سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
در سالهای اخیر شاهد حجم بیشماری از علاقهمندان به هنر در میان نسل جوان بودهایم که تعداد انبوهی از آنها را دوستداران عرصهی بازیگری تشکیل میدهند که این امر به ویژه در دههی ۹۰ و پس از گسترش فضای اینترنت و سربرآوردن اپلیکیشنهای متنوع ارتباطی بیش از پیش تشدید شد که یکی از دلایل اصلی این اقبال، عرضهی زندگی کاری و حتی شخصی فعالین عرصهی هنر و خاصه سینما در چنین پهنهای بود. توصیه همیشگی مدرسین و هنرمندان طراز اول هنرهای نمایشی مبنی بر آموختن الفبای این حرفه در حوزه ی تئاتر، باعث شد شاهد ورود مجموعهی انبوهی از بازیگران و کارگردانان و به تبع آن سایر زمینههای فعالیت در این رشته باشیم. طبیعتا افراد تازه رسیده به سبب خاستگاههای مختلف اعم از اهداف و سطح علمی، سواد و دایرهی مطالعات و نیز رشتههای مرتبط و غیرمرتبط در یک جایگاه قرار نمیگیرند و برخی از آنها که کم نیز نیستند پس از مدتی با حضور و تجربهی یک یا دو کار از گردونه رقابت خارج میشوند اما مابقی آنها که دارای مقصد مشخص و نیز مستعد ادامهی مسیر هستند با چالشهایی روبهرو میشوند که ادامهی راه را برای آنها کند و یا ناممکن میسازد. پرداختن به این مسائل و مشکلات، هدف این نوشته نیست که تاکنون مطالب فراوانی در این خصوص بیان شده و متاسفانه در بیشتر موارد دستاوردهای ملموسی هم به همراه نداشته است؛ اما سوالی مهمتر وجود دارد. با وجود اینکه درصد زیادی از تولیدات تئاتر کشور توسط همین قشر و جوانانی که جزو چهرههای مطرح و نام آشنای تئاتر محسوب نمیشوند در جریان است و با وجود شرایط دشوار اعم از نداشتن دستمزد مشخص، بیمه و… و معضلات بیماری کرونا که در طول سال گذشته بیشترین آسیب را بر پیکرهی نحیف تئاتر وارد کرده همچنان این علاقهمندان و درواقع عاشقان نمایش هستند که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند؛ پس به راستی چرا حجم انبوه فضای رسانهای کشور همچنان در اختیار گروه معدودی از چهرههای مطرح و نام آشنا قرار دارد و توجهی به این گروههای ناآشنا نمیشود؟ چرا سالهاست شاهد ورود چهرههای جدید از میان این افراد به جرگه و جریان به اصطلاح حرفهای و رسمی تئاتر و سینما نیستیم؟! چرا حداقل حمایتی توسط نهادهای متولی این عرصه چه سازمانهای دولتی و چه تشکلهای صنفی از جریان تئاتر دانشجویی و در معنای صحیح گروههای مستقل نمی شود؟! پاسخ همهی این سوالات و بسیاری پرسشهای دیگر در گرو ایجاد یک پل بین دو حیطهی هنرمندان تئاتر و سینمای غیر مطرح با فعالین صاحبنام هست تا افرادی که به معنای واقعی جزو نیروهای جوان اما مستعد، آیندهدار و با چشمانداز محسوب میشوند بتوانند بعد از مدتی به جریان اصلی بپیوندند و روی آنها سرمایهگذاری شود. نسلهای تازهای که میتوانند جانی تازه بر کالبد در حال احتضار سینما و تئاتر ایران بدمند و علاوه بر جلوی دوربین و روی صحنه در سایر حیطهها از جمله نویسندگی، طراحی هنری، موسیقی، تدوین، کارگردانی و… بنیانگذار آثاری پیشرو باشند و سیل مخاطبین بهروز و علاقهمند به این تولیدات را جلب و جذب کنند. برای تحقق چنین امر مهمی عزم همگانی لازم است و توجه جدی متولیان و هنرمندان صاحبان نام را توامان طلب میکند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- مونا فرجاد در گفتوگو با سینماسینما/ من ارتش یک نفره هستم/ بر نقش و حضور موثر نویسنده تکگوییها تاکید دارم
- هدایت هاشمی: اجازه بدهید چیزی نگویم!
- پیام علی نصیریان به وزیر ارشاد جدید/ هنر، آموزگار سخاوت و کیمیای جانبخشی و گنجینهی سعادت است
- احترام برومند: آقای رشیدی بر تئاترهای خیابانی و اجرا در فضای باز تاکید داشتند/ توصیهای مناسب برای روزهای کرونایی اهالی تئاتر
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
- سینما و دههای که شصت بود!
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت