۱۵ سالی میشود که در زمینه تهیهکنندگی فیلم فعالیت میکردید و از کارگردانی فاصله گرفته بودید، چرا این اتفاق افتاده بود؟
کارگردانی ذوق و قریحه میخواهد، اصلا فیلمسازی انگیزه لازم دارد و باید انرژی درونی و دغدغه وجود داشته باشد. در این مورد که دوباره کارگردانی کردم، پسرم (امیر ثقفی) بود که مرا ترغیب کرد. البته من تهیهکنندگی را جدا از کارگردانی نمیدانم و با این کار بستری برای کارگردانهای دیگر حاضر میکردیم که حرفشان را بزنند.
پس «هلن» بود که شما را ترغیب کرد؟
در «هلن» مسائل مختلف اجتماعی بیان میشود. البته در تهران وقتی از پیاده رو به سمت دیگر میروی، تا زانو در سوژه هستی، اما من به دنبال سوژهای بودم که عمق داشته باشد. در این فیلم مهاجرت را به شکلی که فرار از مشکلات و تصور بهشت است منع میکنم، چون اعتقاد دارم هر گیاهی در خاک خودش میتواند خوب رشد کند. همچنین بنیان خانواده جایگاه ویژهای دارد، چون در بدترین شرایط کسی که به کمک ما میآید خانواده است و فکر میکنم خانواده نمودی از جامعه کلی است و از همین رو در فیلم به این عنصر بها میدهیم.
این روزها در حال فیلمبرداری هستید؟
بیشتر از ۲۵ درصد کار را جلوی دوربین بردهایم و بازیگرانی چون رویا نونهالی، پژمان بازغی، روشنگ گرامی، ستاره پسیانی و هوتن شکیبا تاکنون جلوی دوربین رفتهاند.
فیلم را در جشنواره فیلم فجر میبینیم؟
بیشتر فیلمسازها میخواهند فیلمشان را به جشنواره برسانند و ما هم سعی میکنیم این اتفاق بیفتد. اما اگر فیلمی خوب شود و مخاطب آن را ببیند و بتواند با آن ارتباط برقرار کند، خودش بزرگترین اتفاق برای اثر خواهد بود.
به هر حال جشنواره فیلم به دیده شدن آثار کمک میکند، درست است؟
من شخصا جشنواره را دوست دارم و رقابتی را که وجود دارد و سالم باشد هم میپسندم. اما فکر میکنم باید به جوانها بیشتر بها داد. اگر جوانی فیلم خوبی ساخته که همرده با اثر یک پیشکسوت است، از جوانتر قدردانی شود تا رشد بهتری داشته باشند. البته در کارهایی مانند فیلمبرداری تجربه بیشتر باعث بهتر شدن کار میشود، اما در مقوله کارگردانی، ایده و خلاقیت مهم است که در این مورد باید به جوانها بها داده شود.
خودتان هم در تیمی که کار میکنید، جوانگرایی دارید؟
بله، تیمی که برای فیلم «هلن» با آنها کار میکنم جوان هستند و میانگین سنی آنها ۳۰ سال است.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعتراض تهیهکننده «کوچه ژاپنیها» به عملکرد سالندارها
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- علیاکبر ثقفی: عقبنشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ دولت شفافسازی کند
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- علی اکبر ثقفی: تهیهکنندگان سینما دلسرد شدهاند/ تلاش برای تولید ۲ فیلم جدید
- تا کی به انتظار؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود