اصغر فرهادی در اکران مستند سینمایی «درباره فروشنده» که روایتی مستند از شکلگیری ایده و فیلمنامه، تا آخرین مراحل ساخت فیلم «فروشنده» است، اظهار کرد: حرفهای عجیب و اغراقآمیزی درباره پشت صحنه و نوع کار من گفته میشد، اما با ساخت این مستند نشان داده میشود که این کارها دستیافتنی است و هرکس میتواند روش خودش را پیدا کند.
به گزارش سینماسینما، اکران مستند سینمایی «درباره فروشنده» به کارگردانی وحید صداقت و تهمینه منزوی با حضور اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» چهارشنبه ۲۷ تیرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
پیش از اکران این مستند، اصغر فرهادی اظهار کرد: حرفهای بسیاری درباره نوع کار من گفته میشد که با دیدن پشت صحنه فیلم، بخشهایی از آن برطرف میشود و معلوم میشود که من کار عجیب و غریبی انجام نمیدهم. مثلا در برخی مصاحبهها حرفهایی اغراقآمیز از نحوه کار ما زده میشد، اما با ساخت این مستند نشان داده میشود که این کارها دستیافتنی است و هر کس روش خودش را میتواند پیدا کند.
در این مراسم شاهرخ دولکو – منتقد سینما، فیلمنامهنویس و کارگردان – با اشاره به اینکه “صحبت درباره اصغر فرهادی و «فروشنده» به جهت شهرت و مورد توجه بودن او چه در ایران و چه در خارج از کشور، کار سختی است” گفت: او مثل هر فیلمساز بزرگ دیگری درون مایههای مهمی برای فیلمهایش دارد که داستان فیلم حول آن موضوعات میگردد. خیلی از منتقدان و مفسران درباره ایندرون مایهها صحبت کردند اما اغلب آن را با تِم فیلم اشتباه گرفتهاند. مثلا میگویند فلان فیلم درباره خیانت یا پنهانکاری است، اما اینها همه تم فیلم هستند که برخی فرعی و برخی اصلی است. بنابر این به نظرمن درون مایه اصلی این فیلم درباره استحاله است.
او ادامه داد: در همین باب میتوانم بگویم فیلم «درباره الی» درباره یک طبقه اجتماعی است یا «جدایی» درباره پافشاری افراد بر روی خواستههای خود است و فرهادی گاهی به این سوالات در فیلم پاسخ میدهد و گاهی ما را نگه میدارند و را مجبور میکنند به دنبال جواب برویم. فرهادی در فیلم «فروشنده» ما را با یک سوال روبرو میکند اینکه یک آدم چگونه تبدیل به یک گاو میشود، همان دیالوگی که در فیلم از زبان پسری در مدرسه شنیده میشود؛ تبدیل شدن انسانها به شکل دیگر.
این منتقد اضافه کرد: جواب قاطعی برای این استحاله وجود ندارد. اما نکتهی مهم فیلم، سیلی است که نه فقط به صورت مرد متجاوز بلکه به صورت ما هم میخورد. من ریاکشن همه مخاطبان را در زمان این سکانس دیدهام و متوجه شدم که آنها نیز صورت خود را عقب میکشند. مخاطب در این اثر متوجه اینکه خانه امنی که تبدیل به یک خرابه میشود یا شهری که دیگر مثل قبل نیست، نمیشود و این همان استحالههایی است که در فیلم وجود دارد.
او در پایان با اشاره به مستند سینمایی «درباره فروشنده» اظهار کرد: این رسم است که از فیلمهای بزرگ و کارگردانهای بزرگ فیلمهای پشت صحنه میگیرند که برخی برای جلب توجه تماشگر است و برخی جنبه تبلیغاتی دارد. در این میان تعدادی کارکرد آموزشی دارد که بهترین نوع آن است. من آرزو داشتم پشت صحنه کارهای فرهادی را میدیدم و میدانم که نحوه کار کارگردان با بازیگران و عوامل بسیار مهم است بنابر این، «درباره فروشنده» این شانس را به ما میدهد که بتوانیم از او چیزهایی یاد بگیریم و گوشههایی از رمز و رازهای او را بفهمیم.
در ادامه وحید صداقت یکی از کارگردانان این مستند سینمایی در سخنان کوتاهی بیان کرد: اتفاق خوبی که در نمایش این مستند اتفاق افتاد این بود که وقتی این فیلم نمایش داده میشد، مخصوصا در شهرستانها که شاید امکانات آموزشی به خوبی تهران نباشد، عده زیادی بودند که به ما پیغام میدادند و ازین بابت که این تجربه با آنها به اشتراک گذاشته شده خوشحال بودند و بابت اینکه به بخشی از سوالاتشان پاسخ داده شده خوشحال بودند و من هم ازین بابت از آقای فرهادی تشکر میکنم. در ادامه از آقای دلپاک(صدابردار)، ستار اورکی(موسیقی) و فرید سجادی حسینی(بازیگر) هم ممنونم.
ستار اورکی که آهنگسازی فیلم سینمایی «فروشنده» را بر عهده داشته ضمن تشکر از کارگردانان این مستند درباره اصغر فرهادی گفت: در این سالها هیچ کسی نتوانست اعتباری به اصغر فرهادی بدهد و اعتباری را که او امروز به دست آورده، حاصل تجارب، زحمات و پشتکار خودش بوده که برای کشورش نیز به ارمغان آورده و در حیطه هنر هم اسم ما را در جهان مطرح کرده است. او به همه ما اعتبار داده است که اسممان در کنار اسم ایشان باشد.
در این مراسم فرید سجادی حسینی – بازیگر فیلم سینمایی فروشنده – نیز حضور داشت.
این فیلم روایتی مستند از شکلگیری ایده و فیلمنامه، تا آخرین مراحل ساخت فیلم «فروشنده» هفتمین اثر اصغر فرهادی است که اسکار فیلم غیر انگلیسی زبان هشتاد و هشتمین دوره مراسم اسکار به آن تعلق گرفت. «درباره فروشنده» بر اساس تصاویر پشت صحنه فیلم همراه با صحبتهای اصغر فرهادی و منتقدان بین المللی سینما روایت میشود.
در این مستند، در کنار بررسی روند ساخت فیلم «فروشنده» با مرور تصاویر پشت صحنه و تمرینات پیش از آغاز فیلمبرداری، مصاحبههایی با میشل سیمان (سردبیر مجله پوزتیف)، گادفری چشایر (رییس سابق حلقه منتقدان نیویورک)، هوشنگ گلمکانی (سردبیر ماهنامه فیلم)، پیتر بردشاو (منتقد ارشد روزنامه گاردین)، فیلیپ رویر (منتقد مجله پوزتیف)، مهرزاد دانش (منتقد ماهنامه فیلم)، و فابیو فرزتتی (منتقد روزنامه مساجرو) درباره «فروشنده» انجام شده است.
وحید صداقت و تهمینه منزوی- فیلمبردار، تهیهکننده و کارگردان، محمدرضا دلپاک – صدا، وحید صداقت – تدوین، ستار اورکی – موسیقی، ثمین مهاجرانی – روابط عمومی و امور بینالملل، پژمان فرهادی- طراح پوستر، حسین جمشیدی گوهری- ساخت آنونس و طلوع فیلم- مجری طرح و عوامل این مستند هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





