فوت نابهنگام دنیا فنیزاده، باعث شد مصاحبه ای با یکی از باتجربهترین مردان تئاتر عروسکی انجام شود که از سر اتفاق با پرویز فنیزاده هم رفیق بوده است.
به گزارش سینماسینما، گفتگوی انجام شده با بهروز غریب پور به این شرح است:
آیا شما با خانم دنیا فنیزاده همکاری مشترک هم داشتهاید؟
نه… از آنجا که ایشان تمرکزش بر نمایش عروسکی تلویزیونی بود، ما نتوانستیم کار مشترکی انجام دهیم، اما بههرحال من با پدرش (پرویز فنیزاده) آشنایی عمیقی داشتم و در سنندج این رفاقتمان بیشتر شد و من ارادت زیادی به ایشان داشتم. زمانی که مرحوم فنیزاده بههرحال به طور ناگهانی فوت کرد، من همواره پیگیر فرزندانش بودم. تا اینکه دنیا قد کشید و دیدم که تمام طنز پدرش در او متجلی شده است و احساس کردم فرزند پرویز فنیزاده، جایگزینش شده است. کلاهقرمزی در خاطرهها مانده و مردم با آن زندگی میکنند که از جذابیتها و مهارتهای دنیا فنیزاده رنگوبو گرفته است.
بهلحاظ کارشناسی، بازیدهندگی عروسک دنیا فنیزاده در چه سطحی است؟
در سطحی بسیار بالا. او جزء بازیدهندگان طراز اول نمایش عروسکی تلویزیونی است که با صحنه متفاوت است. دنیا در تلویزیون همواره یکی از پدیدآورندگان یک موجود زنده از روی یک شیء یا عروسک بود و بدون چیرگی بر رموز کنش و واکنشهای انسانی این امکانپذیر نیست. او این دو دنیا را خوب میشناخت. من چند ماه پیش به مناسبت جشنواره تئاتر عروسکی او را دیدم که دستش دیگر حرکت نمیکرد. او با این دستها زندگی میآفرید و حس کردم با ازدستدادن دست، دیگر از دنیا رفته است چون دیگر نمیتواند موجود زندهای را خلق کند.
خودتان از میان کارهایش کدامیک را بیشتر میپسندید؟
آن چیزی که برایم آشناست، کلاه قرمزی است. طبیعی است ایشان کارهای متفاوتی کرده است، اما ماندنیترینش کلاه قرمزی است. طبیعی است که بدون متن جذاب و کارگردانی مسلط و بدهبستان با پسرخاله و دیگر عروسکها، آفرینش این عروسکها هم امکانپذیر نبوده است و ما بازیگری نداریم که بدون همکاری با گروه بازیگران و صداپیشگان بتواند هنرنماییاش را مطرح کند، بنابراین این بدهبستان در حد استادی و درجهیک بوده و او اینگونه نقشی زنده و ماندگار را ایجاد کرده است.
بنابراین رفتنش بدون جایگزین است؟
امروز کسی میگفت که ما بهتر از دنیا فنیزاده را نداریم. من گفتم نه! حتما ما هنرمندان دیگری داریم؛ هیچکس جای هیچکس را نمیگیرد. کسی هم مثل دنیا نمیتواند ما را بخنداند. این خندیدن و بازیدادن عروسک است که مثل و مانند ندارد. بنابراین نباید رفتن او را بنبست و مسدودشدن راهها بدانیم. دنیا انگار در دو ماراتنی است که چوبش را به دست نفرات بعدی داده است که همچنان به اشیا و عروسکها جان ببخشند و اینگونه جهانی را بسازند. روزی دنیا گمنام بود و بعدها نامی شد و در میان نامآوران ماست. دیگر خودش نیست، اما آنچه از او بوده، ثبت و ضبط شده و تکرارشدنی است، اما آنچه از پدرش در صحنه بوده، به دلیل آنکه در آن روزگار ثبت نمیشد، نمانده مگر فیلمهایش که بسیار ماندگارند. فنیزاده میگفت: آ… آ… آ… دنیا همین است و بعد قبر. چقدر این عبارت کوتاه فنیزاده تکاندهنده است و سرنوشت اینگونه رقم میخورد.
سرنوشت هر دو مثل هم بوده و پدر و دختر عمر کوتاهی داشتند و زندگیشان تلخ تمام شده است؟
هردو در نقطهای بودند که بعد از سالیان به درجهای از هنر رسیده بودند که هنوز باید ادامه مییافت، اما دیگر مهلت خوشهچیدن را نداشتند. اینبار سرطان به جان دنیا افتاده بود. مدتها بود که او را از زندگی عادی هم محروم کرده بود. انگار این سرنوشت تکرار شده است.
خاطره شما از دنیا فنیزاده؟
آخرینبار در جشنواره عروسکی دیدمش، باورم نمیشد! به دلیل فاصله سنی زیادی که داشتیم، اما او را از زمانی که دختربچه بود، دیده بودمش و حالا خانمی شده بود و فرزندانی داشت. چنین حالتی که دریغآمیز است و از دیدنش خوشحال شدم، اما گفتم ایکاش در آن وضعیت نمیدیدمش.
حالا چه توصیهای دارید؟
بیا تا قدر همدیگر بدانیم/ که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم. باید یک بلندگویی به وسعت ۱/۶۴۸/۰۰۰ کیلومترمربع ایران داشته باشیم و این گفته را به گوش همه برسانیم که ای خانم، آقا، عمر کوتاه است و هنرمندان و نویسندگان، علما و فضلا از بین میروند و ما باید به یادشان باشیم. همهاش نباید سر قبرها آنها را یادآوری کنیم. امیدوارم گوش شنوایی باشد. تا همین روزها که دنیا فنیزاده بود، کمتر کسی سراغش میرفت و از او مصاحبه میگرفت و حالا که مرده است، همه از او یاد میکنند. این دریغی است که گریبانگیر فرهنگ ما شده است و هنگام سرازیرشدن در قبر به یادشان میافتیم و شروع میکنیم به مرثیهسرایی و بزرگنماییکردن، حیف!
شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- بهروز غریبپور: اپرای «همای و همایون» به میکس نهایی موسیقی رسید/ دست از خودسازی برنمیدارم
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- پخش «خاله شادونه در کلبه کوهستان» از آنتن نوروزی شبکه دو
- «آوا» به دو جشنواره اروپایی و آمریکایی راه یافت
- سید جلال طباطبائی بازیگر «شبهای برره» درگذشت
- گفتوگو با محمد بحرانی/ از فامیل دور تا جنابخان؛ خبری از “کلاه قرمزی” نیست
- دقیقهای یکمیلیون و ۸۰۰هزار تومان برای ساخت کلاه قرمزی/بیتدبیری صداوسیما یا طمعکاری سازندگان؟
- کلاه قرمزی عزیز دل ماست اما وداع با او را به ماجرای عادل شبیه نکنید!
- فیلم/ خانواده «کلاه قرمزی»، دوستان ایرج طهماسب و خاطراتی ماندگار به مناسبت تولد ۶۰ سالگی آقای مجری
- وقتی مدیران سیما تصمیمات دقیقه نودی می گیرند / چرا عید امسال هم خبری از «کلاه قرمزی» نیست؟
- «بالشها» جایگزین «کلاه قرمزی» در نوروز ۹۸ شد
- «کلاه قرمزی» جمعه ها روانه آنتن میشود
- محمدرضا هدایتی: مردم دیگر تلویزیون نمیبینند و این حقیقت تلخ است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





