فرانک آرتا – فرزاد مؤتمن که اخیرا داوری بخش «کتاب و سینما»ی سیوسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را برعهده گرفته، در فیلمسازی جمع اضداد است. بعد از دورهای طولانیمدت، از دنیای مستندسازی وارد سینمای حرفهای داستانی شد. با فیلمهای هنری و متفاوت کارش را آغاز کرد.
چرا داوری یکی از بخشهای جشنواره فیلم کوتاه تهران را پذیرفتید؟
درواقع بخش مسابقه «کتاب و سینما»ی سیوسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را به من و دو همکار دیگرم سپردند. شاید به دلیل اقتباسهای ادبی که در مجموعه کارهایم کردم، باوری شکل گرفته که من کتابخوان هستم، درحالیکه من زیاد کتاب نمیخوانم.
واقعا همینطور است؟
(میخندد) بله.
به نظر شما برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با قدمت ۳۳ دوره، چقدر میتواند بر هنر و صنعت سینمای ایران تأثیر مثبت داشته باشد؟
ببینید درباره اینگونه مسائل نمیتوان قطعی حرف زد. مثل این میماند که بپرسیم جشنواره فیلم فجر تأثیری بر سینمای ایران گذاشته یا نه؟!
بالاخره تأثیر میگذارد یا نه؟
هم میگذارد و هم نمیگذارد! واقعیت این است فیلمسازان جوانی که فیلم کوتاه میسازند، سرمایههای آتی سینمای ما هستند. بنابراین نیاز دارند که دیده شوند و کارهایشان مورد داوری و قضاوت قرار گیرد. از این نقطهنظر، به نظرم انجمن سینمای جوانان ایران به فیلمسازان جوان کمک میکند.
به نظر شما شکل و پیکره فیلمسازی مستند که شما در آن ید طولایی دارید و موردعلاقه شماست، به فیلم کوتاه نزدیکتر است یا سینمای بلند حرفهای؟
نه واقعا. اینطور نیست.
واقعیت از نظر شما چیست؟
واقعیت این است که من فیلم مستند را دوست نداشتم!
پس چرا اینقدر زیاد فیلمهای مستند ساختید؟
برای اینکه میخواستم از طریق ساخت فیلمهای مستند، فیلمسازی را یاد بگیرم. ضمنا فرصتی برایم فراهم کرد تا ایرانگردی کنم. من در دهه ۶۰ خورشیدی حتی از دورافتادهترین روستاهای کشور بازدید کردم و دربارهشان فیلم ساختم. تمرکزم هم بیشتر روی عشایر بود و اقلیتهای قومی؛ گستردگیاش هم از عشایر سیستانوبلوچستان تا خوزستان، از ترکمنصحرا تا کلات نادر بود. بنابراین بهترین فرصت بود تا مردم و کشورم را بشناسم.
با این رویکرد، چرا چنین نگاهی در فیلمهای داستانیتان انعکاس پیدا نکرده است؟
برای اینکه تاکنون فیلمنامههای فیلمهایی که ساختهام را دیگران نوشتند. بنابراین تصویر دقیقی از نگاه من در آنها وجود ندارد.
پس با این نگاه، هیچکدام از فیلمهایتان را دوست ندارید؟
لطفا، هیچچیزی را قطعی بیان نکنید! چون به نظرم هیچچیز قطعی نیست. من خود برخی از فیلمهایم را مثل «شبهای روشن»، «سایه روشن»، «صداها»، «هفت پرده» و تا حدودی «خداحافظی طولانی» دوست دارم. درعینحال هر یک از آنها تصویر دقیقی از آنچه من بهدنبال آن هستم، نمیدهند.
کی انشاءالله فیلمی میسازید که تصویر دقیق ذهنی شما در آن نقش خواهد بست؟
امسال. فیلمنامه «سراسر شب» را خودم نوشتهام و فیلم هم دقیقا آن چیزی است که من از سینما میفهمم.
البته این نگاه شما بسیار آرمانی است. چرا؟
اصولا همه فیلمسازان به دلیل نقش تأثیرگذار اقتصاد و سرمایه، بر امر فیلمسازی و همینطور حساسیتهای بالایی که در جامعه حکمفرماست، نمیتوانند فیلمی را بسازند که کاملا مدافع آن هستند!
در این حیطه پرفشار، اصلا چرا دیگر فیلم میسازید؟
برای من نفس فیلمسازی عزیز است. حتی زمانی که فیلم بد میسازم، از همان ابتدا میدانم که دارم فیلم بد میسازم. بههمیندلیل میگویم من را نمیتوانید از طریق فیلمهایم قضاوت کنید.
البته فیلم هر کس جدا از شخصیت اوست. بااینحال چرا به واژگان «سایه» و «شب» اینقدر علاقهمند هستید؛ چون در عناوین فیلمهایتان حضور پررنگی دارند؟
اتفاقی اینطوری شده است.
چقدر به واژه «اتفاق» در زندگی معتقدید؟
به نظرم همهچیز اتفاقی است. من حتی اتفاقی زن گرفتم و… خب برای من اینجوری است…
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن : منظورِ آقایان آن ابتذالی است که معنایش جز ناسزا نیست
- کسی سحر را ندیده است/ نگاهی به فیلم«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد مؤتمن
- فرزاد مؤتمن : بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما باید به طور کلی منهدم شوند!
- مؤتمن: بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید میکنیم
- نوشته فرزاد مؤتمن درباره فیلم خوب و جایزه اسکار اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





