پردیس منوچهری بازیگر جوانی است که این روزها بهواسطه حضور در فیلم سینمایی «آپاندیس» توانسته است توجه اهالی سینما را به خود جلب کند. سینماسینما، علی نعیمی: فیلم سینمایی «آپاندیس» ساخته حسین نمازی که در روزهای اخیر موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره مونترال کانادا را از آن خود کند یکی از آثاری است که قرار است به زودی روی پرده برود. به بهانه موفقیت اخیر این فیلم در کانادا با پردیس منوچهری بازیگر این فیلم به گفتوگو نشستهایم که در ادامه میآید:
از حضورتان در عرصه بازیگری بگویید. چطور شد که این حرفه را برای فعالیت انتخاب کردید؟
پدرم در سالهای قبل از جنگ در سینما جوان آبادان فعالیت داشت که با آغاز جنگ و وضعیت بحرانی آبادان مجبور به کنار گذاشتن فیلمسازی شد. این موضوع از کودکی ذهنم را درگیر کارهای هنری و خلق یک اثر کرد. نقاشی، موسیقی، شعر، بازیگری و… تا اینکه سال ۱۳۸۱ بازیگری تئاتر را به طور جدی آغاز کردم و احساس کردم که بازیگری همان چیزی است که در من به درستی شکل میگیرد و به نیازهایم پاسخ میدهد. سال ۱۳۸۹ وارد موسسه کارنامه شدم و مدرک بازیگری را از آنجا گرفتم و همچنان به فعالیت هنری ام ادامه میدهم.
فیلم سینمایی «آپاندیس» چندمین تجربه شماست؟
آپاندیس بعد از ۱۰ فیلم کوتاهی که بازی کردم نخستین تجربه بلند سینمایی من بود که پیش از آن ۲ فیلم کوتاه با آقای نمازی کار کرده بودم که سرآغاز آشنایی من با ایشان بود و در ادامه همکاری نقش «زری خسروی» را در آپاندیس به من سپردند.
آیا ورود یک چهره جدید به سینما مثل گذشته با سختی همراه است؟ تا چه میزان قدرت بازی و نگرش صحیح به این حرفه در رشد و پیشرفت یک هنرپیشه موثر است؟
درگذشته فضا برای جوانها و بازیگرانی مثل من که به طور جدی پیگیر این حرفه بودند مناسبتر و راحتتر بود. چراکه امروز جمعیت علاقهمند و کسانی که از دانشگاهها و موسسههای سینمایی فارغالتحصیل میشوند بیشتر از گذشته است و رقابت سختتر میشود در اینباره امکان دیده شدن برای بازیگران نوپا و ناشناخته کمتر است. همچنین تولیدات سینمایی و شاید تلویزیونی ما پاسخگوی این همه علاقهمند تازهنفس نیست و لازمه آن امید و تلاش بیشتر از سوی هنرجویان است تا بتوانند در این رقابت موفق بشوند. ضمن اینکه فکر میکنم ریشه بازیگری از تئاتر و حضور به روی صحنه میآید که بازیگر را در چارچوب درست، تمام و کمال با بازیگری و شناخت شخصیت و همان نگرش صحیحی که شما میگویید آشنا میکند. بازیگر به درستی حرفه خود را میشناسد و امکان تجارب متفاوتی را خواهد داشت و اگر بازیگر به روی خط درست خود در تئاتر و سینما که تفاوتهایی هم با یکدیگر دارند حرکت کند و احساس قدرتمند بودن بکند بهطور قطع ماندگار خواهد بود. مثل استادانی که سالها حضور درخشانشان برای ما افتخار بوده و هست. بازیگری تنها میل به دیده شدن نیست. بازیگر باید برای خود جهانی خلق کند سرشار از رویا، تخیل، نگاه، شعر، رنگ، موسیقی و… تا بتواند نگاه عمیقتری به موقعیتهای پیرامون خود داشته باشد. حتی دردها و رنجهایش باید تبدیل به لذت شود تا در ذهن ماندگار باشد. اینها بخش کوچکی از کارهای بازیگر است که او را قدرتمند و ماندگار میکند.
بازی در فیلم «آپاندیس» چه تجربههایی برای شما داشت و تا چه میزان به هدفی که برای مسیر حرفهای داشتید کمک کرد؟
آپاندیس برای من سرشار از تجربههای درخشان بود. من وارد یک چالش سخت شده بودم که باید تا پایان راه ادامه میدادم. بهواسطه نقشم که تمام مدت روی تخت بیمارستان خوابیده بودم و تنها امکان استفاده از صورتم را داشتم سخت درگیر انتقال حس و وضعیت دشوار کاراکتر روی صورت و تا حدودی دستهایم بودم. تلاشم بر این بود که با وجود این محدودیت، کاراکتر در سکانسهای مختلف وارد تکرار در بازی نشود و همچنین برای مخاطب قابلقبول باشد.
در سینما و بازیگری دنبال چه هدفی هستید و چه اصولی را دنبال میکنید؟
در درجه اول اخلاق درست و حرفهای برایم در اولویت است چراکه باید با روح سالم و تمیز به دنیای بازیگری، تئاتر و سینما قدم گذاشت و به دنبال لذت از تجربههای متعدد و خلق آدمهایی که هرگز خود آنها نمیتوانم باشم اما از دریچه کوچکی که برای خودم میسازم در وجودشان سرک میکشم و جهان را برای لحظاتی از نگاه آنها میبینم. این برایم بسیار ارزشمند است و در تکامل شخصیت خود من هم تاثیر بسیاری دارد.
در بازیگری از کدامیک از هنرپیشههای مطرح تاثیر میپذیرید و سقف آرزویتان در بازیگری کجاست؟
من سعی میکنم در بازیگری خالق یک فرم باشم که مربوط به خود من است. اینکار من است که تکرار بازیگر دیگری نباشم. ولی ارادت فراوان به بانو فاطمه معتمدآریا دارم. او خود بازیگر است. قدرتمند و ماندگار. تلاش میکنم راه ایشان را پیش بگیرم.
بعد از «آپاندیس» چه پیشنهادهایی داشتید و الان مشغول چهکاری هستید؟
بعد از آپاندیس چند پیشنهاد برای سریال و سینمایی داشتم که بنا به دلایلی این همکاری شکل نگرفت و تصمیم گرفتم به پیشنهادهای دیگری فکر کنم. همچنان به فعالیت در زمینه تئاتر ادامه میدهم و چند تجربه درخشان فیلم کوتاه داشتم. درحالحاضر مشغول نوشتن، خواندن و تمرین یک نمایش هستم که بهزودی به روی صحنه خواهد رفت.
برای اینکه از پیشنهادهای مشابه نقشی که در «آپاندیس» داشتید به نقشها و کاراکترهای متفاوت از او هم برای آینده فکر کردید؟
به طور قطع میل به تکرار شدن ندارم و با توجه به توانایی و پیشنهادهایی که میشود سعی میکنم نقشهای درست و متفاوتی را تجربه کنم و این بستگی به پیشنهادهایی که از سوی کارگردانها داده میشود، دارد ولی بهطور قطع شخصیت را به تیپ تبدیل نمیکنم.
صمت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- «قلب رقه» و «شهسوار»؛ تریلر و کمدی، دو روی جشنواره فیلم فجر
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- «سیاهچاله» از اول اردیبهشت در فیلمنت
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- چوب دستِ هریپاتر یا عصای موسی/ نگاهی به فیلم «شادروان»
- نگاهی به فیلم «شادروان»
- هشدار جدی هنرمند درباره چالشهای بزرگ پیش روی جامعه/ نگاهی به فیلم «شادروان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»