فوت نابهنگام دنیا فنیزاده، باعث شد مصاحبه ای با یکی از باتجربهترین مردان تئاتر عروسکی انجام شود که از سر اتفاق با پرویز فنیزاده هم رفیق بوده است.
به گزارش سینماسینما، گفتگوی انجام شده با بهروز غریب پور به این شرح است:
آیا شما با خانم دنیا فنیزاده همکاری مشترک هم داشتهاید؟
نه… از آنجا که ایشان تمرکزش بر نمایش عروسکی تلویزیونی بود، ما نتوانستیم کار مشترکی انجام دهیم، اما بههرحال من با پدرش (پرویز فنیزاده) آشنایی عمیقی داشتم و در سنندج این رفاقتمان بیشتر شد و من ارادت زیادی به ایشان داشتم. زمانی که مرحوم فنیزاده بههرحال به طور ناگهانی فوت کرد، من همواره پیگیر فرزندانش بودم. تا اینکه دنیا قد کشید و دیدم که تمام طنز پدرش در او متجلی شده است و احساس کردم فرزند پرویز فنیزاده، جایگزینش شده است. کلاهقرمزی در خاطرهها مانده و مردم با آن زندگی میکنند که از جذابیتها و مهارتهای دنیا فنیزاده رنگوبو گرفته است.
بهلحاظ کارشناسی، بازیدهندگی عروسک دنیا فنیزاده در چه سطحی است؟
در سطحی بسیار بالا. او جزء بازیدهندگان طراز اول نمایش عروسکی تلویزیونی است که با صحنه متفاوت است. دنیا در تلویزیون همواره یکی از پدیدآورندگان یک موجود زنده از روی یک شیء یا عروسک بود و بدون چیرگی بر رموز کنش و واکنشهای انسانی این امکانپذیر نیست. او این دو دنیا را خوب میشناخت. من چند ماه پیش به مناسبت جشنواره تئاتر عروسکی او را دیدم که دستش دیگر حرکت نمیکرد. او با این دستها زندگی میآفرید و حس کردم با ازدستدادن دست، دیگر از دنیا رفته است چون دیگر نمیتواند موجود زندهای را خلق کند.
خودتان از میان کارهایش کدامیک را بیشتر میپسندید؟
آن چیزی که برایم آشناست، کلاه قرمزی است. طبیعی است ایشان کارهای متفاوتی کرده است، اما ماندنیترینش کلاه قرمزی است. طبیعی است که بدون متن جذاب و کارگردانی مسلط و بدهبستان با پسرخاله و دیگر عروسکها، آفرینش این عروسکها هم امکانپذیر نبوده است و ما بازیگری نداریم که بدون همکاری با گروه بازیگران و صداپیشگان بتواند هنرنماییاش را مطرح کند، بنابراین این بدهبستان در حد استادی و درجهیک بوده و او اینگونه نقشی زنده و ماندگار را ایجاد کرده است.
بنابراین رفتنش بدون جایگزین است؟
امروز کسی میگفت که ما بهتر از دنیا فنیزاده را نداریم. من گفتم نه! حتما ما هنرمندان دیگری داریم؛ هیچکس جای هیچکس را نمیگیرد. کسی هم مثل دنیا نمیتواند ما را بخنداند. این خندیدن و بازیدادن عروسک است که مثل و مانند ندارد. بنابراین نباید رفتن او را بنبست و مسدودشدن راهها بدانیم. دنیا انگار در دو ماراتنی است که چوبش را به دست نفرات بعدی داده است که همچنان به اشیا و عروسکها جان ببخشند و اینگونه جهانی را بسازند. روزی دنیا گمنام بود و بعدها نامی شد و در میان نامآوران ماست. دیگر خودش نیست، اما آنچه از او بوده، ثبت و ضبط شده و تکرارشدنی است، اما آنچه از پدرش در صحنه بوده، به دلیل آنکه در آن روزگار ثبت نمیشد، نمانده مگر فیلمهایش که بسیار ماندگارند. فنیزاده میگفت: آ… آ… آ… دنیا همین است و بعد قبر. چقدر این عبارت کوتاه فنیزاده تکاندهنده است و سرنوشت اینگونه رقم میخورد.
سرنوشت هر دو مثل هم بوده و پدر و دختر عمر کوتاهی داشتند و زندگیشان تلخ تمام شده است؟
هردو در نقطهای بودند که بعد از سالیان به درجهای از هنر رسیده بودند که هنوز باید ادامه مییافت، اما دیگر مهلت خوشهچیدن را نداشتند. اینبار سرطان به جان دنیا افتاده بود. مدتها بود که او را از زندگی عادی هم محروم کرده بود. انگار این سرنوشت تکرار شده است.
خاطره شما از دنیا فنیزاده؟
آخرینبار در جشنواره عروسکی دیدمش، باورم نمیشد! به دلیل فاصله سنی زیادی که داشتیم، اما او را از زمانی که دختربچه بود، دیده بودمش و حالا خانمی شده بود و فرزندانی داشت. چنین حالتی که دریغآمیز است و از دیدنش خوشحال شدم، اما گفتم ایکاش در آن وضعیت نمیدیدمش.
حالا چه توصیهای دارید؟
بیا تا قدر همدیگر بدانیم/ که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم. باید یک بلندگویی به وسعت ۱/۶۴۸/۰۰۰ کیلومترمربع ایران داشته باشیم و این گفته را به گوش همه برسانیم که ای خانم، آقا، عمر کوتاه است و هنرمندان و نویسندگان، علما و فضلا از بین میروند و ما باید به یادشان باشیم. همهاش نباید سر قبرها آنها را یادآوری کنیم. امیدوارم گوش شنوایی باشد. تا همین روزها که دنیا فنیزاده بود، کمتر کسی سراغش میرفت و از او مصاحبه میگرفت و حالا که مرده است، همه از او یاد میکنند. این دریغی است که گریبانگیر فرهنگ ما شده است و هنگام سرازیرشدن در قبر به یادشان میافتیم و شروع میکنیم به مرثیهسرایی و بزرگنماییکردن، حیف!
شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- بهروز غریبپور: اپرای «همای و همایون» به میکس نهایی موسیقی رسید/ دست از خودسازی برنمیدارم
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- پخش «خاله شادونه در کلبه کوهستان» از آنتن نوروزی شبکه دو
- «آوا» به دو جشنواره اروپایی و آمریکایی راه یافت
- سید جلال طباطبائی بازیگر «شبهای برره» درگذشت
- گفتوگو با محمد بحرانی/ از فامیل دور تا جنابخان؛ خبری از “کلاه قرمزی” نیست
- دقیقهای یکمیلیون و ۸۰۰هزار تومان برای ساخت کلاه قرمزی/بیتدبیری صداوسیما یا طمعکاری سازندگان؟
- کلاه قرمزی عزیز دل ماست اما وداع با او را به ماجرای عادل شبیه نکنید!
- فیلم/ خانواده «کلاه قرمزی»، دوستان ایرج طهماسب و خاطراتی ماندگار به مناسبت تولد ۶۰ سالگی آقای مجری
- وقتی مدیران سیما تصمیمات دقیقه نودی می گیرند / چرا عید امسال هم خبری از «کلاه قرمزی» نیست؟
- «بالشها» جایگزین «کلاه قرمزی» در نوروز ۹۸ شد
- «کلاه قرمزی» جمعه ها روانه آنتن میشود
- محمدرضا هدایتی: مردم دیگر تلویزیون نمیبینند و این حقیقت تلخ است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





