اصغر فرهادی در اکران مستند سینمایی «درباره فروشنده» که روایتی مستند از شکلگیری ایده و فیلمنامه، تا آخرین مراحل ساخت فیلم «فروشنده» است، اظهار کرد: حرفهای عجیب و اغراقآمیزی درباره پشت صحنه و نوع کار من گفته میشد، اما با ساخت این مستند نشان داده میشود که این کارها دستیافتنی است و هرکس میتواند روش خودش را پیدا کند.
به گزارش سینماسینما، اکران مستند سینمایی «درباره فروشنده» به کارگردانی وحید صداقت و تهمینه منزوی با حضور اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» چهارشنبه ۲۷ تیرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
پیش از اکران این مستند، اصغر فرهادی اظهار کرد: حرفهای بسیاری درباره نوع کار من گفته میشد که با دیدن پشت صحنه فیلم، بخشهایی از آن برطرف میشود و معلوم میشود که من کار عجیب و غریبی انجام نمیدهم. مثلا در برخی مصاحبهها حرفهایی اغراقآمیز از نحوه کار ما زده میشد، اما با ساخت این مستند نشان داده میشود که این کارها دستیافتنی است و هر کس روش خودش را میتواند پیدا کند.
در این مراسم شاهرخ دولکو – منتقد سینما، فیلمنامهنویس و کارگردان – با اشاره به اینکه “صحبت درباره اصغر فرهادی و «فروشنده» به جهت شهرت و مورد توجه بودن او چه در ایران و چه در خارج از کشور، کار سختی است” گفت: او مثل هر فیلمساز بزرگ دیگری درون مایههای مهمی برای فیلمهایش دارد که داستان فیلم حول آن موضوعات میگردد. خیلی از منتقدان و مفسران درباره ایندرون مایهها صحبت کردند اما اغلب آن را با تِم فیلم اشتباه گرفتهاند. مثلا میگویند فلان فیلم درباره خیانت یا پنهانکاری است، اما اینها همه تم فیلم هستند که برخی فرعی و برخی اصلی است. بنابر این به نظرمن درون مایه اصلی این فیلم درباره استحاله است.
او ادامه داد: در همین باب میتوانم بگویم فیلم «درباره الی» درباره یک طبقه اجتماعی است یا «جدایی» درباره پافشاری افراد بر روی خواستههای خود است و فرهادی گاهی به این سوالات در فیلم پاسخ میدهد و گاهی ما را نگه میدارند و را مجبور میکنند به دنبال جواب برویم. فرهادی در فیلم «فروشنده» ما را با یک سوال روبرو میکند اینکه یک آدم چگونه تبدیل به یک گاو میشود، همان دیالوگی که در فیلم از زبان پسری در مدرسه شنیده میشود؛ تبدیل شدن انسانها به شکل دیگر.
این منتقد اضافه کرد: جواب قاطعی برای این استحاله وجود ندارد. اما نکتهی مهم فیلم، سیلی است که نه فقط به صورت مرد متجاوز بلکه به صورت ما هم میخورد. من ریاکشن همه مخاطبان را در زمان این سکانس دیدهام و متوجه شدم که آنها نیز صورت خود را عقب میکشند. مخاطب در این اثر متوجه اینکه خانه امنی که تبدیل به یک خرابه میشود یا شهری که دیگر مثل قبل نیست، نمیشود و این همان استحالههایی است که در فیلم وجود دارد.
او در پایان با اشاره به مستند سینمایی «درباره فروشنده» اظهار کرد: این رسم است که از فیلمهای بزرگ و کارگردانهای بزرگ فیلمهای پشت صحنه میگیرند که برخی برای جلب توجه تماشگر است و برخی جنبه تبلیغاتی دارد. در این میان تعدادی کارکرد آموزشی دارد که بهترین نوع آن است. من آرزو داشتم پشت صحنه کارهای فرهادی را میدیدم و میدانم که نحوه کار کارگردان با بازیگران و عوامل بسیار مهم است بنابر این، «درباره فروشنده» این شانس را به ما میدهد که بتوانیم از او چیزهایی یاد بگیریم و گوشههایی از رمز و رازهای او را بفهمیم.
در ادامه وحید صداقت یکی از کارگردانان این مستند سینمایی در سخنان کوتاهی بیان کرد: اتفاق خوبی که در نمایش این مستند اتفاق افتاد این بود که وقتی این فیلم نمایش داده میشد، مخصوصا در شهرستانها که شاید امکانات آموزشی به خوبی تهران نباشد، عده زیادی بودند که به ما پیغام میدادند و ازین بابت که این تجربه با آنها به اشتراک گذاشته شده خوشحال بودند و بابت اینکه به بخشی از سوالاتشان پاسخ داده شده خوشحال بودند و من هم ازین بابت از آقای فرهادی تشکر میکنم. در ادامه از آقای دلپاک(صدابردار)، ستار اورکی(موسیقی) و فرید سجادی حسینی(بازیگر) هم ممنونم.
ستار اورکی که آهنگسازی فیلم سینمایی «فروشنده» را بر عهده داشته ضمن تشکر از کارگردانان این مستند درباره اصغر فرهادی گفت: در این سالها هیچ کسی نتوانست اعتباری به اصغر فرهادی بدهد و اعتباری را که او امروز به دست آورده، حاصل تجارب، زحمات و پشتکار خودش بوده که برای کشورش نیز به ارمغان آورده و در حیطه هنر هم اسم ما را در جهان مطرح کرده است. او به همه ما اعتبار داده است که اسممان در کنار اسم ایشان باشد.
در این مراسم فرید سجادی حسینی – بازیگر فیلم سینمایی فروشنده – نیز حضور داشت.
این فیلم روایتی مستند از شکلگیری ایده و فیلمنامه، تا آخرین مراحل ساخت فیلم «فروشنده» هفتمین اثر اصغر فرهادی است که اسکار فیلم غیر انگلیسی زبان هشتاد و هشتمین دوره مراسم اسکار به آن تعلق گرفت. «درباره فروشنده» بر اساس تصاویر پشت صحنه فیلم همراه با صحبتهای اصغر فرهادی و منتقدان بین المللی سینما روایت میشود.
در این مستند، در کنار بررسی روند ساخت فیلم «فروشنده» با مرور تصاویر پشت صحنه و تمرینات پیش از آغاز فیلمبرداری، مصاحبههایی با میشل سیمان (سردبیر مجله پوزتیف)، گادفری چشایر (رییس سابق حلقه منتقدان نیویورک)، هوشنگ گلمکانی (سردبیر ماهنامه فیلم)، پیتر بردشاو (منتقد ارشد روزنامه گاردین)، فیلیپ رویر (منتقد مجله پوزتیف)، مهرزاد دانش (منتقد ماهنامه فیلم)، و فابیو فرزتتی (منتقد روزنامه مساجرو) درباره «فروشنده» انجام شده است.
وحید صداقت و تهمینه منزوی- فیلمبردار، تهیهکننده و کارگردان، محمدرضا دلپاک – صدا، وحید صداقت – تدوین، ستار اورکی – موسیقی، ثمین مهاجرانی – روابط عمومی و امور بینالملل، پژمان فرهادی- طراح پوستر، حسین جمشیدی گوهری- ساخت آنونس و طلوع فیلم- مجری طرح و عوامل این مستند هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش