حوزه هنری به عنوان یکی از نهاد های انقلابی تاثیر گذار، در قبال سینمای ایران همیشه مواضعی داشته است که شاید برای مدیران این حوزه قابل توجیه باشد اما هیچ وقت برای سینماگران این رفتار توجیه نشد.
سام بهشتی- بعد از خبر اکران تازه ترین فیلم اصغر فرهادی، حاشیه ها بر سر عدم اکران این فیلم از سوی حوزه هنری بالا گرفت و تبدیل به یک بحران تازه در سینمای ایران شد. فیلم «فروشنده» تازه ترین ساخته تحسین شده فرهادی در جشنواره فیلم کن، قرار است که از دهم شهریور ماه راهی اکران شود تا مخاطبان ایرانی هم بتوانند این فیلم را به تماشا بنشینند و همین موضوع سرآغاز یک بحث تازه است.
روز گذشته خبر آمد که فیلم «فروشنده» برای مدیران رده بالای حوزه هنری و تعدادی از روزنامه نگاران و اهالی رسانه منتسب به جریانی خاص و دغدغه مند اکران شده است و آن ها بعد از اکران فیلم قلم ها را برداشتند دست به نقد تند و تیز تازه ترین اصغر فرهادی بردند و در رسانه های خودشان موضع خود را در برابر فیلم اعلام کردند.
شاید نظرحجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی و یارانش بر این بوده است تا با اکران پیش از موعد این فیلم برای مدیران حوزه هنری و تعدادی از روزنامه نگاران منتسب به جریان خاص و دلواپسِ سینما بتواند از حاشیه های احتمالی در زمان اکران فیلم جلوگیری کنند که این هم از سیاست های به نوع خود جالب و شاهکار وزارت ارشاد است.
موضوع خطرناک اینجا است که هنوز اهالی رسانه و انجمن منتقدان و حتی سینمایی نویس های میانهرو، هم فیلم تازه اصغر فرهادی را ندیده اند و اکران کردن این فیلم برای عده ای از خواصِ نگران باعث میشود که آن ها نقد های یک سویه به فیلم داشته باشند و همین امر باعث اتفاقات زیان آوری برای سنیما خواهد شد.
با همه این تفاسیر و اتفاقات، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار سینماسینما درباره تحریم فیلم «فروشنده» از سوی حوزه هنری گفت: مدیران حوزه هنری در خصوص عدم اکران این فیلم، هنوز چیزی به ما ارائه نکرده اند و هنوز با قاطعیت نمیتوان گفت این فیلم از سوی حوزه هنری تحریم شده است.
وی ادامه داد: طبق تصمیم گیری شورای صنفی نمایش این فیلم از دهم شهریور اکران خود را آغاز میکند.
روز گذشته علی سرتیپی، پخش کننده فیلم «فروشنده» در ایران در ارتباط با همین موضوع در گفتگو با یکی از رسانه ها گفته بود که هنوز نامه ای از حوزه هنری مبنی بر عدم اکران فیلم «فروشنده» به دست ما نرسیده است.
سکوت مدیران حوزه هنری هم به نوع خود جالب است، شاید آن ها تمایل دارند که این فیلم را اکران کنند و شاید از سوی دیگر در رو دربایستی با رسانه های همفکر خود مانند که اگر این اتفاق بیفتد، رسانه های منتسب به جریان خاص، مدیران حوزه هنری را مورد حمله قرار میدهند.
بر سر موعد اکران فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان به راحتی این فیلم را اکران نکردند و مواضعشان صریح و شفاف بود اما همین فیلم تحریمی حوزه هنری، همه رکورد ها را جابجا کرد و در ده روز دو میلیارد تومان فروخت.
رخشان بنی اعتماد کارگردان شاخص سینمای ایران، روز گذشته ۲۵ مرداد در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه عکس «لانتوری» ضمن انتقاد از سیاست های حوزه هنری گفت: مگر با فیلم «قصه ها» من اینکار را نکردند؟ سینما حق فیلمساز و مخاطب است، حتی آگهی فیلم های ما از تلویزیون پخش نمیشود و تحت فشار هستیم، باز هم با این همه ناسازگاری ها، عادت نمی کنیم؟!
چرا حوزه هنری مهم است و این همه جنجال به پا میشود ؟
شاید مخاطبی که اخبار سینمای ایران را رصد میکند و سر خط خبرها را میخواند، نداند که حوزه هنری از چه اهمیتی برخوردار است و تحریم یک فیلم از سوی حوزه هنری چه عواقبی دارد.حوزه هنری به عنوان یک نهاد انقلابی و از زیر مجموعه های سازمان تبلیغات اسلامی است. وظیفه این نهاد بر این بوده است که در حوزه فرهنگ و هنر به فعالیت بپردازد و برای مخاطبان خوراک فرهنگی تولید کند.
این نهاد انقلابی، تعداد زیادی سالن سینما در تهران و شهرستان ها در اختیار دارد و عدم اکران یک فیلم در سالن های وابسته به حوزه هنری باعث میشود که فیلم فروش قابل توجه ای نداشته باشد و به صاحبان آثار لطمه جدی وارد شود.
عملا وقتی یک فیلمی از سوی حوزه هنری تحریم میشود، فروش شهرستان ها را نخواهد داشت چون اکثر سالن های سینما وابسته به حوزه هنری در شهرستان ها است. حوزه هنری در تهران سالن مهمی را در اختیار دارد و به جرائت می توان گفت که سینما آزادی یکی از مهمترین و اصلی ترین شریان های اصلی فروش فیلم ها در تهران است و عدم اکران یک فیلم در این سینما تاثیر زیادی خواهد داشت. سینما آزادی وابسته به حوزه هنری است.
قصه تحریم ها از کجا شروع شد؟
در ابتدای سال ۹۱ بود که رییس حوزه هنری طی سخنانی عنوان کرد که که این نهاد فیلم های غیرارزشی، مسئلهدار و فیلم هایی که از خطوط قرمز ردشدهاند را مطابق تشخیص کارشناسان خود نمایش نخواهد داد. به گفته او، «فیلمهای مسئلهدار به آن دسته از فیلمهایی اطلاق میشوند که در مسائل اخلاقی و عفت عمومی از خطوط قرمز تجاوز میکنند».
این سر آغاز ماجرای تازه برای سینماگران بود، فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر اکران می شدند برای اکران عمومی دچار مشکل بودند و این رفتار مدیران حوزه هنری، مغایر با سیاست های وزارت ارشاد بود، چون آنها پروانه نمایش فیلم ها را صادر کرده بودند اما آن فیلم ها اجازه اکران در سینماهای وابسته به حوزه هنری را نداشتند.
در گام اول فیلم های «خصوصی» به کارگردانی محمد حسین فرحبخش و «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی در سینماهای حوزه هنری اکران نشدند و بعد از آن فیلم های «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرم پور، «برف روی کاج ها» به کارگردانی پیمان معادی، «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی، «من همسرش هستم» به کارگردانی مصطفی شایسته، «پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی، «بی خود و بی جهت» به کارگردانی رضا کاهانی و «قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد از جمله فیلم هایی بودند که در آن سال ها، سینماهای حوزه هنری را در اختیار نداشتند و به «لیست چند فیلم تحریمی حوزه هنری» معروف شدند. فیلم «لانتوری» رضا درمیشیان و فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی فیلم های دیگر هستند که سینماهای حوزه را در اختیار ندارند، اولی با قطعیت و دومی هم در هاله از ابهام است.
حوزه هنری به عنوان یکی از نهاد های انقلابی تاثیر گذار، در قبال سینمای ایران همیشه مواضعی داشته است که شاید برای مدیران این حوزه قابل توجیه باشد اما هیچ وقت برای سینماگران این رفتار توجیه نشد و هیچ گاه هم متوجه نشدیم که مغایر و ملاک تحریم فیلم ها چه بوده است، چون گاهی فیلم های سخیف و مبتذل تحریم نشدند و به صورت گسترده اکران شدند و گاهی فیلم متوسط اجتماعی که دردی را از دل اجتماع بیرون کشیده، نتوانسته سینماهای حوزه را در اختیار داشته باشد. اما نکته قابل تامل در خصوص سیاست های حوزه هنری این است که، حداقل تکلیف شان روشن است و وقتی میگویند کاری را نمی کنند، به هیچ وجه آن کار را انجام نمیدهند و این پای عقیده و آرمان بودن، قابل تقدیر است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟