سینماسینما: بهروز حسینی با سید جمال ساداتیان گفتگویی انجام داده که در سایت جامعه سینما منتشر شده است. این گفتگو را میخوانید:
سیدجمال ساداتیان تهیهکننده متبحری است که سلایق و منش استانداردی دارد. وی هماره در آثارش نگاهی عمیق به جامعه دارد و فیلم هایی که تولید کرده با رویکردی جامعهشناسانه راهی اکران کرده است. فیلمهایی مثل «به رنگ ارغوان »، «چهارشنبه سوری»، «برف روی کاجها» و…. دلیل این مدعاست. با وی در مورد دیدگاهش نسبت به جامعه و اتخاذ تدابیر اجتماعی به گفتگو پرداختیم. او با اشاره به اینکه هنر ذاتا باید سخنگوی مطالبات مردم باشد، معتقد است که دخالتهای بیمورد افراد غیر متخصص باعث شده وزارت ارشاد اعتماد به نفس و تحکم خود را از دست بدهد.
*آیا هنرمند شدن و ورود به عرصه هنر امری اتفاقی است یا اختیاری؟
قطعا اجباری نیست. هرکسی استعداد خاص خودش را دارد و اگر به حوزه هنر علاقهمند باشد و یا فراتر از علاقه دوست داشته باشد در تولیدات یک اثر هنری مشارکت داشته باشد، باید علاوه بر استعداد در حوزه هنر دانش مربوط به اون فضا را هم داشته باشد. مثل شاعری که سواد ندارد ولی استعداد شعر گقتن را دارد و یا دکتر ادبیاتی که تمام اصول علمی شعر و و ادبیات را میداند ولی یک قافیه هم نمیتواند بگوید.
اینها همه به این مساله مهم برمیگردد که دانش و قریحه هر دو برای تولید یک اثر هنری لازم است، بخصوص قریحه. حوزه هنر حوزه استعداد است اگر شخصی که وارد تولید آثار هنری میشود استعداد و دانش تولید آن کار را داشته باشد میتواند کارهای تاثیرگذار بکند در غیر این صورت از گردونه رقابت خارج میشود.
شما به هر دلیلی میتوانی وارد عرصه هنر بشوی مثلا پولدار باشی و یا ارتباطات قوی داشته باشی ولی اگر نتوانی از پس کار بر بیایی قطعا نمیتوانی ادامه بدهی. از آثار زیادی که در طول سال ساخته میشود فقط تعداد کمی از انها مورد توجه قرار میگیرد.
در آمریکا هم سالی حدود ۸۰۰ فیلم ساخته میشود، ولی آن چیزی که در سطح جهان مورد توجه قرار میگیرد شاید نهایتا ۴۰ اثر باشد. در صنعت ما همینگونه است سالی ۱۰۰ تا ۱۲۰ فیلم ساخته میشود و غالبا ۱۰ تا ۱۲ فیلم از اینها جلب توجه میکنند. اینها همه بر میگردد به خلاقیت و ابتکار تولیدکنندگان اثر.
*چقدر با جنبش «می تو» در سینما موافق هستید؟ آیا اساسا سینمای ایران به فساد گرایش دارد؟
باید ببینیم فساد را چطور تعریف میکنیم. انسانها وقتی به یک موقعیت اجتماعی میرسند مورد توجه افکار عمومی قرار میگیرند. نه در حوزه هنر بلکه در هر حوزهای انسان از یک اندازهای شرایط اجتماعیاش پر رنگتر شد باید بر نفسش مسلطتر شود.
این بحث «می تو» دو جنبه دارد، یکی نحوه برخورد سر صحنه و پشت صحنه است و جنبه دیگر، مسائل اخلاقی و جنسی است. بعضی وقتها این دو مساله به اشتباه یکی گرفته میشوند. بحثهای مربوط به مسائل اخلاقی و تعرضات جنسی خیلی کمتر از رفتارهای خشن فردی است.
چیزی که بیشتر شاهدش هستیم بداخلاقیهایی است که بعضی در سر صحنه فیلم انجام میدهند و افرادی که این خطاها را کردهاند چون برخوردی با آنها نشده، بیشتر این رفتارهای خشن را نشان میدهند. حتی در هالیوود هم که شاخص فیلمسازی دنیاست این رفتارها و حرکات هست. نه تنها در حوزه سینما بلکه در هر حوزهای این پدیده وجود دارد.
در این فضا مقداری مبالغه شده است. در مجموع در هر سیستمی اگر آئیننامه انضباطی وجود داشته باشد این مسائل کمتر رخ میدهد و جای خالی یک آئیننامه انضباطی در سینمای ما خالی است.
در این مساله بعضی از خانمها هم مقصر هستند. برای این که بتوانند در این صنف جایگاهی کسب کنند، طرف مقابل را قلقلک میدهند و فضاهایی این گونه درست میکنند و بعدا به هر دلیلی به موفقیت نرسند شروع به اعتراض میکنند. این مسائل بیشتر برمیگردد به این که افراد خودشان یک منش و استانداردهایی را رعایت کنند که کارشان به اینجا نرسد.
*به نظر شما کرونا با سینما چه کرد؟ برخی معتقدند این ویروس کوچک سینما را به درون خانهها برد و انقلابی در نحوه فیلم دیدن ایجاد کرد.
کرونا همانطور که به خیلی از صنوف لطمه زد در سینما هم تاثیر خودش را گذاشت حتی بیشتر، چون سینما اولویت اول مردم نبود. بیشتر از خود کرونا تصمیمات غلط مسئولین به سینما لطمه زد. سینما یک مرکز گردشگری است، بهانهای است که خانوادهها دور هم جمع شوند.
به دلیل کرونا مردم اوقات فراغتشان را با نمایش خانگی سپری کردند. ولی به نظرم سینما جایگاه خودش را دارد یعنی به محض اینکه شرایط عادی شود به روزهای اولیه خودش برمیگردد. این منوط بر این است که شرایط بهداشتی سینما به حالت قبل کرونا برگردد و فیلمهایی اکران شود که مردم دوست داشته باشند.
مردم وقتی با یک فیلمی ارتباط برقرار کنند حاضرند عوارضش را تحمل کنند و در همین شرایط به سینما بیایند. موفقیت فیلمی مثل «دینامیت» شاهدی بر این ادعاست. اگر من و بقیه همکاران وظایفمان را به درستی انجام بدهیم و فیلمهایی بسازیم که ارتباط خوبی با مردم برقرار کند، سینما به شرایط اوج خودش برمیگردد.
در اوج کرونا به جای اینکه دولت از بقای سینما حمایت کند، همان معافیت مالیاتی که سینما داشت را هم حذف کرد. متاسفانه بعضی از اشخاصی که در مجلس هستند نسبت به حوزه سینما ناآگاه هستند.
*ضرورت اهمیت نقش هنرمندان در ورود به عرصههای اجتماعی تا کجاست؟
هنر ذاتا باید سخنگوی مطالبات مردم باشد، هنرمند اگر جایی فکر بکند میتواند تاثیرگذار باشد حتی در حوزه سیاست، باید مرجع باشد. طبیعی است که مردم به هنرمندان رجوع میکنند و آنها را مرجع خود میدانند. هنرمندان حتی از سیاسیون هم میتوانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. از نظر من کار خیلی درستی است که هنرمندان وارد عرصههای اجتماعی شوند. وارد شدن به عرصههای اجتماعی از طرف هنرمندان به تمایلات فردی آنها بازمیگردد. ممکن است شخصی بخواهد و شخصی تمایل نداشته باشد، هر دو قابل احترامند.
*هنرمند چقدر باید از مردم متوقع باشد؟
این کارهایی است که دولت باید انجام دهد. توسعههای اقتصادی بحرانهای اجتماعی ایجاد میکند و در بحرانهای اجتماعی بعضی به موقعیتهای عجیب غریبی میرسند. اینجا دولتها به هنرمندانی که به هر دلیلی موقعیت اجتماعیشان را از دست میدهند باید خدمات اجتماعی بدهد.
وقتی ما میبینیم که چنین نهادی در حوزه هنر وجود ندارد، هنرمندی که مستاصل میشود متوسل به مردم میشود. هیچ نوع خدماتی در کشور وجود ندارد که اگر هنرمندی گرفتاری خاصی پیدا کرد به آنجا مراجعه کند. نیازها زیاد شده و دولت توان پاسخگویی ندارد.
*چرا پولهای ناسالم اینقدر در سینما فرصت بروز پیدا کرده است؟ چرا پولشویی به سمت سینما روانه شده است؟
ما در سینما اصلا پولشویی نداریم. کل گردش مالی سینما در سال ۹۸، ۵۰۰ ملیارد تومان بوده است که عدد بسیار ناچیزی است. سینما ابزار مورد توجهی است، بعضی از کسانی که به پولهای باد آوردهای میرسند چون موقعیت اجتماعی ندارند تصور میکنند با پول میتوانند صاحب موقعیت اجتماعی شوند. از آنجایی که ریشه این پولها ناسالم است و سواد تولید هم ندارند در سینما دوام نمیآورند.
*به زعم جنابعالی، تاریک اندیشان ایدئولوژیک سینما چه کسانی هستند؟
ما در عرصه هنر در کشورمان سلسله مراتب اداری منظمی نداریم. تعدد حوزه تصمیمگیری بسیاری در عرصه هنر داریم. افرادی که دخالت میکنند، تخصصی ندارند و دخالتهای بی مورد بالای سر ارشاد هست که وزارت ارشاد اعتماد به نفسش را از دست داده است. ما خیلی فراز و فرود و بلاتکلیفی در حوزه هنر داریم. ممیزیها ناشی از آن افکاری است که به وزارت ارشاد فشار میاورند.
*آیا تمهیدی برای ساخت اثر و فعالیت جدیدتان در سینما دارید؟
به واقع مقداری بلاتکلیفم. یعنی نمیدانم با این فضایی که در این دولت حاکم شده است چه اثری بسازم که هم از لحاظ تاثیرگذاری در راستای آثار قبلیام باشد و هم بتواند از مراجع ممیزی عبور کند. به خاطر همین نمیدانم باید شروع بکنم یا نه. سینما اقتصاد گرانی دارد، امروز نمیتوانم این ریسک را بکنم و ۱۴، ۱۵ملیارد تومان هزینه فیلم کنم و آن فیلم دچار ممیزی شود و یا اصلا اکران نشود. هنوز بستر را مناسب کار نمیدانم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- سید جمال ساداتیان: بسیاری از فیلمهای پشت خط اکران به درد سینما نمیخورند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
- گفتوگوی سینماسینما با ساداتیان: وضعیت سالنها اسفناک است/ چرا مجوز سریالها بلا تکلیف است؟
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
- سیدجمال ساداتیان: اکران در شبکه نمایش خانگی پس از بازگشایی سینماها هم کارکرد دارد
- باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد/ شکایت وزارت ارشاد از تهیهکننده و کارگردان «متری شیش و نیم»
- تهیهکننده «متری شیش و نیم» در رادیو/ چرا تماشاگران سینما زیاد نمیشوند؟
- اختصاصی/ انتقاد سید جمال ساداتیان از قطع درختان یک باغ توسط اداره اوقاف
- چرا عوامل «متری شیش و نیم» سکانسی از این فیلم را منتشر کردند؟
- سیدجمال ساداتیان: «سامانه فروش» پشتیبان تولید در سینماست
- ساداتیان :نمیتوانیم تلاش تیم علمالهدی را نادیده بگیریم/بخش اعظمی از خود فیلمها هم باید قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند
- طعنه و کنایه ساداتیان به سریال کلاه پهلوی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه