این خانواده دوستداشتنی علیدوستی… انگار انرژی مثبت و نوعی نجابت به صورت ارثی در این خانواده از پدر به دختر منتقل میشود. وقتی دختر مربی محبوب و محجوب فوتبال برای اولینبار روی پرده سینما دیده شد، کمتر کسی فکرش را میکرد که ١۵سال بعد این دختر دوستداشتنی موفقترین زن سینمای ایران شود.
ترانه علیدوستی دختر حمید علیدوستی مربی سازنده ایرانی که استعدادهای زیادی را در فوتبال ایران کشف کرده و خودش هم از برترینهای تاریخ فوتبال است، روی پاهای خود نردبان ترقی را طی کرد. ترانه بدون استفاده از شهرت و محبوبیت پدر و صرفا به خاطر استعداد بالا و پشتکارش توانست موفقیتهای زیادی را به دست بیاورد و آنقدر خوب باشد که انتخاب اول بهترین کارگردانهای ایران نام بگیرد. ترانه علیدوستی درخشش فوقالعادهای درفیلم فروشنده داشت تا بتواند در افتخار بزرگ اسکارگرفتن این تیم نقشی پررنگ داشته باشد. به همین بهانه به سراغ حمید علیدوستی رفتیم تا درباره موفقیت فیلم فروشنده و هنرنمایی ترانه دراین فیلم و سایر کارهایش صحبت کنیم. گفتوگوی علیدوستی با خبرنگار «شهروند» را در ادامه میخوانید:
از موفقیت بزرگ فیلم فروشنده در اسکار و بردن جایزه بهترین فیلم خارجی بگویید. چه احساسی دارید؟
من هم مثل همه ایرانیها از هر موفقیت کوچک و بزرگی که برای کشورم به دست میآید، خوشحال میشوم. مهم نیست این موفقیتها درچه عرصهای باشد، سینمایی، ورزشی، علمی و… هر افتخاری توسط هر فردی به دست بیاید، باارزش است و در نهایت به پای کشورمان نوشته میشود. از اینکه فیلم فروشنده به شایستگی توانست جایزه اسکار را درمعتبرترین جشنواره بینالمللی کسب کند، بسیار خوشحالم و احساس غرور میکنم. این جایزه یک موفقیت ملی برای سینمای ایران است و افتخار آن به همه اهالی سینما تعلق دارد. جا دارد به اصغر فرهادی هم تبریک ویژه بگویم. با اسکارگرفتن فروشنده مشخص شد فرهادی کارگردانی بزرگ درسطح جهانی است. او باعث غرور همه ما ایرانیهاست و به وجودش در سینمای ایران افتخار میکنیم.
قطعا خوشحالی شما به خاطر حضور دخترتان دراین فیلم بیشتر هم هست؟
بله، همینطور است. بسیار خوشحالم که ترانه در دومین اسکار سینمای ایران حضور داشت. اینکه دخترم توانست چنین موفقیتی برای کشورش به دست بیاورد، برای من باعث افتخار است و از او ممنونم. من به همه اعضای این فیلم تبریک میگویم و امیدوارم موفقیتهایشان ادامه داشته باشد.
قبل از اینکه مشخص شود بازیگران فیلم فروشنده به اسکار دعوت میشوند یا نه، ترانه اعلام کرد به دلیل تصویب قانون ممنوعیت ورود کشورهای مسلمان به آمریکا ازطرف ترامپ حاضر نیست برای حضور درمراسم اسکار به این کشور سفر کند. از این واکنش دخترتان راضی بودید؟
بله ترانه در بهترین زمان ممکن تصمیمگیری و آن را اعلام کرد. مطرحکردن این موضوع که او نمیخواهد برای حضور درمراسم اسکار در لسآنجلس حاضر شود، کاملا درست و بهموقع بود. او با این تصمیم به هموطنانش احترام گذاشت و نشان داد حرمت ایرانیبودنش از هرچیز دیگری برایش باارزشتر است. البته برخی گفتند، چون عوامل فیلم فروشنده به اسکار دعوت نشده بودند، ترانه این تصمیم را گرفته اما این واقعیت نداشت، چون ترانه تاکید کرده بود درصورتی که به مراسم دعوت شود، درآن حضور نخواهد یافت.
*عملکرد دخترتان را درفیلم فروشنده چطور ارزیابی کردید؟
من دوبار فیلم فروشنده را دیدم. البته بهتر است در اینباره اهالی سینما نظر بدهند اما من از بازی ترانه لذت بردم و آن را دوست داشتم.
*شما از دنبالکنندگان سینمای اصغر فرهادی هستید؟
بله، من همه کارهای فرهادی را میبینم و از آنها لذت میبرم. فرهادی به خوبی میتواند از توانایی بازیگران به بهترین شکل استفاده کند. او استعدادها را شکوفا میکند و به خوبی تواناییهای بالقوه را به بالفعل تبدیل میکند. دربین همه کارهای او و البته آنهایی که ترانه بازی کرده، من فیلم درباره الی را بیشتر دوست دارم. البته این علاقه باطنی من است و ربطی به مسائل تخصصی سینما ندارد.
*ترانه درچند کار اخیر خود با شهاب حسینی همکار بوده و به نظر میرسد این دونفر زوج هنری بسیارخوبی را تشکیل دادهاند. در اینباره چه صحبتی دارید؟
البته این موضوع کاملا تخصصی است و درحیطه من نیست که بتوانم درباره آن صحبت کنم. آنچه مشخص است شهاب حسینی هم از بهترین بازیگران سینمای ایران است و همیشه برای او آرزوی موفقیت دارم.
*از بین نقشهایی که ترانه در آنها بازی کرده، کدام نقش را بیشتر دوست دارید؟
من همه نقشهای ترانه را دوست دارم، چون اعتقاد دارم درتمام کارهایش با همه وجود ایفای نقش کرده است. ترانه در هر ژانری که بازی کرده، موفق بوده و این برای من باعث افتخار است. این را هم باید بگویم که نمیتوانم کارهای ترانه را با هم مقایسه کنم چون در هرکاری یک ژانر را بازی کرده، اما آنچه مشخص است، سیر تکامل دربازیگری هم مثل بقیه کارها وجود دارد و بازیگر هرچه جلوتر میرود، پختهتر میشود.
*موضوعی درباره دختر شما وجود دارد، اینکه با وجود اینکه میتوانست از شهرت شما درسینما استفاده کند، اما به طور مستقل کار کرد و با استعداد خودش پیش رفت. این موضوع را قبول دارید؟
خوشبختانه همینطور است. ترانه به خاطر اینکه من پدرش بودم، وارد سینما نشد. او استعداد زیادی در بازیگری داشت و به دنبال یادگرفتن آن رفت و توانست خودش را ثابت کند. او درهیچ فیلمی به خاطر اینکه من پدرش بودم، بازی نکرده بلکه به خاطر تواناییهای خودش بازی کرده است.
*کسانی که صفحه اینستاگرام او را دنبال میکنند، متوجه این موضوع شدهاند که ترانه رابطهای فراتر از پدر- دختری با شما دارد و علاقهاش به شما توصیفشدنی نیست.
همیشه روابط بین دختر و پدر رابطه عاشقانهای است. این علاقه زیاد، بین من و ترانه از زمانی ایجاد شد که او خیلی کوچک بود. ما بیشتر از اینکه پدر و دختر باشیم، مثل دو دوست کنار همدیگر هستیم. رابطه ما رابطهای عاطفی و فرهنگی است و علاقه زیادی به هم داریم.
*از بحث سینما خارج شویم، تصمیمی برای بازگشت به فوتبال ندارید؟
فعلا پیشنهادی برای بازگشت به فوتبال به من نشده است. البته من همیشه درفوتبال زندگی میکنم اما مردم این بخش از زندگیام را نمیبینند و فکر میکنند چون جایی مشغول نیستم، از فوتبال دور شدهام اما درحقیقت اینطور نیست و فوتبال همیشه در زندگی من جریان دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- «شین» دوباره اکران میشود
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- از هر که بگریزم ز خود راه گریزم نیست/ نگاهی به فیلم «مقیمان ناکجا»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز