاخیز» ربطی به تجمعات بیرونی نداشت

ایل‌بیگی درباره فشارهای بیرونی که باعث توقیف «رستاخیز» شد‌،گفت: ماجرا ارتباطی به تجمعات بیرونی نداشت. هنوز هم مساله این فیلم، نظر بعضی از مراجع است. آنچه دولت و سازمان سینمایی را به نوعی ناچار به این تصمیم کرد، بحث احترام به نظر همین مراجع بود. به اعتقاد آنها نباید چهره حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم نمایش داده شود اما در آن مقطع همه شواهد و گفت‌وگوها دال بر این بود که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، بعد از ساخت آن، همراهی لازم را در این زمینه جلب کرده بودند و بر اساس نظر مقام معظم رهبری و جمع دیگری از علما، ظاهرا مشکلی برای نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل وجود نداشت و مشکلات اکران فیلم در جشنواره فجر سال ۹۲ به نوعی مرتفع شده بود اما آن مراجع دیگر، همچنان معتقدند نباید فیلم با این شکل نمایش داده شود.

فیلم «رستاخیز» خوشبختانه تاریخ مصرف ندارد

وی درباره آخرین تصمیم سازمان سینمایی برای اکران «رستاخیز» توضیح داد: جلسات متعددی برگزار شد و به دنبال راه حل بودیم و هستیم. آقای درویش معتقد است طراحی فیلم به گونه‌ای است که باید چهره حضرت ابوالفضل (ع) نمایش داده شود. بنابراین همچنان دنبال راه حل و مشغول گفتگو هستیم تا هم مشکل حقوقی حل شود و هم ما بتوانیم فیلم را با همین شکل نمایش بدهیم، البته خوشبختانه این فیلم تاریخ مصرف ندارد مانند خود واقعه عاشورا همیشه زنده است.

لازم نیست زیاد در چشم باشم

ایل‌بیگی در پاسخ به این پرسش که در یک سال گذشته کمتر درباره مسائل معاونت ازشیابی و نظارت سخن گفته و بیشتر سکوت کرده است به ایسنا گفت: این معاونت به دلیل حساسیت و نوع کارش، شاید خیلی ضرورتی به حضور روی صحنه نداشته باشد. از سوی دیگر از آنجا که مجوز تمام فیلم‌های سینمایی نمایش خانگی و … در این بخش صادر می‌شود‌، وقت زیادی از ما گرفته می‌شود. فعالیت سه شورای مهم پروانه ساخت‌، پروانه نمایش و شورای ساخت و نمایش فیلم‌های غیر سینمایی که هر سه در این معاونت فعال هستند، وقت زیادی می‌گیرد به طوری که در طول هفته مدام در حال خواندن فیلمنامه و تماشای فیلم هستیم، با این حال فکر می‌کنم لازم نبوده زیاد در چشم باشم اما هرجا حضورم ضرورت داشته،حاضر بوده‌ام.

کار سختی که این معاونت پیش رو داشت

ایل‌بیگی با ابراز رضایت از شیوه تعامل این معاونت با جشنواره فیلم فجر امسال اضافه کرد: خوشبختانه نمایندگان ما که در شورای بازبینی حاضر بودند، اذعان داشتند نسبت به پارسال یک گام رو به جلو رفته‌ایم. تلاش می‌کنیم برای پایین آمدن هزینه‌ی سینما، مسائل و مشکلات احتمالی را پیش از ساخت فیلم‌ها به سازندگان توضیح بدهیم و در همان زمان به توافق برسیم زیرا بعد از ساخت فیلم، هزینه‌ها بالاتر می‌رود و تغییرات و اصلاحات فیلم‌ها دشوارتر می‌شود.

وی ادامه داد: امسال هم در زمینه صدور مجوز آثار و هم در مورد ورود جوان‌ترها به سینما کار سختی در پیش داشتیم، چون عموما تایید صلاحیت کار اولی‌ها یکی از دشوارترین کارهای ماست اما با همفکری شورای ساخت، هر دو بخش به خوبی انجام شد.

ایل‌بیگی با اشاره به اینکه امسال ۲۰۰ تقاضای ساخت فیلم به سازمان سینمایی ارایه شده است، یادآور شد: پیش از این کارگردان‌های جدید همراه با تقاضای‌شان باید تهیه کننده آثار خود را هم معرفی می‌کردند، اما از آنجا که این شرط برداشته شده است‌، حجم تقاضاها بالا رفته و تایید صلاحیت آنان به مراتب سخت‌تر شده است. البته بعضی از آنان می‌خواهند خود را ارزیابی کنند و حتما دغدغه ساخت فیلم ندارند، به همین دلیل تعدادی از آنان با اینکه صلاحیتشان تایید شده بود، فیلمی نساختند.

وی اضافه کرد: شوراهای پروانه ساخت خیلی همکاری کردند هرچند عده‌ای بندرت حاشیه ساختند و شاید ما در مقطعی بیشتر باید از اعضای شورا دفاع می کردیم ولی خیلی خوب کارشان را انجام دادند.

همیشه عده‌ای مخالف هستند

این مدیر فرهنگی در پاسخ به این پرسش که بیشتر آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر در دوره حضور او در این معاونت پروانه ساخت گرفته‌اند،آیا در جشنواره امسال کمتر شاهد حاشیه خواهیم بود؟ توضیح داد: همیشه جشنواره موافقان و مخالفانی دارد و غیر قابل تصور است که فکر کنیم جشنواره‌ای هیچ مخالفی نداشته باشد، به هر حال همیشه مخالفانی در مورد بخش‌های و نیروهای انسانی جشنواره از دبیر تا هیات انتخاب و داوران و …. وجود دارد و در فضای باز و دموکراتیک هر کسی می‌تواند نظرات خود را بیان کند ولی پیش‌داوری کردن درست نیست. امسال تلاش ما این بود که تا حد امکان با فیلمسازان تعامل بیشتری داشته باشیم و از تصمیم گیری پشت درهای بسته بپرهیزیم، برای نمونه شورای ساخت و نمایش را جدا کرده‌ایم اما برای ارتباط منطقی، هر یک از این شوراها نمایندگانی در شورای دیگر هم دارند.

فیلمساز از کارش دفاع می‌کند

مدیر پیشین انجمن سینمای جوانان ایران یادآور شد: از سوی دیگر در جلسات شورای پروانه ساخت نویسندگان را هم دعوت می‌کنیم و فیلمساز هم می‌تواند در شورا از کارش دفاع کند و درباره آن توضیح بدهد. با این شیوه اعضای شورا، شناخت بهتری نسبت به فرد فیلمساز پیدا می‌کنند و اگر پرسشی از او داشته باشند می‌پرسند. این مشابه اتفاقی است که پیش از این در انجمن سینمای جوان تجربه کرده بودیم و خیلی خوب جواب داد، به هر حال بحث کارشناسی و حمایت از سینماست.

وی ادامه داد: با این شیوه در بسیاری مواقع، هنرمندان متوجه ایرادات کار می‌شوند و تغییرات لازم را اعمال می‌کنند در حالی که در گذشته تصمیم گیری‌ها پشت درهای بسته انجام می‌شد اما امروزه زمان گفت وگو است.

معاون ارزشیابی و نظارت خاطر نشان کرد: البته شرایط سینمای حرفه‌ای متفاوت است چون آثار آن باید اکران شود.

همیشه آمار بالا باعث افتخار نیست

وی درباره محدودیت احتمالی در صدور پروانه ساخت‌ فیلم‌ها توضیح داد: همیشه آمار بالا باعث افتخار نیست. اتفاقا گاهی معضلات بعدی را به وجود می‌آورد، امسال دقت بیشتری درباره پذیرش فیلمنامه‌ها داشتیم زیرا صدور پروانه ساخت زیاد، همیشه دردسر آفرین است چون فضاهای نمایشی در کشور محدود است.

ایل‌بیگی با اشاره به اینکه نیروهای متخصص پرتعدادی در سینما داریم، خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اتفاق بزرگی که در سینما افتاد این بود که در تمام کشور آموزش فیلمسازی رایج شد به همین دلیل هر سال تعداد زیادی فیلمساز تربیت شده داریم که بالقوه امکان ورود به سینمای حرفه‌ای را دارند، اگر مشکل اکران نبود، توان ساخت ۲۰۰ تا ۳۰۰ فیلم در سال را داریم.

فوتبال پایه در آلمان، سینمای پایه در ایران

او با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت تجهیزات نداریم، اضافه کرد: آنچه که آلمانی‌ها در فوتبال پایه‌ کردند ما در سینمای پایه کردیم. اگر سیستم «وی او دی» و شبکه نمایش خانگی به شکل مناسبی اقتصادی شود، آن زمان آرامش بیشتری حاکم خواهد شد، ضمن اینکه درست نیست همه فیلم‌هایی که پروانه ساخت می‌گیرند اصرار به اکران داشته باشند چون بسیاری از آنها چنین ظرفیتی ندارند.

این مدیر هنری با اشاره به تجربه موفق گروه «هنر و تجربه» افزود: خیلی از فیلم‌ها که مخاطبان‌شان از جنس دیگری است، می‌توانند با چنین گروه‌هایی مشکلات خود را حل کنند. در حالی که اگر فیلم‌های این گروه در کنار فیلم‌های سینمای بدنه اکران می‌شد، باعث ضرر و زیان سینما می‌شد اما همین فیلم‌ها در آن گروه با استقبال رو به رو شده‌اند.

نیمه‌ی اول سال درخواست پروانه ساخت زیاد نبود

ایل‌بیگی اضافه کرد: هر سال بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ پروانه ساخت صادر کرده‌ایم. نیمه اول امسال تقاضای پروانه ساخت‌ها خیلی زیاد نبود اما شاید یکی از دلایلش کمبود بودجه و مشکلات سرمایه گذاری بود اما از نیمه دوم شهریور حجم تقاضاها آنقدر زیاد بود که ناچار به برگزاری جلسات فوق‌العاده شدیم، به همین دلیل خیلی از فیلم‌ها به جشنواره نرسید که امیدواریم به بخش بین‌الملل فجر برسد.

از تصویب چه آثاری جلوگیری شد؟

او درباره اینکه اولویت صدور پروانه ساخت با آثاری است که بتوانند اکران بگیرند؟ توضیح داد: این معیار هست. البته از آنجا که ما معاونت ارزشیابی و نظارت هستیم در شورای پروانه ساخت، حتما به ترکیب عوامل توجه می‌شود و امسال تلاش کردیم تا حد امکان از تصویب آثار سطحی یا به دلیل ترکیب عوامل که ترکیب خوبی نبوده است، جلوگیری کنیم چون نباید سطح سلیقه مخاطب را پایین بیاوریم. در نمایش خانگی بیشتر این سخت‌گیری را داریم زیرا در آنجا به هم‌ریختگی بیشتر بود و تاکید بر آن بودکه فیلم‌های به اصطلاح «شانه تخم مرغی» کم شود و به ارتقای کیفیت آثار در توجه بیشتری شود.

ایل‌بیگی در عین حال خاطر نشان کرد: از آنجا که در سینمای اکران، سفارش دهنده نیستیم، باید از میان فیلمنامه‌ها و تقاضاها، انتخاب کنیم ولی می‌کوشیم بهترین فیلم‌نامه‌ها و ترکیب عوامل را انتخاب کنیم اما چون بحث صنعت سینما و اشتغال هم مطرح است، نمی‌توانیم بازدارندگی‌هایمان را خیلی زیاد کنیم و گاه سرمایه‌گذاران خود با ساخت یکسری آثار ریسک می‌کنند.

چه توصیه‌ای به فیلم اولی‌ها شد؟

او با بیان توضیحاتی درباره چگونگی ارایه راهکار به فیلم اولی‌ها برای ساخت آثار موفق‌تر افزود: امسال از مقطعی به بعد به فیلم اولی‌ها تاکید کردیم حتما از ساخت آثار خاص و مخاطب محدود بپرهیزند و از آنان خواستیم بیشتر به سمت سینمای قصه گو بروند که باعث رونق سینما می‌شود. باید به این وجه سینما هم توجه جدی داشته باشیم، همچنان که راه را برای بیان شیوه‌های جدید سینمایی باز گذاشته‌ایم و گروه «هنر و تجربه» هم برای بیان شیوه‌های جدید سینمایی وجود دارد و ما باید بتوانیم محصول مناسب برای تمام سلیقه‌ها فراهم کنیم البته شورا تا حدودی می‌تواند دروازه‌بانی و مراقبت کند.

وی درباره بحث فیلم‌سوزی که از سوی یکسری تهیه‌کنندگان مطرح شده بود، خاطر نشان کرد: یکی از شوراهای خوب ما شورای صنفی اکران است اما به دلیل سالن‌های سینما و اینکه ظرفیت اکران ما ۶۰ فیلم در سال است در حالیکه با ۱۲۰ تقاضا رو به رو هستیم، شرایط سخت می‌شود به ویژه وقتی میزان فروش فیلم‌ها بالا می‌رود چون باعث تاخیر در نمایش فیلم‌های بعدی می‌شود. با این حال در یک نگاه کلی، امسال یکی از جاهایی که خوب تدبیر و برنامه ریزی کرد همین شورای صنفی نمایش است.

تدارک برگزاری جلسات شورای صنفی نمایش در خانه سینما

او با ابراز خرسندی از اتحاد دوباره تهیه کنندگان و اجتماع دوباره آنان بعد از اختلافات گذشته، گفت: حل همه اختلافات باعث آرامش فضای کار می‌شود و نتایج خیلی خوبی خواهد داشت. خیلی از مشکلات به دلیل حضور نداشتن تهیه کننده خوب است. در صددیم شورای صنفی نمایش را دوباره به خانه سینما برگردانیم. الان شورا در حال تدوین آیین نامه سال آینده است، امیدوارم از سال آینده جلسات شورا بار دیگر در خانه سینما برگزار شود.

واژه‌ی “فیلم سوزی” درست نیست

ایل‌بیگی با اشاره به رشد آمار تماشاگران و فروش فیلم‌ها از سال ۹۲ تا امسال متذکر شد: واژه «فیلم سوزی» درست نیست، چون شورای صنفی اکران همه این مشکلات را به صاحبان فیلم‌ها توضیح می‌دهد و اگر شرایط خوبی برای اکران نباشد، از تهیه کننده تعهد می‌گیرد اما بعضی تهیه کنندگان، مهم‌ترین تعهدشان اکران فیلم است. آنها فقط می‌خواهند بگویند ما این فیلم را اکران کردیم، می‌خواهند و برایشان فرق نمی‌کند که به چه شکل و شیوه‌ای انجام شود.

وی با ابراز تاسف از کم توجهی به پخش فیلم‌ها به عنوان تخصصی ویژه، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد به حوزه پخش به عنوان یک تخصص اهمیت کمتری می‌دهند، در حالیکه زمان سنجی درست اکران و گروه مناسب برای نمایش فیلم، تعداد نوبت‌های نمایش و … اهمیت ویژه‌ای دارد ولی ما کمتر به لحاظ تخصصی به این مساله توجه کرده‌ایم. طبق آیین نامه‌های ما، تهیه کننده خودش می‌تواند پخش کننده فیلم هم باشد که نکته نادرستی است، زیرا فیلم‌های خوبی داشته‌ایم که به دلیل نداشتن برنامه ریزی تبلیغی، ضربه می‌خورند.

ایل‌بیگی یکی دیگر از بزرگترین مشکلات فیلم‌های سینمای را نبود امکانات معرفی درست فیلم‌ها و نداشتن تبلیغات تلویزیونی دانست و ابراز تاسف کرد: خیلی از فیلم‌ها پتانسیل دیده شدن در اکران گسترده و فروش خوب دارند، اما چون نتوانسته‌اند در سطح وسیعی به مخاطبان معرفی شوند، بسیاری از تماشاگران از نمایش این فیلم‌ها بی خبرند.

این مدیر درباره برگزاری جلسه مشترک میان رئیس سازمان سینمایی و رئیس سازمان صدا و سیما توضیح داد: در این جلسه مذاکراتی انجام شد و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد. البته در جلسه دیگری که با حضور رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد، ایشان مسائل و مشکلات سینماگران را شنید و قرار شد فضای مناسب‌تری در صدا و سیما برای تبلیغات فیلم‌ها فراهم شود.

زنگ خطری برای صدا و سیما

او درباره عملکرد سلیقه‌ای تلویزیون در پخش تیزر فیلم‌های سینمایی و در پاسخ به اینکه چرا قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد، توضیح داد: از آنجا که صدا و سیما خودش قوانین خود را می‌نویسد و انحصاری است، ما خیلی نمی‌توانیم به این قضیه ورود پیدا کنیم اما در داخل کشور باید آن‌قدر شرایط برای معرفی فیلم‌ها فراهم شود تا هنرمندان از رفتن به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند بی‌نیاز شوند. جای تاسف دارد فیلمی که قرار بوده از اکران برداشته شود، با پخش آگهی در ماهواره، فروشش چندین برابر شده است و این زنگ خطری برای صدا و سیمای ماست که باید بیشتر به سمت مردم بیاید و از عملکرد سلیقه‌ای بپرهیزد و سینما را هم از آن خود بداند. زیرا دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون یکی هستند اما یکی از مشکلات ما این است که تلویزیون می‌گوید معیارهای من در فیلم‌های سینمایی رعایت نمی‌شود.

ایل‌بیگی ادامه داد: دلایل این موضوع ساده است. تلویزیون تقریبا حق پخش هیچ فیلمی را نمی‌خرد. وقتی تلویزیون خود را از سینما حذف می‌کند، مشکلات زیادی به وجود می‌آید اما اگر سینماگر بداند تلویزیون اثرش را می‌خرد حتما به مسائل مورد علاقه این رسانه توجه می‌کند. چون برای تهیه کننده مهم است که بتواند هزینه‌های تولید فیلم را تامین کند ولی در حال حاضر تهیه کنندگان تقریبا تلویزیون را به عنوان خریدار فیلم‌شان، حذف کرده‌اند و بیشتر به شبکه نمایش خانگی فکر می‌کنند که این اشتباه است.

معاون شورای ارزشیابی و نظارت با اشاره به دوره مدیریت عزت الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما یادآور شد: ایشان به سینما علاقه‌مند بود اما با عده‌ای خوب بودند و با عده‌ای نه! و این امکان را برای همه فراهم نمی‌کرد. در حالی که وسعت در برگیری تلویزیون می‌تواند خیلی بیش از این باشد زیرا این رسانه بین ۵۰ تا ۶۰ کانال دارد که همه نیازمند خوراک فرهنگی مناسب هستند، ما فقط شبکه تاسیس کرده‌ایم اما به برنامه‌هایشان فکر نکرده‌ایم.

وی یادآور شد: آقای ضرغامی در مقطعی برای اینکه فتیله سینما را پایین بیاورد، سیاست تله فیلم را در پیش گرفت و بودجه بسیار بالایی صرف آن کرد که متاسفانه جواب نداد و آقای سرافراز هم کلا آن را تعطیل کرد. به دلیل سیاست قبلی یکباره حجم زیادی از نیروی انسانی وارد کار کرد که با تغییر این سیاست بیکار شدند و مطالبات خود را از سینما می‌خواهند چون از تلویزیون که کسی نمی‌تواند چیزی طلب کند!

تلویزیون شعار ضد آمریکایی دارد اما فیلم‌شان را پخش می‌کند

ایل‌بیگی با اشاره به پخش گسترده فیلم‌های آمریکایی از تلویزیون گفت: تلویزیون شعار ضد آمریکایی می‌دهد اما فیلم‌های آمریکایی که پخش می‌کند، تعدادشان بیشتر از فیلم‌های ایرانی است! در حالی که در سینما به دلیل حمایت از سینمای ملی‌، اجازه اکران فیلم خارجی را نداریم ولی تلویزیون ما آنقدر فیلم آمریکایی نشان می‌دهد که لازم نیست مردم این فیلم‌ها را در تلویزیون ببینند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: اگر علاقه‌مند هستند آثار مورد علاقه تلویزیون، در سینما هم ساخته شود، فقط برخورد سلبی به نتیجه نمی‌رسد و حتما باید در کنارش برخورد ایجابی هم داشته باشد. همچنانکه معتقدم حوزه هنری هم می‌تواند با حمایت بیشتر از فیلم‌های مورد علاقه خودش به سینما کمک کند. اگر تهیه کنندگان سینما بدانند که می‌توانند آثارشان را در سینماهای حوزه هم نمایش بدهند، حتما معیارهای این نهاد را رعایت می‌کنند اما متاسفانه ما مدام از امکانی که در اختیار داریم، استفاده نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: مثلا اگر سینماگری بداند تلویزیون فیلمش را پیش‌خرید می‌کند، حتما معیارهای آن را رعایت می‌کند چون همان کارگردان‌های سینما هستند که در تلویزیون هم سریال می‌سازند. چگونه است که زمان سریال سازی، معیارهای تلویزیون را رعایت می‌کنند اما موقع ساخت فیلم چنین نمی‌کنند؟

ایل‌بیگی‌ در ادامه درباره ممنوع‌التصویری برخی از بازیگران سینما در تلویزیون توضیح داد: متاسفانه اینها از نبود هماهنگی یک تصمیم‌ گیری واحد به وجود می‌آید، گویی رفع ممنوعیت بعضی از هنرمندان به تلویزیون نرسیده و آنها بر اساس یک تصمیم قبلی عمل می‌کنند.

وی خواستار حمایت رسانه ملی از فیلمسازان شد و افزود: سینماگران تا جایی می‌توانند هزینه کنند اما بعد از ساخت فیلم، دیگر توانی برای تبلیغات ندارند، البته بعد از دیجیتالی شدن سینما بخشی از هزینه‌های بعد از اکران توسط سازمان تامین می‌شود ولی باز هم محدودیت‌های زیادی داریم.

ایل‌بیگی در ادامه خواستار بازسازی سالن‌های خصوصی و فراهم کردن شرایط برای ورود بخش خصوصی به سینماهای سراسر کشور شد و این اقدامات را یکی از راهکارهای حل مشکلات سینما دانست.

 

ما نیازمند بازنگری قوانین هستیم

وی همچنین با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون ممنوعیت اکران فیلم‌های خارجی در سالن‌های سینما متذکر شد: ما نیازمند بازنگری قوانین هستیم، بخش خصوصی علاقه‌مند به نمایش فیلم‌های خارجی است و برای حمایت از سینمای ملی با مراقبت کامل، اکران فیلم‌های خوب خارجی در کنار فیلم‌های ایرانی می‌تواند در رونق بخشیدن به سینما موثر باشد. با این شیوه هم سینما ارتقاء پیدا می‌کند و هم فضاهای خالی بویژه در شهرستان‌ها که وضعیت سینما نامناسب‌تر از تهران است، تا حدودی پُر می‌شود.

آخرین وضعیت هنرمندانی که به شبکه‌های ماهواره‌ای رفتند

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره همکاری بعضی از هنرمندان با شبکه‌های ماهواره‌ای و آخرین وضعیت آنها برای فعالیت در ایران گفت: به هر حال وقتی مشخص می‌شود، شبکه‌ای با سرمایه و با هدف دشمنی با کشورمان فعالیت می‌کند، همکاری با آن اتفاق خوشایندی نیست اما معتقدم اگر بتوانیم رونق تولید ایجاد کنیم بویژه در تلویزیون که متاسفانه در حال حاضر تولید در تلویزیون تعطیل است بنابراین اگر فضای کار وجود داشته باشد، هنرمندان ما علاقه‌ای ندارند به کشورشان پشت کنند. البته اگر از دریای هنرمندان ما چند قطره‌ای کم شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد ولی برای خود آن افراد بد می‌شود. البته حضور این افراد در آثاری که قبل از رفت شان ساخته شده، مشکلی برای آن آثار ایجاد نمی‌کند و اگر بعد از این بخواهند در آثار داخلی فعالیت کنند، باید در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کارگردان‌های نسل اول که رییس سازمان سینمایی علاقه‌مند به فعالیت دوباره‌شان بود، تقاضایی برای پروانه ساخت داده‌اند، توضیح داد: آقای کیمیایی که پروانه ساخت گرفته اما آقای تقوایی تقاضایی نداشته است.

ایل بیگی درباره فعالیت دوباره بهرام بیضایی در عرصه فیلمسازی نیز گفت: هر زمان این پیشنهاد از سوی ایشان مطرح شود، در زمان خودش بررسی خواهد شد.

در پایان گفتگوی ایسنا از معاون ارزشیابی و نظارت خواستیم نظرات خود را درباره آخرین وضعیت بعضی از فیلم‌ها در یک جمله بیان کند و آنچه می‌خوانید همین پرسش و پاسخ‌های کوتاه است:

«خانه دختر» : امیدواریم؛ اصلاحاتی دارد که باید انجام دهد.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی»: وضعیتش هیچ تغییری نکرده است.

«خانه پدری»: در همان وضعیت قبلی است.

«دلم می‌خواد»: اختلاف بین تهیه‌کننده و کارگردان است، اصلاحتی دارد که باید اعمال شود اما هنوز نسخه اصلاح شده به ما نرسیده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها