پرویز شهبازی کارگردان ایرانی حاضر در جشنواره ونیز در گفتگو با نشریه سینمایی «اسکرین دیلی» از دغدغه ساخت فیلم درباره جوانان معاصر ایران و تهران در فیلم «مالاریا» و .. گفت.
به گزارش سینماسینما، پرویز شهبازی امسال با فیلم «مالاریا» برای اولین بار به جشنواره فیلم ونیز آمد، فیلمی درباره یک دختر و پسر جوان که پناهگاهی موقتی در میان یک گروه موسیقی کولی در تهران پیدا میکنند.
شهبازی با قرار دادن هوشمندانه تصاویری یافت شده در یک گوشی تلفن همراه گمشده به طور همزمان تصویری شاد و غمگین از تهران معاصر و حقیقت نزول یافته جوانان ارائه میدهد.
پرویز شهبازی در این گفتگو با «اسکرین» درباره ابعاد گوناگون ساخت فیلم «مالاریا» صحبت کرد که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
منبع الهام ساخت این فیلم چه بود و آیا این فیلم بر اساس داستان واقعی ساخته شده است؟
۱۳ سال است که درباره جوانان ایران فیلم میسازم و این فیلم را نیز در ادامه دو فیلم «نفس عمیق» و«دربند» ساختم که هر دوی آنها درباره جوانان ایرانی بود. منبع الهام ساخت فیلم جامعه پیرامونم است و برخی جزئیاتی که در فیلم میبینید از شخصیت و زندگیهای واقعی آمدهاند.
آیا «مالاریا» واقعا وجود دارد؟
خودم آن را ایجاد کردم. این گروه موسیقی وجود ندارد اما در ایران گروههای موسیقی زیادی وجود دارد که توسط موسیقیدانان جوان و تحصیل کرده تشکیل شدهاند.
بازیگران فیلم را چگونه انتخاب کردید؟
تمام بازیگران به جز فردی که نقش “موری” را بازی میکند آماتور هستند. تست بازیگری زیادی برگزار کردم. آذرخش فراهانی برادر گلشیفته فراهانی بازیگر معروف است که چند وقت بود دنبال نقشی برای او بودم.
در این فیلم همچون «تاکسی» از ماشین به عنوان لوکیشن اصلی فیلم استفاده شده است. آیا این به دلیل آن است که تصویر گرفتن از تهران در این شکل راحتتر است؟
نه، این انتخاب مرتبط با المانهای داستان و همچنین این موضوع بود که این گروه موسیقی یک ماشین دارند. من در فیلمهای قبلیام کمتر از ماشین استفاده کردهام و ایده استفاده از ماشین به عنوان لوکیشن اصلی فیلم متعلق به عباس کیارستمی کارگردان بزرگ ایرانی است، همانطور که در فیلمهای «طعم گیلاس» و «ده» میبینید.
ساخت فیلم در خیابان های تهران چطور بود؟
«مالاریا» فیلم آسانی نبود و تصویربرداری آن سه ماه و با یک تیم بزرگ حرفهای در تهران به طول انجامید. تصویر بردار ما از چهار دوربین با چهار قابلیت گوناگون برای فیلم برداری استفاده کرد. البته منظورم این است که او همه دروبینها را بطور همزمان استفاده نمیکرد. برای مثال برای صحنههای مربوط به تلفن همراه و یا تصاویر “استدیکم” از دوربینهای مختلف استفاده شده است.
یکی از صحنه های فیلم همزمان با جشن توافق هستهای ایران با قدرتهای جهانی است. آیا این همزمانی اتفاقی است؟
در پیش تولید این موضوع را پیش بینی کرده بودیم که مردم برای شادی به خیابانها میآیند و در داستان فضایی ایجاد کردیم و منتظر ماندیم این اتفاق رخ دهد. سیاستمداران بدون اینکه برنامه زمانی فشرده ما را در نظر بگیرند به مذاکره ادامه میدادند! خوش شانس بودیم که این اتفاق پیش از پایان فیلمبرداری رخ داد.
«مالاریا» همانند نامهای عاشقانه به تهران و ساکنان آن است و یادآور ارائه تصویر «فدریکو فلینی» از شهر رم است، آیا این انتخابی عامدانه بود؟
خوشحالم که این را می شنوم و دوست دارم زمانی که احساس فیلم ساز توسط فرد دیگری درک میشود. بله این فیلم ارائه دهنده تصویری گرم و مهربان از تهران است که هر روز در حال تغییر است اما هنوز کاراکتر و زیبایی خاص خود را دارد.
بنابراین گزارش داستان فیلم «مالاریا» که در آن ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آذرخش فراهانی، آزاده نامداری، علی استادی، سیامک ادیب بازی میکنند درباره دختر و پسری است که در تهران گردیهای خود با مردی برخورد میکنند که مشکلی دارد. آنها سعی میکنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند و..
این فیلم که هنوز در ایران اکران عمومی نشده است، اولین نمایش خود را در بخش اصلی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر تجربه کرد.
فیلم «مالاریا» که در بخش افقهای جشنواره ونیز حضور دارد، امروز ۲۰ شهریور ماه و در آخرین روز جشنواره سومین و آخرین نمایش خود را در «PalaBiennale» بزرگترین سالن جشنواره ونیز با ظرفیت ۱۷۰۰ نفر تجربه خواهد کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- جشنواره فیلمهای ایرانی در تورنتو
- همزمان با روز ملی سینما؛ عرضه نسخه مرمتشده «نفس عمیق» در نمایش خانگی
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه