مسعود کیمیایی در هفتادوپنجمین بهار سالهای عمرش، سیامین ساخته بلند سینماییاش را کلید خواهد زد. پس سالِ پیشِرو برای خالق «قیصر» و «گوزنها» و «اعتراض» و «تیغ و ابریشم» چون با یک خلق تازه مصادف است، سال مهمی هم هست. با مسعود کیمیایی در آستانه نوروز، سالی که گذشت را مرور کردهایم و از سالِ پیشرو گفتهایم.
نوروز امسال، هفتادوپنجمین نوروزی است که مسعود کیمیایی تجربه میکند. نوروزی که با سینما هم گره خورده و بناست فیلم تازه شما پس از آن کلید بخورد. نوروز هفتادوپنجم عمر شما، چه حالوهوایی دارد؟
«قاتل اهلی» سیامین فیلم بلند من است که دارم آن را شروع میکنم و شعفی برایم در پی دارد؛ شعفی که اگر فیلم هزارم را هم بسازم، فرقی نمیکند، باز با من است. همیشه این شعف موقع شروع یک کار تازه، به سراغم میآید و همراه میشود با آن گرما و سرمایی که آن اثر با خود میآورد. این گرما و سرما، ازآنروست که در سینما، با مردم روبهرویی. فیلمساختن کاری نیست که در خلوت و تنهایی انجام دهی و مثلا فقط بزنی به دیوار و عدهای بیایند و بگویند خوب است یا بد. در سینما با توده مردم کار داری. اولینبار که آنها فیلمت را میبینند، حسوحالی یگانه رخ میدهد. روبهروشدن با مردم از طبقات مختلف، حسوحالی دارد که همیشه موقع اولین نمایش یک فیلم با آدم هست؛ حسوحالی که اصلا فکر آدمی را تغییر میدهد؛ البته منظورم سپهر فکری نیست. این مواجهه با طبقات مختلف مردم بهواسطه یک فیلم، ذات فکر را دستکاری نمیکند، اما اجراهای مختلف تخیل و فکر را که در فیلم نمایان شده، تغییر میدهد. در تخیل، مترجمی که وجود دارد و تخیل را ترجمه میکند، مدام در حال تغییر است و با تغییر مردم، تغییر میکند. همانطور که نگاه مردم در سالهای ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ مدام تغییر کرده، این تغییر، اجراهای مختلف از فکر و تخیل را هم تغییر میدهد. نسل تازه را که نگاه میکنی، گویش و لباسشان برداشتهای اجتماعیشان برخوردهای عاشقانه و شخصی و حتی اعتراضآمیزشان همه متفاوت شده، همه تغییر کرده. پس دیگر باید فیلمی بسازی که همه طبقات و تغییرات را ببیند و از همه مهمتر این است که بشود با نسل تازه و تغییراتشان ارتباط برقرار کرد.
ارتباط بین شما و نسل تازه چطور شکل میگیرد؟
ادبیات و شعرش را نگاه میکنم، سلیقهاش را در عام نگاه میکنم و متوجه میشوم نسبت به سالهای قبل شکلهای متفاوتی دارد. از همه اینها مهمتر این است که من یک مدرسه هم دارم؛ مدرسهای که مدام جوانها در آن رفتوآمد دارند. من یک مدرسه هنر دارم که در آن شکلهای مختلف زندگی و سلیقه را از نزدیک میبینم. بهخصوص که من اهل هنرهای سرد نیستم و همیشه سرخی و گرمی با من هست، کارم برای ارتباط با این تغییرات مشکل میشود. درِِِ آرمانهایم چهارطاق باز نیست که هرکسی واردش شود، پس کارم دشوارتر است.
از تخیل حرف زدید و جلوههای مختلف آن، نوروز و بهار در ذهن و جان و تخیل مسعود کیمیایی چه جایگاهی دارند؟
بهار که هر سال هست و مهمتر از همه این است که نوروز، خیلی احترام دارد. چون از سالهای دور میآید، کهن است و جای والایی در ذهن آدمها دارد. بهار هم فصلی شگفت است. انگار که زندگی سرد تمام و زندگی گرم شروع میشود. با خودش شادمانی میآورد و با شادمانی بهار، همه ما هم شادمان میشویم، صاحبِ شعف عید و فروردین میشویم، شعف بهار.
سال ۹۴ را چطور ارزیابی میکنید؟ این سال بر شما چطور گذشت؟
ارزیابی من از سال ۹۴ به این بستگی دارد که دوربین را کجا بگذاریم و از کدام منظر این سال را تماشا کنیم؛ از منظر سیاست یا از منظر هنرها؟ بهنظرم باید به این فکر کرد که نگاه جهان به هنر در این سال چقدر تغییر کرده و اینجا، در این مملکت، طی این سال چه اتفاقاتی افتاده؟ این سال برای من سراسر با کتاب داریوش شایگان درباره شارل بودلر گذشت، با «جنونِ هشیاری». بهترین اتفاق برای من در این سال، آشنایی با این کتاب بود؛ کتابی که خیلی دوستش دارم. هیچوقت هم نمیخوانمش از سر تا ته، فقط باز میکنم و چند سطر آن را میخوانم. فکر میکنم احوالات کتاب، خیلی نزدیک است به ما. این نزدیکی، به نظرم همان – بهظاهر- انحطاطگرایی که رخِ دیگرش سیاهنمایی است و در این کتاب اینطور مطرح میشود که این ویژگی، بودِ آدمی است؛ او سیاه نمیبیند، بلکه از جایی میآید، از طبقه و تاریخی میآید که رویش تأثیر گذاشته و نگاهش را متأثر کرده است. مثلا نگاه کنید به فیلمهای سهراب شهیدثالث یا امیر نادری، راجع به ارزش هنریشان حرف نمیزنم، نگاه جاری در آن را میگویم. نگاهی که در این فیلمها هست از یک زندگی خاص میآید، از آنچه مؤلفانش از سر گذراندهاند و چشیدهاند.
برنامه شما برای سال ۹۵ چیست؟
یک مجموعهداستان دارم که در حال نوشتنش هستم و در این سال تمامش میکنم، فیلم «قاتل اهلی» را هم در این سال خواهم ساخت. این فیلم، فیلم مهمی برای من است و خیلی چیزها را باید به من برگرداند.
و آرزوی شما در آستانه سال نو؟
سلامتی خودم، پسرم و دخترم که راه دور است و البته سلامتی دوتا نوههایم، که خیلی دلم برایشان تنگ شده، بهخصوص که عید هم در راه است و این دلتنگی با آمدن بهار افزون میشود.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض