داور بخش «فیلمهای کوتاه، مستند و پویانمایی» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهگی معتقد است که اگر بتوانیم حتی در شهرهای کوچک این رویداد را برگزار کنیم، به نوعی آنها را به یکی از قطبهای گردشگری تبدیل میکنیم.
به گزارش سینماسینما، مرجان اشرفیزاده داور بخش «فیلمهای کوتاه، مستند و پویانمایی» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهگی درباره اینکه سینما چه کمکی به بالا بردن سطح دانش مردم از میراثفرهنگی میکند، گفت: سینما در خیلی از حوزهها طبیعتا موثر است و به بیشتر شناخته شدن و بیشتر درک کردن اهمیت موضوعات کمک میکند؛ حتی در بسیاری از مواقع فقط برای نشان دادن و ایجاد جاذبه کردن.
وی ادامه داد: سینما و اساساً صنعت تصویر به نوعی دنیا را کوچک کرده است و ما احساس میکنیم که مثلاً موزه لوور را در پاریس، اهرام ثلاثه را در مصر، بناهای مهم، زیر اقیانوسها و … را دیدهایم، گرچه تجربه عینی و واقعی آنها طبیعتاً متفاوت و جالب است ولی هم دانش ما را بیشتر میکند و هم ایجاد جاذبه میکند برای اینکه از نزدیک بتوانیم آنها را ببینیم و شاید از همه اینها مهمتر آن چیزی که امیدواریم بتواند ایجاد کند، یک عرق و غیرت نسبت به میراثی است که هر جامعه و فرهنگی برای خودش دارد.
داور بخش «فیلمهای کوتاه، مستند و پویانمایی» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهگی درباره نقش سینما و هنر در بحث حفاظت از میراثفرهنگی بیان کرد: ما در این بخشها واقعا کاستیهای جدی داریم. با توجه به اهمیت این میراث در شکلهای متفاوت یعنی چه به لحاظ طبیعی چه در بناها و اشیا و حتی در آداب و رسوم و سنن، این کم کاری اتفاق افتاده است و واقعا شاید باید در آموزش ابتدایی حتی برای بچهها در کودکستانها و پیش دبستانیها هم در نظر گرفته شود.
وی اظهار کرد: سینما شیوهای است که به شکل غیرمستقیم و به زبان هنر میتواند مباحث را بیان کند و معمولاً هر آنچه که به صورت غیرمستقیم آموزش داده میشود، بهتر جذب و درک میشود. بنابراین ما در کنار آموزشهای دیگر که در این حیطه بسیار مهم است، در مورد یک مسئله بسیار جدی با عنوان میراثفرهنگی یک جامعه حرف میزنیم. سینما میتواند آن نقش غیرمستقیم و بخش هنری ماجرا را که اتفاقاً میتواند بیشتر بر دل بنشیند، ایفا کند.
اشرفیزاده با بیان اینکه طبیعتاً آرزو یا رویاهای بزرگی میشود برای جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی داشت، عنوان کرد: جشنواره امسال در شهری مثل شیراز برگزار شد و در کوچه و بازار نشانههایش دیده میشد و توجهها را جلب میکرد. جشنواره چندرسانهای میراثفرهگی هم به میراث خاصی که این شهر بسیار مهم فرهنگی دارد و هم به همه آن بخشهایی که جشنواره آنها را هدف قرار داده است، نگاه میکند. امیدوارم که این جشنوراه اتفاق دنبالهداری باشد و ما هر سال در شهرهای مختلف منتظر برگزاری آن باشیم؛ حتی در شهرهای کوچک که به لحاظ طبیعی، سنن؛ آیینها و اقوام صاحب میراث غنی هستند و طبیعتاً بناها یعنی معماری و هنرهای متفاوتی دارند.
وی افزود: اگر بتوانیم حتی در شهرهای کوچک این اتفاق را تکرار کنیم و به نوعی آنها را به یکی از قطبهای گردشگری تبدیل کنیم، یعنی آنقدر ایجاد جاذبه کنیم که مردم در آن ایام بخواهند به آن شهر بیایند و بعداً توجهها را به آنها جلب کنیم، دستاورد بزرگی داشتهایم. آرزویم این است که چنین اتفاقی رقم بخورد.
این فیلمساز بیان کرد: این جشنواره نیاز به اطلاعرسانی گستردهتر و کاملتر دارد، امیدوارم که سیاستگذاران این جشنواره به این فکر کنند چون اهمیت موضوع بسیار بسیار زیاد است. ما چیزی را امروز در دست داریم که بسیار شکننده است و تا حد زیادی متاسفانه آن را در اثر ناآگاهی و نادانی به شکل سیستماتیک و غیرارادی تخریب کردهایم اما این، آن چیزی است که قرار است از ما به نسلها و نسلهای بعدی برسد و بسیار دارای اهمیت است. من امیدوارم که این جشنواره بتواند به درک اهمیت بیشتر این موضوع کمک کند.
وی درباره تاثیر این جشنواره در ارتباط نسل جدید با میراثفرهنگی و جذب شدنشان به دانستن درباره میراثفرهنگی گفت: در میراثفرهنگی این پتانسیل مستتر است که بتواند تاثیر زیادی روی بچهها بگذارد، به شرط اینکه بچهها در معرضش قرار بگیرند؛ مثلاً جشنواره در هر شهری برگزار میشود بخشی از مخاطبین جدی آن دانشآموزان و مدارس باشند و ترغیب شوند برای اینکه حضور پیدا کنند و بچهها را بیاورند؛ این قطعاً میتواند کمک کند. خبررسانی و نشانههای این جشنواره در رسانههای عمومی که افراد از شهرهای دیگر هم بتوانند، استفاده کنند نیز به این امر کمک میکند. به نوعی میتوان گفت از ما گذشته و احتمالاً تغییر خیلی زیادی نخواهیم کرد، اما فرزندان ایران دارند ساخته میشوند و طبیعتا آنها برای هر اتفاقی از این دست جامعه هدف اصلی هستند. امیدوار باشیم آنها بدانند که چه چیزی را قرار است به دست بیاورند و چطور باید آنها را برای آیندگان خودشان حفظ کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تمدید مهلت ارسال آثار چهارمین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- معرفی برگزیدگان سه بخش جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- با این فیلمها به دل تاریخ میروید؛ بررسی نمونههای موفق سینمای جهان در پرداختن به میراثفرهنگی
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- فراخوان سومین جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی آثار نمایشنامهنویسی و فیلمتئاتر بخش هنرهای نمایشی دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی آثار بخش سینمایی جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- ماجرای ساخت سرویس بهداشتی در فارابی چه بود + عکس اختصاصی سینماسینما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





