تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۱۶:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 159439

سینماسینما، ترجمه: علی افتخاری

در حدود ساعت ۴ صبح یکی از روزهای پاییز ۲۰۱۷، پس از فیلمبرداری خسته‌کننده و شبانه یکی از سکانس‌های فیلم «آسمان‌خراش» تولید یونیورسال، دواین جانسون که مسلماً پرکارترین فرد هالیوود است، وقت گذاشت و یک فیلم ویدیویی برای امیلی بلانت ضبط کرد. در آن زمان، قرار بود او در فیلم «گشت و گذار در جنگل» (Jungle Cruise) بازی کند که تهیه‌کنندگان مختلف، حداقل از سال ۲۰۰۴، وقتی اولین فیلم «دزدان دریایی کارائیب» نشان داد که یک پارک تفریحی می‌تواند مبنای یک مجموعه سینمایی پرفروش باشد، سعی داشتند در دیزنی به تصویر درآورند.

جانسون که بعد از دیدن بلانت در فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» شیفته کار او شده بود، احساس می‌کرد بلانت ایده‌آل‌ترین حریف تمرینی او در «گشت و گذار در جنگل» است که به‌عنوان فیلمی دونفره تصور می‌شد.

امیلی بلانت و جک وایتهال

او می‌گوید «من همیشه امیلی را به‌عنوان یک بازیگر تحسین می‌کردم، و در عین حال وقتی او را در برنامه‌های تلویزیونی می‌دیدم، حس می‌کردم یک شخصیت بسیار پرجوش و خروش دارد که خیلی باحال و خیلی خیلی جذاب است.» تا اینجای کار بلانت برای بو فلین یکی از تهیه‌کنندگان «گشت و گذار در جنگل» غیرقابل نفوذ بود. او دو فیلم «بازگشت مری پاپینز» و «مکانی ساکت» را پشت سر هم بازی کرده بود و می‌خواست مدتی استراحت کند، برای همین حاضر نشد فیلمنامه را بخواند و حتی پس از دریافت نامه‌ای صمیمانه از شان بیلی، رئیس بخش لایو اکشن دیزنی، نظرش تغییر نکرد.

بنابراین وقتی جائومه کولیت-سرا کارگردان اسپانیایی «گشت و گذار در جنگل» قصد داشت به نیویورک پرواز کند تا فیلمنامه را مستقیماً به بلانت در خانه‌اش در بروکلین تحویل دهد، جانسون می‌خواست او با خود یک فیلم ویدیویی نیز ببرد تا شاید کمک کند نظر بلانت عوض شود. جانسون می‌گوید: «فکر کنم حدود پنج یا شش بار آن را فیلمبرداری کردم چون هنوز با امیلی ارتباط برقرار نکرده بودم. حتی او را ملاقات نکرده بودم، و می‌خواستم از طریق این ویدئو به او بگویم که چقدر برای این فیلم مهم است و فقط او را برای این فیلم می‌خواهم. و عالی بود. و من… درواقع هرگز از امیلی چیزی نشنیدم. او اصلاً جواب نداد. کلاً ارتباط خود را با من قطع کرد»

امیلی بلانت و دواین جانسون

بلانت با لبخند می‌گوید: «به نظرم ویدیوی شیرینی بود. نمی‌دانستم این‌قدر حساسیت به خرج می‌دهی!» می‌توان این سوءتفاهم را به تفاوت‌های فرهنگی ربط داد؛ خویشتن‌داری بریتانیایی بلانت در برابر اشتیاق ورزشکاری جانسون. سرانجام، بلانت با توضیحات کولیت-سرا درمورد این که «گشت و گذار در جنگل» یادآور فیلم‌های «ایندیانا جونز» و «جواهردوستی» است، و البته یک پیشنهاد مالی خوب، حاضر شد فیلمنامه را بخواند و راضی شد در آن بازی کند.

درنهایت «گشت و گذار در جنگل» با بودجه‌ای حدود ۲۰۰ میلیون دلار و با بازی بلانت ۳۸ ساله و جانسون ۴۹ ساله مقابل دوربین رفت. فیلم پس از یک سال تأخیر به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، از۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱ به‌طور هم‌زمان در سینماهای ایالات متحده و به‌صورت دیجیتالی از طریق دیزنی پلاس (با پرداخت مبلغ ۳۰  دلار)، اکران شد. فیلم در اولین آخر هفته اکران بیش از ۶۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و همچنین از دیزنی پلاس ۳۰ میلیون دلار به دست آورد.

جائومه کولیت-سرا، امیلی بلانت و دواین جانسون

تولید جدید والت دیزنی پیکچرز در حالی روی پرده سینماها رفته است که بعد از یک سال و نیم همه‌گیری کووید-۱۹، تماشاگران در سراسر جهان تمایل زیادی به دیدن فیلم‌ها در سالن‌های سینما دارند. «گشت و گذار در جنگل» یک فیلم خانوادگی است و در زمانی اکران می‌شود که اکثر کودکان در ایالات متحده و سراسر جهان هنوز واکسینه نشده‌اند، و موارد ابتلا به کووید به دلیل شیوع انواع جدید این ویروس، مجدداً در جهان در حال افزایش است. با وجود اخبار مربوط به بهداشت و درمان، نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای در گیشه مشاهده می‌شود. نمونه آن، اکران ترکیبی فیلم ابرقهرمانی «بیوه سیاه» از ۹ ژوئیه توسط دیزنی است، که در دوران پاندمی بهترین فروش را داشت، و ۱۵۸٫۸ میلیون دلار در گیشه جهانی به همراه ۶۰ میلیون دلار دیگر در دیزنی پلاس به دست آورد.

جانسون درباره این که کرونا چگونه صنعت سینما را تغییر داد، می‌گوید: «همه ما در خانه‌های خود فضایی شخصی در نظر گرفتیم که در آن فیلم‌هایمان را تماشا کنیم. به این فکر می‌کردیم که وقتی سینماها دوباره باز شود، آیا اکثریت مردم از آن استقبال می‌کنند یا می‌گویند ترجیح می‌دهند بعدازاین فیلم‌ها را در خانه‌های خود ببیند.»

جانسون و بلانت در جلسات خود با مسئولان دیزنی درمورد نوع اکران «گشت و گذار در جنگل» بحث کردند و درنهایت استودیو تصمیم گرفت به دلیل کندی سرعت واکسیناسیون در سطح جهان، فیلم را به‌صورت ترکیبی نمایش دهد.

«گشت و گذار در جنگل» که بر اساس یک کشتی مسافربرِ رودخانه‌رو ۶۵ ساله در پارک موضوعی دیزنی‌لند، ساخته شده است، فیلمی نبود که خیلی راحت بتوان روی موفقیت آن حساب کرد. درحالی‌که «دزدان دریایی کارائیب» (۲۰۰۳) به یک مجموعه پنج فیلمی بسیار موفق تبدیل شد، «عمارت تسخیرشده» در همان سال به باد انتقاد گرفته شد، و «سرزمین فردا» آخرین فیلم الهام گرفته‌شده از پارک موضوعی در گیشه شکست خورد.

دیزنی در طول سال‌ها با نسخه‌های متعددی از «گشت و گذار در جنگل» سر و کار داشت، ازجمله یکی با بازی تام هنکس و تیم آلن. در سال ۲۰۱۵، جان دیویس و جان فاکس تهیه‌کنندگان پروژه، ایده‌ای را با الهام از ریشه‌های پارک موضوعی مطرح کردند، که خود از فیلم ماجراجویی «قایق افریکن کویین» (۱۹۵۱) با بازی همفری بوگارت و کاترین هپبورن الهام گرفته شده بود.

جائومه کولیت-سرا، امیلی بلانت و دواین جانسون

آن‌ها به این خط داستانی رسیدند: یک گروه دو نفریِ مرد و زن که دائم با هم جر و بحث می‌کنند، اما از خیلی جهات هم‌توان هستند، در یک ماجراجویی در یک کشتی مسافربر رودخانه‌رو با هم همراه می‌شوند. دیویس و فاکس با حمایت دیزنی این ایده را به شرکت فیلمسازی سِوِن باکس متعلق به جانسون بردند، و او ظرف دو روز قرارداد بازی در فیلم را امضا کرد. بیش از دو سال طول ‌کشید تا آن‌ها با بلانت در نقش هپبورن در مقابل بوگیِ جانسون قرارداد امضاء کنند. آن‌ها همچنین روی چند نسخه از فیلمنامه کار کردند تا به نسخه نهایی رسیدند که نام پنج نویسنده را دارد (گلن فیکارا، جان ریکوا، مایکل گرین، جاش گلدستاین و جان نورویل).

در فیلم که داستان آن در اوایل قرن بیستم اتفاق می‌افتد، بلانت نقش دکتر لیلی هاوتن یک دانشمندِ شلوار‌پوش را بازی می‌کند که فرانک ولف کاپیتان یک کشتی بخار (جانسون) را استخدام می‌کند تا او را در جستجوی «درخت زندگی» در رودخانه‌ای در دل جنگل هدایت کند. وقتی بلانت وارد پروژه شد، موارد زیادی را مورد فیلمنامه یادداشت کرده بود که حذف شوند، بسیاری از آن‌ها مربوط به پیش‌داستان لیلی بود که به اعتقاد بلانت ضرورتی نداشت. فلین می‌گوید: «بلانت نکته قابل توجهی را به ما یادآوری کرد، این که بسیاری از شخصیت‌های مرد فقط ماجراجو یا کاوشگر هستند؛ در “ایندیانا جونز” هیچ پیش‌داستانی وجود ندارد. او فقط یک باستان‌شناس سرسخت است.»

بلانت در فیلم، اغلب لحظه‌هایی ماجراجویانه را تجربه می‌کند، درحالی‌که جانسون غالباً لحظه‌هایی کمیک را رقم می‌زند. بلانت می‌گوید: «شما به بازیگری مانند دی‌جی نیاز داشتید تا از مسخره کردن خودش ابایی نداشته باشد و سوژه همه شوخی‌ها باشد.»

«گشت و گذار در جنگل» یک فیلم با مجموعه‌‌ای از سکانس‌های اکشن بلندپروازانه و شخصیت‌های خلق‌شده با گرافیک کامپیوتری است و در عین حال تا حد زیادی بر بداهه‌گویی‌های نامعمول ستاره‌های خود و بازیگران نقش‌های مکمل شامل جک وایتهال، جسی پلمونز و پل جیاماتی متکی است.

کولیت-سرا که در هالیوود برای ساختن فیلم‌های وابسته به ژانر که بهتر از حد معمول هستند، شهرت دارد، مانند فیلم کوسه‌ای «آب‌های کم‌عمق» (۲۰۱۶) با بازی بلیک لایولی، و چند فیلم تریلر با بازی لیام نیسون، می‌گوید: «در یک فیلم استودیویی عادی شما می‌گویید: “اوه، من وقت ندارم. فقط چیزی را به من بدهید که بتوانم کار را درست انجام بدهم.”، اما در این فیلم، ما سعی کردیم برخی از صحنه‌ها را از نظر بصری کمی آزاد نگه داریم تا به بازیگران اجازه بداهه‌گویی بدهیم. ما کلی فیلم گرفتیم. من می‌توانم دو فیلم دیگر با شوخی‌های مختلف تدوین کنم، چون آن‌ها خیلی چیزها به من دادند.»

وقتی دیزنی «گشت و گذار در جنگل» را که پیش از همه‌گیری فیلمبرداری شد و تقریباً به‌طور کامل به پایان رسیده بود، به‌طور آزمایشی به نمایش گذاشت، متوجه شد آنچه تماشاگران، بیشتر از صحنه‌های تماشایی می‌خواستند، جواب‌های دندان‌شکن دو بازیگر اصلی به هم بود.

کولیت-سرا می‌گوید: «ما خیلی زود فهمیدیم که شیمی آن‌ها جادویی است، و مردم واقعاً به جنگیدن آن‌ها یا متلک‌هایی که به هم می‌گویند اهمیت می‌دهند. ما پی‌رنگ بیشتری داشتیم. اما در برخی موارد، مردم می‌گفتند: “بله، بله، بله، این‌ها همه خوب است، اما از این دو بیشتر به ما نشان بدهید.”»

با وجود شروع ناخوشایند این دو، جانسون، بلانت را به‌طور رسمی به مدار همکاران دائمی خود که شامل رایان رینولدز و کوین هارت نیز می‌شود، اضافه کرد. صحبت‌هایی درباره ساخت دنباله‌ «گشت و گذار در جنگل» مطرح شده و او بلانت را برای بازی در یک پروژه سینمایی به تهیه‌کنندگی خودش که جزئیات آن هنوز اعلام نشده، انتخاب کرده است.

جانسون می‌گوید: «او نه‌تنها یک ستاره بزرگ سینماست، بلکه مهم‌تر از همه، همدل‌ترین آدمی است که تابه‌حال دیده‌ام.» بلانت در پاسخ می‌گوید: «خدایا، از اینجا برو بیرون!»

منبع: هالیوود ریپورتر/ مجله نماوا 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها