سینماسینما، ترجمه: علی افتخاری: هومن سیدی بازیگر، کارگردان، فیلمنامهنویس و تدوینگر سینما، تئاتر و تلویزیون، امسال با فیلم «جنگ جهانی سوم» در بخش افقها هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.
محسن تنابنده در ششمین فیلم بلند سینمایی سیدی نقش شکیب، یک کارگر روزمزد بیخانمان را بازی میکند که محل کار فعلی او لوکیشن فیلمی درباره جنایات نازیها در جنگ جهانی دوم است. وقتی اتفاقی برای بازیگر نقش هیتلر در فیلم میافتد، شکیب به خاطر شباهت به هیتلر بهعنوان بازیگر نقش او انتخاب میشود و از اینجا به بعد در هزارتویی از اتفاقات مختلف فرو میرود.
سیدی در گفتوگویی کوتاه با یک وبسایت ایتالیایی از «جنگ جهانی سوم» گفت.
زبان بدن در همه فیلمهای شما نقش برجستهای دارد. انتخاب یک فرد ناشنوا/لال در «جنگ جهانی سوم» این ویژگی را حتی بیشتر از قبل تأکید میکند. این یک نیاز تکنیکی بود یا یک چالش یا راهی برای بازگرداندن تئاتر به سینما؟ شما بازیگر؛ و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما هستید. کدام یک از این حوزهها را بیشتر دوست دارید؟
برجسته بودن زبان بدن در فیلمهای من کاملاً تصادفی است و یک تصمیم آگاهانه نیست، اما در این فیلم استفاده از یک شخصیت کر و لال در روایت، نهفقط به لحاظ ساختاری به نحوه توسعه فیلمنامه کمک کرد، بلکه ازنظر موضوعی هم به ما کمک کرد. ناتوانی شخصیت لادن (زنی که شکیب دوستش دارد) باعث میشود او در درک اطلاعاتی که به او داده میشود، ضعف داشته باشد، اطلاعاتی که درنهایت باعث میشود لادن بهای نهایی را بپردازد.
وقتی «مغزهای کوچک زنگزده» نمایش داده شد، خیلی از منتقدان سینما متوجه تأثیر تارانتینو بر فیلم شدند. کار کدام فیلمسازان را تحسین میکنید و کدام را معلم خود میدانید؟
فیلمسازی که بیشتر از همه تحسین میکنم، آلخاندرو گونزالس ایناریتو است. «عشق سگی» او واقعاً نوع نگاه من به سینما را تغییر داد و بسیار تأثیرگذار بود. میشائیل هانکه و کریستیان مونجیو را هم تحسین میکنم. ناگفته نماند هنوز خیلی چیزها هست که باید از آنها یاد بگیرم.
بیش از پنجاه سال است که ما در غرب میدانیم نیروی انسانی فیزیکی رو به کاهش است و جای خود را به تکنولوژی، مسائل مالی و اطلاعات میدهد. فیلم شما ما را به عقب برمیگرداند تا شاهد مبارزه انسان برای بقا باشیم. این یک هشدار از طرف شماست؟
شاید یک هشدار یا شاید هم واکنشی به افزایش نابرابری. برآورده کردن اساسیترین نیازها برای خیلی از مردم در سراسر جهان، یک مبارزه واقعی است. تکنولوژی، مسائل مالی و اطلاعات به شکلی فلاکتبار آدمها را شکست داده است. حتی نیروی انسانی فیزیکی هم نمیتواند آنها را نجات دهد یا بهنوعی یک نیروی برابر باشد، اما نمیتوان انکار کرد که نپرداختن به علل اصلی این نابرابری ممکن است پیامدهای ناگواری داشته باشد.
این فیلم خیلی جدی است، اما رگههایی از طنز هم دارد: یک کارگردان گیاهخوار، این گفته که «انگار اینجا هیچچیز واقعی نیست» و پنهان شدن زیر زمین که نمونه آشنای فیلمهایِ با موضوع یهودیان و نازیسم است؛ به رسمیت شناختن شجاعت و کمی هم تمسخر. هنگام فیلمبرداری لحظههای خوشی هم بود؟
دیالوگ «انگار اینجا هیچچیز واقعی نیست» به فیلم در فیلمی اشاره دارد که کاملاً مشخص است نمیتواند جنایتهای جنگ جهانی دوم را بهدرستی تصویر بکشد. حتی برای روستاییان محلی که در صحنه فیلمبرداری نقش سیاهی لشگر را دارند، کمدی به نظر میرسد. فیلمبرداری صحنههایی که جنایتهای نازیها علیه بشریت را نشان میداد، اصلاً سرگرمکننده نبود، بلکه تکاندهنده و حتی گاهی وحشتناک بود. شخصاً تمام تلاشم را کردم تا تعداد برداشتهای ما محدود باشد تا برای مثال بازیگران و سیاهی لشگرهای فیلم مجبور نباشند فشار آن لحظهها در اتاق گاز را کم کنند. در همین حال، کارگردان گیاهخوار فکر میکند عملاً فیلم خوبی میسازد که در آن از دیکتاتورها و دیکتاتوریها انتقاد میکند، درحالیکه درک نمیکند خودش تا حد زیادی یک دیکتاتور است.
منبع: مجله نماوا، ونتزیا نیوز (لوریس کازادی)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به یاد حاتم مشمولی/ خیابانی که انگار نمیشناسمش(۱)
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش