تیتراژ خواندن یک مافیا شده که حتی کارگردان هم در جریان آن نیست. تهیهکننده با یک خواننده به تفاهم میرسد و آنها هم با سازمان به تفاهم میرسند و یک دفعه میبینیم فلان خواننده در پایان فلان سریال راک میخواند و با خودت فکر میکنی این ترانه چه ارتباطی به فیلم دارد اما به نتیجهای نمیرسی.سعید ذهنی (آهنگساز سینما و تلویزیون) در گفتگو یی تحلیلی کلی از موسیقی سینما و تلویزیون در سال ۹۵ ارایه داده است. او میگوید: در سال ۹۵ هیچ اتفاق خاصی برای من یا موسیقی ایران رخ نداد. برخوردهای بسیار سطحی با موسیقی فیلم شد و از موسیقی بیشتر استفاده تبلیغاتی شد.
امسال هم مانند سالهای قبل اتفاق خاصی رخ نداد و برخوردها خیلی سطحی بود مانند کاری که آقای کیمیایی در فیلمش (قاتل اهلی) انجام داد توگویی که تبلیغ کنسرت پسرش است یا فیلمی که مازیار فلاحی و بقیه خوانندگان درگیر آن شدند.
هدف از استفاده از موسیقی پاپ در فیلمها چیست؟
خواننده و موسیقی پاپ بهانهای برای فروش هستند و هیچ ربطی به دراماتیک و سینما و تلویزیون ندارند. موسیقی نه پیشبرنده است و نه باعث میشود اتفاق خاصی در فیلم رخ دهد. مثلا در فیلم آقای کیمیایی اگر کل صحنه کنسرت نبود یا در فیلمی که مازیار فلاحی در آن نقشآفرینی کرد؛ اگر موسیقی نبود، بازهم هیچ مشکلی برای فیلمها بوجود نمیآمد. گرچه کاربرد موسیقی در فیلمی که مازیار فلاحی در آن حضور داشت؛ توجیه بیشتری داشت اما اصلا متوجه نشدم آقای کیمیایی چرا از موسیقی اینطور استفاده کرده؟ خودش معتقد بود میخواسته با شعرهای یغما گلرویی مطالبی را بیان کند اما شما اگر قرار است با شعر منظورتان را برسانید؛ چرا مدیوم سینما را انتخاب میکنید؟!
در تلویزیون چطور؟ گویا در کلیت خوانندهسالاری حاکم است؟
صد درصد موافقم. در تلویزیون همیشه وضعیت را دیدهایم. من بارها گفتهام و باز میگویم من خوانندهها را دوست دارم و با خیلی از آنها کار کردهام اما به نظرم یک فضای خوانندهسالاری حاکم شده که موجب شده شرایط هنر موسیقی غیرعادی و غیرمنطقی پیش برود تا آنجا که ترکش آن به سینما هم برخورد کرده.
تیتراژ خواندن هم برای خود مافیایی گستردهای دست و پا کرده؟
بله. تیتراژ خواندن خود یک مافیا شده که حتی کارگردان هم در جریان آن نیست. تهیهکننده با یک خواننده به تفاهم میرسد و آنها هم با سازمان به تفاهم میرسند و یک دفعه میبینیم فلان خواننده در پایان فلان سریال راک میخواند و با خودت فکر میکنی این ترانه چه ارتباطی به فیلم دارد اما به نتیجهای نمیرسی.
چرا موسیقی فیلم همپای کارگردانی و بازیگری رشد نکرده؟
به لحاظ کارگردانی و فیلمبرداری و حتی بازیگری برای ما اتفاقات زیادی رخ داده حتی در دنیا ولی موسیقی فیلم ما هنوز رشد نکرده. به نظرم هیچ چشمانداز جدیدی هم دیده نمیشود مگر در برخی کارهای استثنایی. موسیقی در ۹۸ درصد موارد پیازداغ فیلم و سریال را زیاد میکند و کمک به تشدید عواطف شادتر یا غمگینتر میکند.
پس سال ۹۶ هم به همین روال پیش خواهد رفت؟
کارگردانهای ما شناخت و ارتباط درستی از موسیقی و کارکردهای موسیقی در عرصه سینما و تلویزیون و تاتر ندارند. اکثر آهنگسازها هم به شکل تجربی؛ موسیقی کار میکنند. زمانی آنها خواننده و آهنگساز و نوازننده بودهاند و حالا براساس علایقشان آهنگسازی میکنند بدون آنکه آشنایی با موسیقی دراماتیک داشته باشند. در سایر نقاط جهان آهنگسازها تربیت میشوند یعنی معنای موسیقی و اصول علم آهنگسازی را میخوانند. کسی که میخواهد آهنگساز فیلم شود؛ حتما فیلم میبیند، دوره تحلیل فیلم میگذراند و … اما کارگردانهای ما در شکل حرفهای در زمینه موسیقی آموزش ندیدهاند. منظورم این نیست که کارگردان حتما باید آهنگساز باشد اما همانگونه که نور، طراحی صحنه و گریم را میداند باید بداند موسیقی هم چیست و یک متخصص برای کارش بیاورد.
خاطرهای هم از عید دارید؟
خاطره من برمیگردد به فیلم فوقسری که آقای فخیمزاده کارگردان آن بود. به خاطر فشرده بودن کار من همیشه نگران ایشان بودم و ایشان هم نگران اینکه ما نرویم. تا لحظه آخر بودیم و قسمت آخر فیلم که تمام شد به ما اجازه داد به تعطیلات عید برویم. حساسیت ایشان برایم بسیار قابل احترام است و همیشه چهره نگرانش مقابل چشمانم هست.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





