«تونی اردمان» ساخته مارن اده، تا همین لحظه نه فقط توانسته به فیلم منتخبِ اول نشریات معتبر سینمایی بلکه از سوی دیگر، انتخابش برای حضور در مراسم «گلدن گلوب» و راهیابیاش به فهرست نُهتایی بخش خارجیزبان اسکار توجه عموم رسانهها را به خود معطوف کرده است.
به گزارش سینماسینما، آنچه در ادامه میخوانید ترجمه گفتوگوی استر زوکرمن است با این سینماگر آلمانی در حاشیه فستیوال فیلم نیویورک امسال.
ظاهر تونی برای فیلم بسیار اهمیت دارد. این ظاهر چطور و کی به ذهنتان رسید؟
ظاهر او؟ حین انتخاب بازیگر، واضح بود که باید بازیگری انتخاب کنم که همزمان برای نقش وینفرید و تونی مناسب باشد. انتخاب هر بازیگری میتوانست شخصیت تونی را متفاوت کند. باید تونی خوب از کار درمیآمد. پس کلاهگیسها، دندان مصنوعیها و کتهای مختلفی را تن آنها میکردم. بدترین کلاهگیس ممکن که تصورش را بکنید انتخاب کردم. همان کلاهگیسی که در فیلم میبینید ولی در واقعیت میگویید «نه نمیشود از این استفاده کرد. احمقانه است. هیچکس این آدم را باور نمیکند.» سعی کردم این کلاهگیس را با تار موهای بهتری شبیهسازی کنم.
وقتی فیلمنامه را مینوشتید، به این فکر میکردید برای اینکه شخصیت تونی درست از کار دربیاید باید آنقدر فاجعه باشد؟ بخشی از شخصیت او بود؟ یا شاید فکر میکردید شخصیت او نباید تا این اندازه عجیبوغریب باشد.
برای من، [باورپذیری] شخصیت او مبتنی به ۵ درصد است که اهمیت دارد. شخصیتی است که باید با دقت هدایتش کنید و از او با بازیگران صحبت کنید که چطور به او واکنش نشان بدهند. برای اینکه بازیگرها میگفتند: «بله، ولی آیا من این شخصیت را باور میکنم؟» و من به آنها میگفتم «بله، باورش نمیکنید ولی [نباید] نشان بدهید.» مساله همین است و اینطور کار ادامه مییابد. به نظرم مردم هم اینطور واکنش نشان میدهند برای اینکه او را مثل یک مربی معرفی میکنیم.
چرا رابطه پدر و دختر را انتخاب کردید؟
خودش پیش آمد، انتخاب شخصیت پدر و دختر بسیار طبیعی است. فیلمهای بسیاری درباره پدرها و پسرها وجود دارد. ولی فیلم چندانی درباره ارتباط میان پدران و دختران ندیدم. در واقع بیشتر به روابط کلی خانوادگی علاقه داشتم، برای اینکه خانواده مقولهای بسیار پابرجاست و گریز از آن دشوار است، در نتیجه همه افراد طی سالها نقشی معین در خانواده ایفا میکنند، فرقی نمیکند دوست داشته باشید یا نه. پدر من نیز بذلهگویی را دوست دارد، استعداد خوبی هم در این کار دارد. فیلم درباره او نیست ولی این حس طنز برایم مهم است. به باورم، رابطه پدر- دختری لایههای فراوانی دارد.
منظورتان از «لایههای فراوان» چیست؟
از آنجا که مبتنی به ارتباط میان مرد و زن نیز هست و همینطور این قضیه که او شاید در گذشته قهرمانی بوده و سپس از آنچه داشته افول کرده و حالا صرفا یک آدم اعصابخردکن است، پس مسائل فراوانی در جریان است.
به روابط پابرجا اشاره کردید. منظورتان شبیه به این است که «این یک پدر اعصاب خردکن است و این یک دختر معذب»؟ یعنی همان مولفههای کمدیهای تلویزیونی در آن به چشم میآید؟ منظورتان این بود؟
فکر کنم برای من، آن منظومهای که در ذهن داشتم این طور بود که هرچه این دختر جدیتر باشد، موقعیت خندهدارتر است. همینطور سعی کردم بسیار شرایط موجز باشد. او نمیخواهد تسلیم این اوضاع بشود که پدرش آمده و چیزی از او میخواهد. سوالاتی که پدرش از او دارد بسیار ساده هستند و او هم صرفا اکراه میورزد و او را طرد میکند.
منظورتان از این سوالات، اشاره به وقتی است که پدرش از او میپرسد «خوشحال هستی؟»
بله و دختر جواب میدهد «چی هست؟» به نوعی، او شخصیت تونی را احضار میکند. از طرفی، موقعیت بسیار سنگدلانه است برای اینکه دختر تقریبا این مرد را به عنوان یک پدر نادیده میگیرد، مثلا وقتی میگوید «من از پنجره میپرم بیرون و حتی اگه از پنجره بپرم بیرون، تو اون کسی نیستی که بتونه من رو نجات بده.» و از طرف دیگر، پدر این حس را دارد که دخترش در تمنای شیوه دیگری از برقراری تماس و ارتباط است، پس از حالا به بعد آنچه پیشنهاد میکند اساسیتر است. بیشتر به زبان خود دخترش با او حرف میزند.
وقتی بدل به تونی میشود؟
بله، وقتی تونی میشود. من به این سلسلهمراتب علاقه داشتم. این چیزی است که همیشه در ارتباط میان دو شخصیت، من را به خود جذب میکند: اینکه سلسلهمراتب چگونه تغییر میکنند. مثلا اینکه مرد به عنوان یک پدر به لحاظ عاطفی به دخترش وابسته است، بسیار بیشتر از آنکه دخترش به او وابسته باشد و این چیزی است که دختر نیز پی به آن میبرد، اینکه هنوز میتواند از حضور پدرش برخوردار باشد. اینکه هنوز به پدرش نیاز دارد.
به نظرتان شخصیت اینس جنبههایی از انسانیت را کم دارد که باید داشتنش را بیاموزد؟ یا صرفا آدمها این تصور را دربارهاش دارند؟
سعی کردیم در ترجمه [زیرنویس] بسیار دقیق باشد، ولی به نظرم چیزی که پدر میگوید این است که «آیا واقعا انسان هستی؟»، برای من این نشاندهنده بینش پدر است. پدر از او میپرسد «واقعا انسان هستی؟ برای اینکه من را در این مخمصه رها میکنی؟ دیوانهای؟» به نظرم اینس چیزی کم ندارد. به نظرم بیشتر معطوف به جنبه عقلانی زندگی است و این بسیار لازم است. ما به افرادی مثل او نیاز داریم. مشکل اینجاست. در سطح قضیه، او خلاف ارزشهایی که پدرش به او تحمیل کرده تصمیم گرفته است و برای همین شخصیت باهوشی است. همهچیز برای او بسیار ساده شده است. شاید برای او جهانبینی پدرش تقریبا نزدیک به احساساتباوری است. ولی کماکان، درون او تمنایی برای آن روزگار [قدیم] هست. برای پدرش مساله آسانتر بوده است. او در آلمان دشمن مشخصی داشته است. بسیار از جنس نسل بعد از جنگ آلمان است که میخواستند مطمئن باشند فرزندانشان به گونه متفاوتی بزرگ شوند تا هرگز چیزی مثل نسل ناسیونال سوسیالیسم اتفاق نیفتد. این پدر دخترش را با دید بسیار بازی پرورش داده، ایده جهان بدون مرز و حالا از همه طرف با نتیجه آن مواجه شده است.
چرا میخواستید کار اینس در بوخارست بگذرد؟
چیزی بود که معنای زیادی به همراه داشت، بر اساس این واقعیت که شرکتهای چندملیتی بسیار وجود دارند و بسیار از شرکتهای آلمانی پس از پایان کمونیسم شروع به مشارکت کردند تا سهم ببرند. همین طور، این سلسلهمراتبی که میان کشورها و درون اتحادیه اروپا وجود دارد به نظرم مسالهساز است، اینکه طرفین به اصلاح «بزرگ» اروپایی و طرفین «کوچک» اروپایی دارید. برایم جالب بود که اوضاع در این شرکتها به چه منوال است، این آلمانیهایی که به خارج میروند و به مردم میگویند چه کار باید بکنند. فیلم پاسخ صریحی برای این معضل ندارد، ولی فینفسه موقعیتی بود که پرسشبرانگیز است.
سپس در انتها، وینفرید را دارید که در لباس [سنتی، آیینی] کوکر به سراغ اینس میرود. چطور شد که این موجود [افسانهای] را انتخاب کردید؟
در واقع، چندان کار پیچیدهای نبود. فقط در گوگل «لباسهای اروپای شرقی» را جستوجو کردم و واقعا عاشق این لباس شدم برای اینکه بسیار واقعگرایانه است. تقریبا شبیه به یک موجود زنده بسیار جذاب است. میدانید برای چی؟ برای اینکه آن را روی اینجا میگذارند، به آن چه میگویید؟
میخواستید تعامل میان این تمثال بهشدت سنتی و مسائل مدرن را برجسته کنید؟
این اتفاق فینفسه میافتد و از این ایده خوشم میآید. ولی من به دنبال چیزی بودم که برایم شبیه به درون وینفرید باشد. این حس را داشتم که آخرین لباس مبدلی که انتخاب میکند باید بیشترین قرابت را به او داشته باشد، اینکه او واقعا کیست و بسیار با او هماهنگ بود اینکه از طرفی بسیار گرم و غمگین است ولی همچنین موجود بامزه و پشمالویی است. و اینکه وقتی همدیگر را در آغوش میگیرند، بسیار حس پدرانه و بزرگ بودن دارد.
فیلم زمان طولانی دارد، ولی زمان میبرد تا شخصیت تونی را به فیلم بیاورید، چیزی که برای من جالب بود. تفکرتان برای اینکه چه زمانی میخواهید تونی را به فیلم بیاورید چه بود؟
به نظرم واقعا لازم بود تا کاملا درگیر این ماجرا بشوید که فردی واقعی دارد نقشی را بازی میکند. واقعا لازم است این مرد را از قبل بشناسید، برای اینکه اگر این طور نشود نتیجه اینگونه از کار درنمیآمد و به واقع نیاز دارید تا رابطه میان این دو شخصیت را دریابید. ایدهام این بود که مسائل مدام بدتر و بدتر بشوند تا اینکه در نهایت یک بنبست ایجاد کنم. تقریبا برای خود فیلم نیز شبیه به بنبست است و میگویید «حالا چطور باید ادامه بیابد؟ اکنون همهچیز به سرانجام رسیده است.» این مساله زمان برد، واقعا به این زمان نیاز داشتم. هربار سعی داشتهایم به گونهای فیلم را کوتاه کنیم، حس غافلگیری آن خوب از کار درنمیآمد.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تونی اردمن» باز هم جایزه برد
- بازسازی رابطه پدر رادیکال و دختر محافظه کار/ نگاهی به فیلم تونی اردمن
- «تونی اردمن» نامزد ۶ جایزه اسکار سینمای آلمان شد
- پیشبینی نویسنده هالیوود ریپورتر / «فروشنده» برنده اسکار میشود
- جک نیکلسون با بازسازی «تونی اردمن» برمی گردد
- برگزیدگان منتقدان فیلم لندن معرفی شدند
- «پالم اسپرینگز» برندگان خود را شناخت
- فرهادی: فیلم می سازیم چون عاشق فیلم ساختن هستیم/ آمریکایی ها و ایرانی ها خیلی به هم شبیهند
- فروش «فروشنده» در ایتالیا و کلمبیا
- اصغر فرهادی در نشست خبری گلدن گلوب: وقتی جلوی آب سنگ میاندازی از راه دیگری میرود
- اصغر فرهادی در جمع رقبایش در مراسم جانبی گلدن گلوب/ تصاویر
- برگزیدگان جامعه ملی منتقدان فیلم معرفی شدند
- پیش بینی نشریههای معروف سینمایی درباره برندگان گلدن گلوب
- پیشبینی ورایتی از برندگان گلدن گلوب/ «فروشنده» چقدر شانس دارد؟
- ۲۰۰ منتقد ایندی وایر ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ را انتخاب کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری