سینماسینما، ترجمه: علی افتخاری: هومن سیدی بازیگر، کارگردان، فیلمنامهنویس و تدوینگر سینما، تئاتر و تلویزیون، امسال با فیلم «جنگ جهانی سوم» در بخش افقها هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.
محسن تنابنده در ششمین فیلم بلند سینمایی سیدی نقش شکیب، یک کارگر روزمزد بیخانمان را بازی میکند که محل کار فعلی او لوکیشن فیلمی درباره جنایات نازیها در جنگ جهانی دوم است. وقتی اتفاقی برای بازیگر نقش هیتلر در فیلم میافتد، شکیب به خاطر شباهت به هیتلر بهعنوان بازیگر نقش او انتخاب میشود و از اینجا به بعد در هزارتویی از اتفاقات مختلف فرو میرود.
سیدی در گفتوگویی کوتاه با یک وبسایت ایتالیایی از «جنگ جهانی سوم» گفت.
زبان بدن در همه فیلمهای شما نقش برجستهای دارد. انتخاب یک فرد ناشنوا/لال در «جنگ جهانی سوم» این ویژگی را حتی بیشتر از قبل تأکید میکند. این یک نیاز تکنیکی بود یا یک چالش یا راهی برای بازگرداندن تئاتر به سینما؟ شما بازیگر؛ و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما هستید. کدام یک از این حوزهها را بیشتر دوست دارید؟
برجسته بودن زبان بدن در فیلمهای من کاملاً تصادفی است و یک تصمیم آگاهانه نیست، اما در این فیلم استفاده از یک شخصیت کر و لال در روایت، نهفقط به لحاظ ساختاری به نحوه توسعه فیلمنامه کمک کرد، بلکه ازنظر موضوعی هم به ما کمک کرد. ناتوانی شخصیت لادن (زنی که شکیب دوستش دارد) باعث میشود او در درک اطلاعاتی که به او داده میشود، ضعف داشته باشد، اطلاعاتی که درنهایت باعث میشود لادن بهای نهایی را بپردازد.
وقتی «مغزهای کوچک زنگزده» نمایش داده شد، خیلی از منتقدان سینما متوجه تأثیر تارانتینو بر فیلم شدند. کار کدام فیلمسازان را تحسین میکنید و کدام را معلم خود میدانید؟
فیلمسازی که بیشتر از همه تحسین میکنم، آلخاندرو گونزالس ایناریتو است. «عشق سگی» او واقعاً نوع نگاه من به سینما را تغییر داد و بسیار تأثیرگذار بود. میشائیل هانکه و کریستیان مونجیو را هم تحسین میکنم. ناگفته نماند هنوز خیلی چیزها هست که باید از آنها یاد بگیرم.
بیش از پنجاه سال است که ما در غرب میدانیم نیروی انسانی فیزیکی رو به کاهش است و جای خود را به تکنولوژی، مسائل مالی و اطلاعات میدهد. فیلم شما ما را به عقب برمیگرداند تا شاهد مبارزه انسان برای بقا باشیم. این یک هشدار از طرف شماست؟
شاید یک هشدار یا شاید هم واکنشی به افزایش نابرابری. برآورده کردن اساسیترین نیازها برای خیلی از مردم در سراسر جهان، یک مبارزه واقعی است. تکنولوژی، مسائل مالی و اطلاعات به شکلی فلاکتبار آدمها را شکست داده است. حتی نیروی انسانی فیزیکی هم نمیتواند آنها را نجات دهد یا بهنوعی یک نیروی برابر باشد، اما نمیتوان انکار کرد که نپرداختن به علل اصلی این نابرابری ممکن است پیامدهای ناگواری داشته باشد.
این فیلم خیلی جدی است، اما رگههایی از طنز هم دارد: یک کارگردان گیاهخوار، این گفته که «انگار اینجا هیچچیز واقعی نیست» و پنهان شدن زیر زمین که نمونه آشنای فیلمهایِ با موضوع یهودیان و نازیسم است؛ به رسمیت شناختن شجاعت و کمی هم تمسخر. هنگام فیلمبرداری لحظههای خوشی هم بود؟
دیالوگ «انگار اینجا هیچچیز واقعی نیست» به فیلم در فیلمی اشاره دارد که کاملاً مشخص است نمیتواند جنایتهای جنگ جهانی دوم را بهدرستی تصویر بکشد. حتی برای روستاییان محلی که در صحنه فیلمبرداری نقش سیاهی لشگر را دارند، کمدی به نظر میرسد. فیلمبرداری صحنههایی که جنایتهای نازیها علیه بشریت را نشان میداد، اصلاً سرگرمکننده نبود، بلکه تکاندهنده و حتی گاهی وحشتناک بود. شخصاً تمام تلاشم را کردم تا تعداد برداشتهای ما محدود باشد تا برای مثال بازیگران و سیاهی لشگرهای فیلم مجبور نباشند فشار آن لحظهها در اتاق گاز را کم کنند. در همین حال، کارگردان گیاهخوار فکر میکند عملاً فیلم خوبی میسازد که در آن از دیکتاتورها و دیکتاتوریها انتقاد میکند، درحالیکه درک نمیکند خودش تا حد زیادی یک دیکتاتور است.
منبع: مجله نماوا، ونتزیا نیوز (لوریس کازادی)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- به یاد حاتم مشمولی/ خیابانی که انگار نمیشناسمش(۱)
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران