بهروز افخمی که تریبون «سینما در سیما» را در حالی در اختیار گرفته که در سالهای گذشته انتقادات بسیاری به وضعیت سینما داشته است. با او درباره راهی که در «هفت» در پیش خواهد گرفت گفتوگو کردیم.
شما تابهحال چندبار طی این سالها به مرگ و احتضار سینمای ایران اشاره کرده و نگاهی بدبینانه و تلخ و منتقدانه هم به اوضاع داشتهاید. چطور با این پیشزمینه ذهنی تریبون سینما در سیما را عهدهدار شدید؟
این یک کوشش دنکیشوتوار برای زندهکردن سینمایی است که تقریبا بهطورکامل مرده است. البته وقتی که میگوییم سینما مرده، منظورمان این نیست که فیلم ساخته نمیشود بلکه منظورمان این است که مردم به سینما نمیروند و این فیلمها را نمیبینند.
فکر میکنید در چنین شرایط ناامیدکنندهای، برنامه شما میتواند مخاطب را جذب سینما کند؟
اگر برنامه تلویزیونی موفقی ساخته شود و تعداد بینندگان به اندازهای برسد که درمورد برنامههای تلویزیونی، قابلتوجه و پرتماشاچی به حساب بیاید، طبیعتا کسانی که سالهاست دیگر به سینما نمیروند دارند برنامه را تماشا میکنند و توجه پیدا میکنند به اینکه سینما چگونه به اینجا رسیده که دیدنی نیست ولی برنامه تلویزیونی که درباره آن ساخته میشود، تماشایی است. همین به معنای آن است که تماشاچی بالقوه که سینمای ایران را از طریق برنامه «هفت» رصد میکند، هر هفته اوضاع و احوال را میسنجد و اگر فکر کند فیلمی دیدنی روی پرده آمده، میرود و آن را میبیند.
با توجه به روحیه منتقد و معترض شما، عجیب است که زیر بار سردبیری برنامهای رفتید که تولیدی است و زنده نیست. چطور این اتفاق افتاد؟
برنامه زنده، ارزانترین و آسانترین نوع برنامههای تلویزیونی است و بهاصطلاح هرچه پیش آید خوش آید است. برنامههای زنده به درد کسانی میخورد که روی حوادث و حرفهای فیالبداهه حساب میکنند و برای من که میخواهم یک رویکرد حسابشده را دنبال کنم و فیلمسازان را به بحثی بکشانم که برای بازگرداندن سینمای ایران به دوران رونق لازم است، زندهاجراکردن برنامه به هیچ دردی نمیخورد. ما در تمام طول هفته کار میکنیم تا یک برنامه حسابشده و شستهرفته تحویل بدهیم. شخصیتهایی که در برنامه مورد گفتوگو قرار میگیرند پیش از پخش گفتوگوها، گفتوگوی خودشان را، به صورت تدوینشده و خلاصهشده میبینند و وقتی که پذیرفتند بهترین دفاع را از عقاید خودشان صورت دادهاند، گفتوگویشان در برنامه قرار میگیرد. ما روی حرفهای اتفاقی یا از روی عصبانیت یا حرفهای جنجالی حساب نمیکنیم و دوست داریم یک بحث جدی راه بیندازیم که به نتایج جدی هم برسد.
شما با فیلم «عروس» تماشاگران زیادی را که با سینما قهر بودند، دوباره به سینما کشاندید. باتوجه به اینکه امروز تعریف جذابیت و جایگاه تماشاگر عوض شده، اینکه بتوان امروز تماشاگری که با سینما قهر کرده را جذب سینما کرد، کمی بعید نیست؟
شاید بعید باشد. ولی ما بههرحال سعی میکنیم چون سینما را دوست داریم و سینمای واقعی را دوست داریم. سینمای واقعی چیزی غیر از داستانپردازی، با شیوههای مدرن نیست و سینمای واقعی در جاهای دیگر دنیا، هنوز زنده است. دلیلی ندارد که در اینجا یعنی ایران، به همین زودی بمیرد.
همانطور که سینما مخاطبش را از دست داده، تلویزیون هم تا حدودی مخاطبانش را از دست داده. فکر میکنید «هفت»ی که شما سردبیری میکنید، چه بردی بین مخاطبان دارد؟
این حرف دلبخواهی است و آمار این را نمیگوید. در ماه رمضان گذشته موفقیت تلویزیون در نشاندن مردم و وادارکردن آنها به تماشای برنامههای مختلف آشکار بود و همین الان بعضی از برنامههای تلویزیون ۳۰ تا ۴۰ میلیون بیننده دارند. مثلا فقط یک قسمت از سریال پایتخت به اندازه سه، چهار سال تماشاچیانِ همه فیلمهای ایرانی بیننده داشت.
با توجه به نگاه انتقادی شما به نقش دولت در سینما و اینکه همیشه گفتهاید دولت به سود سینما کار نمیکند، در «هفت» چه رویهای را در این زمینه در پیش گرفتهاید؟
وضعیت سینما در سه سال اخیر هیچ تفاوتی نکرده ولی آقای ایوبی اصرار دارد که رشد داشتهایم و به نظر میرسد آمادگی زیادی هم برای تحمل انتقاد ندارد. ما درهرحال آمادهایم که مواضع و نظریات ایشان را در برنامه منعکس کنیم و همانطور که در مورد همه میهمانان گفتوگو را طوری تنظیم میکنیم که بهترین دفاع از عقاید میهمان انجام شده باشد، گفتوگو با آقای ایوبی را هم خلاصه و زبده و شنیدنی خواهیم کرد و پیش از پخش، به ایشان نشان میدهیم تا اگر میخواهند، چیزهایی به آن اضافه کنند و طوری باشد که بخواهند پخش شود. بههرحال من دوست دارم بحثی که در مورد راههای احیای سینمای ایران در میگیرد، شامل نظریات همه گروهها و کارشناسان و اشخاص دخیل در موضوع باشد.
دورهای که جیرانی «هفت» را شروع کرد، برنامه، مخاطبان خوبی داشت و مورد استقبال قرار گرفت منتها انگار رفتهرفته از طرف مسئولان صداوسیما مورد بازخواست قرار گرفت که نهایتا منجر به رفتن جیرانی از «هفت» شد. درواقع به نظر میرسد اگر بخواهید تیغ بُران داشته باشید و تأثیرگذار باشید، بعید است که اجازه ادامه بدهند. شما با توجه به مشی انتقادیتان فکری برای این موضوع کردهاید؟
اگر پنبه ما را بزنند که زدهاند و کاریاش نمیشود کرد و ما میرویم دنبال کار فیلمسازی خودمان. ولی دیگر اظهاراتتان، کمی خیالاتی بهنظر میرسد.
برای تولید این برنامه، مدیران سیما شرطهایی برای شما گذاشتند؟ یا شما شرطی برای مسئولان سیما گذاشتید؟
من به وسیله آقای پورمحمدی دعوت شدم و برخورد ایشان طوری بود که انگار اختیار و مسئولیت کامل را به من واگذار میکنند. ایشان از من خواست در پیشانی برنامه بنویسیم، کاری از بهروز افخمی و فکر میکنم معنی این حرف روشن است. اما اگر احساس کنم برنامه از اختیار من خارج شده یا سانسور میشود، طبعا علاقهام را به ادامه کار از دست میدهم.
با توجه به محبوبیتی که خندوانه در مدت اخیر پیدا کرد، فکر میکنید میزان مخاطبان برنامههایی از ایندست، بهطورکلی تغییر میکند؟
نه، تعداد زیادی از برنامههای تلویزیون تولیدی هستند ولی همه مثل خندوانه پرطرفدار نمیشوند. بستگی به مهارت و تسلط کسانی که آن را تولید میکنند، دارد. منتها برنامههای تولیدی کار بیشتری میبرد و خرج بیشتری هم دارد. درواقع درباره مسائل مهم، مسائلی که تلویزیون فکر میکند باید با تحلیل و بادقت ساخته شود، برنامه تولیدی سفارش داده میشود ولی برنامههای روزمره که به مسائل کماهمیت میپردازند، زنده اجرا میشوند.
انتقادی که به اولین قسمت «هفت» مطرح شد، شکل مستندگونه آن بود. برنامه شما در ادامه راه نیز همین شیوه را در پیش خواهد گرفت؟
سه برنامه اول تا پیش از عاشورا، صورت تحلیل وضعیت موجود را خواهند داشت و هفته چهارم به دلیل برخورد با روزهای عزا، تعطیل است. از هفته پنجم انشاءالله پلاتو خواهیم داشت و گفتوگوها در پلاتوها انجام میشود و آیتمهای معمول مثل اعلام فروش فیلمها یا اخبار سینمای ایران، یا پشت صحنه فیلمها را هم خواهیم داشت.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!