اصغر فرهادی در اکران مستند سینمایی «درباره فروشنده» که روایتی مستند از شکلگیری ایده و فیلمنامه، تا آخرین مراحل ساخت فیلم «فروشنده» است، اظهار کرد: حرفهای عجیب و اغراقآمیزی درباره پشت صحنه و نوع کار من گفته میشد، اما با ساخت این مستند نشان داده میشود که این کارها دستیافتنی است و هرکس میتواند روش خودش را پیدا کند.
به گزارش سینماسینما، اکران مستند سینمایی «درباره فروشنده» به کارگردانی وحید صداقت و تهمینه منزوی با حضور اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» چهارشنبه ۲۷ تیرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
پیش از اکران این مستند، اصغر فرهادی اظهار کرد: حرفهای بسیاری درباره نوع کار من گفته میشد که با دیدن پشت صحنه فیلم، بخشهایی از آن برطرف میشود و معلوم میشود که من کار عجیب و غریبی انجام نمیدهم. مثلا در برخی مصاحبهها حرفهایی اغراقآمیز از نحوه کار ما زده میشد، اما با ساخت این مستند نشان داده میشود که این کارها دستیافتنی است و هر کس روش خودش را میتواند پیدا کند.
در این مراسم شاهرخ دولکو – منتقد سینما، فیلمنامهنویس و کارگردان – با اشاره به اینکه “صحبت درباره اصغر فرهادی و «فروشنده» به جهت شهرت و مورد توجه بودن او چه در ایران و چه در خارج از کشور، کار سختی است” گفت: او مثل هر فیلمساز بزرگ دیگری درون مایههای مهمی برای فیلمهایش دارد که داستان فیلم حول آن موضوعات میگردد. خیلی از منتقدان و مفسران درباره ایندرون مایهها صحبت کردند اما اغلب آن را با تِم فیلم اشتباه گرفتهاند. مثلا میگویند فلان فیلم درباره خیانت یا پنهانکاری است، اما اینها همه تم فیلم هستند که برخی فرعی و برخی اصلی است. بنابر این به نظرمن درون مایه اصلی این فیلم درباره استحاله است.
او ادامه داد: در همین باب میتوانم بگویم فیلم «درباره الی» درباره یک طبقه اجتماعی است یا «جدایی» درباره پافشاری افراد بر روی خواستههای خود است و فرهادی گاهی به این سوالات در فیلم پاسخ میدهد و گاهی ما را نگه میدارند و را مجبور میکنند به دنبال جواب برویم. فرهادی در فیلم «فروشنده» ما را با یک سوال روبرو میکند اینکه یک آدم چگونه تبدیل به یک گاو میشود، همان دیالوگی که در فیلم از زبان پسری در مدرسه شنیده میشود؛ تبدیل شدن انسانها به شکل دیگر.
این منتقد اضافه کرد: جواب قاطعی برای این استحاله وجود ندارد. اما نکتهی مهم فیلم، سیلی است که نه فقط به صورت مرد متجاوز بلکه به صورت ما هم میخورد. من ریاکشن همه مخاطبان را در زمان این سکانس دیدهام و متوجه شدم که آنها نیز صورت خود را عقب میکشند. مخاطب در این اثر متوجه اینکه خانه امنی که تبدیل به یک خرابه میشود یا شهری که دیگر مثل قبل نیست، نمیشود و این همان استحالههایی است که در فیلم وجود دارد.
او در پایان با اشاره به مستند سینمایی «درباره فروشنده» اظهار کرد: این رسم است که از فیلمهای بزرگ و کارگردانهای بزرگ فیلمهای پشت صحنه میگیرند که برخی برای جلب توجه تماشگر است و برخی جنبه تبلیغاتی دارد. در این میان تعدادی کارکرد آموزشی دارد که بهترین نوع آن است. من آرزو داشتم پشت صحنه کارهای فرهادی را میدیدم و میدانم که نحوه کار کارگردان با بازیگران و عوامل بسیار مهم است بنابر این، «درباره فروشنده» این شانس را به ما میدهد که بتوانیم از او چیزهایی یاد بگیریم و گوشههایی از رمز و رازهای او را بفهمیم.
در ادامه وحید صداقت یکی از کارگردانان این مستند سینمایی در سخنان کوتاهی بیان کرد: اتفاق خوبی که در نمایش این مستند اتفاق افتاد این بود که وقتی این فیلم نمایش داده میشد، مخصوصا در شهرستانها که شاید امکانات آموزشی به خوبی تهران نباشد، عده زیادی بودند که به ما پیغام میدادند و ازین بابت که این تجربه با آنها به اشتراک گذاشته شده خوشحال بودند و بابت اینکه به بخشی از سوالاتشان پاسخ داده شده خوشحال بودند و من هم ازین بابت از آقای فرهادی تشکر میکنم. در ادامه از آقای دلپاک(صدابردار)، ستار اورکی(موسیقی) و فرید سجادی حسینی(بازیگر) هم ممنونم.
ستار اورکی که آهنگسازی فیلم سینمایی «فروشنده» را بر عهده داشته ضمن تشکر از کارگردانان این مستند درباره اصغر فرهادی گفت: در این سالها هیچ کسی نتوانست اعتباری به اصغر فرهادی بدهد و اعتباری را که او امروز به دست آورده، حاصل تجارب، زحمات و پشتکار خودش بوده که برای کشورش نیز به ارمغان آورده و در حیطه هنر هم اسم ما را در جهان مطرح کرده است. او به همه ما اعتبار داده است که اسممان در کنار اسم ایشان باشد.
در این مراسم فرید سجادی حسینی – بازیگر فیلم سینمایی فروشنده – نیز حضور داشت.
این فیلم روایتی مستند از شکلگیری ایده و فیلمنامه، تا آخرین مراحل ساخت فیلم «فروشنده» هفتمین اثر اصغر فرهادی است که اسکار فیلم غیر انگلیسی زبان هشتاد و هشتمین دوره مراسم اسکار به آن تعلق گرفت. «درباره فروشنده» بر اساس تصاویر پشت صحنه فیلم همراه با صحبتهای اصغر فرهادی و منتقدان بین المللی سینما روایت میشود.
در این مستند، در کنار بررسی روند ساخت فیلم «فروشنده» با مرور تصاویر پشت صحنه و تمرینات پیش از آغاز فیلمبرداری، مصاحبههایی با میشل سیمان (سردبیر مجله پوزتیف)، گادفری چشایر (رییس سابق حلقه منتقدان نیویورک)، هوشنگ گلمکانی (سردبیر ماهنامه فیلم)، پیتر بردشاو (منتقد ارشد روزنامه گاردین)، فیلیپ رویر (منتقد مجله پوزتیف)، مهرزاد دانش (منتقد ماهنامه فیلم)، و فابیو فرزتتی (منتقد روزنامه مساجرو) درباره «فروشنده» انجام شده است.
وحید صداقت و تهمینه منزوی- فیلمبردار، تهیهکننده و کارگردان، محمدرضا دلپاک – صدا، وحید صداقت – تدوین، ستار اورکی – موسیقی، ثمین مهاجرانی – روابط عمومی و امور بینالملل، پژمان فرهادی- طراح پوستر، حسین جمشیدی گوهری- ساخت آنونس و طلوع فیلم- مجری طرح و عوامل این مستند هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری