دبیر جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» از حذف اکران آنلاین فیلمهای جشنواره پس از چند سال خبر داد.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدیمقدم صبح یکشنبه، یازدهم آذرماه و در فاصله یک هفته تا شروع هجدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت در یک نشست خبری در مرکز گسترش سینمای مستند، پویانمایی و تجربی به تشریح جزئیاتی از این رویداد پرداخت.
او در ابتدا با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و اشاره به مقاومت مردم غزه و لبنان بیان کرد: امسال تلاش کردیم، یک نگاه تعاملی بیش از گذشته با حضور فیلمهایی از سلیقهها و نسلهای مختلف در جشنواره وجود داشته باشد. یکی دیگر از ویژگیهای جشنواره همکاری با صنوف سینمای مستند و تمام نهادهای موثر در تولید مستند با مرجعیت مرکز گسترش است.
وی ادامه داد: ۵۳۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و اگرچه میزان تولید بیشتر شده ولی نسبت به سال گذشته خیلی زیاد نیست. در این دوره ۶۵ فیلم برای بخش مسابقه ملی انتخاب شد که در بخشهای مختلف توزیع میشوند. بخش ویژه غزه را هم داریم که زینتی نیست، بخصوص آنکه غرفه مرکز گسترش سال قبل در جشنواره کن وارد مذاکرات خوبی شد و به تولیدات مشترکی هم رسیدیم که برخی از آنها در جشنواره هستند و در مجموع ۱۲ فیلم در این بخش شرکت دارند.
او افزود: در بخش خارج از مسابقه ۱۰ فیلم نمایش داده میشوند و ۲۳۱۴ فیلم نیز در بخش بینالملل متقاضی بودند که ۵۴ فیلم انتخاب شد.
دبیر جشنواره سینما حقیقت همچنین اعلام کرد: امسال بخش آنلاین نداریم. این بخش کمکم از جشنوارههای دنیا حذف شده ولی ما پس از دوران پاندمی کرونا به دلیل استقبال مخاطب تا سال قبل آن را ادامه دادیم. برای اشتیاق مخاطبان شهرستانها از اول تا سوم دیماه، فیلمهای منتخب جشنواره را در شهرهای مختلف نمایش خواهیم داد.
وی افزود: جشنواره امسال بر خانواده، شکاف نسل و انقطاع گفتوگو، معیشت، ارکان خانواده تمرکز دارد و تلاش کردیم فیلمهایی در این زمینه داشته باشیم. البته فقط بر مستند اجتماعی تمرکز نداریم و از حوزههای محیط زیست و قوم شناسی و …نیز اثر داریم.
دبیر جشنواره همچنین در بخشی دیگر به وضعیت مالی جشنواره و مرکز گسترش اشاره کرد و گفت: شرایط مالی خوبی نداریم و نسبت به آن معترض هستیم. در سه چهار سال گذشته درباره این موضوع صحبت کرده بودم چرا که مستندسازان با رنج و سبدی خالی کار خود را دنبال میکنند.
حمیدی مقدم درباره سهم آثار مستقل گفت: از میان ۶۵ فیلم ۱۶ اثر مستقل ساخته شدند و حدود ۵۰ فیلم با مشارکت ارگان یا نهادهای مختلف ساخته شدند که اینها ممکن است شامل یک بانک هم شود.
او درباره مکان برگزاری جشنواره توضیح داد: ما همیشه در اضطراب محل برگزاری جشنواره هستیم و امیدواریم موضوع خانه جشنواره به نتیجه برسد اما برای امسال پس از نظرخواهی از مستندسازان به پردیس چارسو رسیدیم.
فیلمهای چالشدار سال آینده به حقیقت مراجعه کنند
وی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا در جشنواره امسال با توجه به تغییر دولت و سیاستها فیلمی از ماجراهای سیاسی و اجتماعی سالهای اخیر نمایش داده میشود یا خیر چرا که بیشتر تولیدات در این زمینه راهی جشنواره های خارجی شدند، گفت: ما فیلمها را در گروه مشاوران میبینیم و در واقع آنچه را به ما رجوع میشود، بررسی میکنیم نه تمام آنچه ساخته میشود. با این حال سعی کردیم به شهادت و گواه ۳۵ مشاوری که داریم فیلمهای صاحب حرف و اندیشه داشته باشیم. براین اساس در حوزه اتفاقهای سال ۱۴۰۱ فیلم داریم که در بخش ویژه نمایش داده میشود. اما همین جا اعلام میکنم فیلمهایی که چالش و مسئله دارند برای سال آینده به سینما حقیقت رجوع کنند.
حمیدیمقدم در پاسخ به سوال دیگر درباره رأیگیری مردمی جشنواره با اشاره به مشکلاتی که سال قبل در جشنواره فجر وجود داشت، گفت: امسال این رأیگیری توسط صنف انجام میشود و به عبارتی تحت نظارت خانه سینما خواهد بود.
او در بخش دیگر درباره فعالیت مدرسه سینما حقیقت بیان کرد: هماهنگی تنظیم دروس این مدرسه در دوره ابتدایی در حال انجام است. البته مراقبتهایی در این زمینه باید به لحاظ صنفی و تامین شرایط شغلی انجام شود.
وی درباره پیچینگ هم گفت: ما برای موضوع شأنیت دیگری قائل شدیم چون اهمیت و کارکرد آن تحت تاثیر هیجان جشنواره گم میشد. اما برای آن برنامهریزی میشود و پس از جشنواره شرایط برپایی آن اعلام خواهد شد.
فکر میکردم، میتوانم موثر باشم
وی درباره حضورش در سه دولت مختلف و اینکه آیا نگاه تعاملی به دولت جدید دارد گفت: من پیش از حضور در مرکز گسترش، سمت دولتی نداشتم و در دولت دوازدهم با حضور آقای انتظامی این فرصت پیش آمد. اگر من به مرکز گسترش آمدم به دلیل این بود که بیشترین ارتباط را با اینجا داشتم و فکر میکردم میتوانم موثر باشم. این مرکز خودش جایگاه بالندهای دارد و ادامه حضور من در دولت سیزدهم با حمایت آقای خزاعی در چارچوب مقررات بین مرکز و سازمان سینمایی رخ داد. درباره الان هم به نظرم زود است صحبت کنیم چون فقط یک ماه است که تغییرات اتفاق افتاده ولی با این حال با حضور دکتر فریدزاده و تجربه زیستی ایشان امیدوارم نگاه حمایتی بیشتر باشد.
حمیدی مقدم در ادامه تاکید کرد: آنچه امسال در جشنواره حقیقت نمایش داده میشود، محصول ریلگذاری سه چهار سال گذشته است.
او در پاسخ به اینکه اگر پس از جشنواره پایان حضورش در مرکز گسترش اعلام شود چه میکند؟ گفت: قطعا به شرایط قبل از حضور در مرکز یعنی تولید و ساخت در سینما و تلویزیون برمیگردم و ان شاءلله زودتر باشد.
حمیدیمقدم در بخشی دیگری از نشست ابراز امیدواری کرد که جشنواره برای حضور دانشجویان گسترده شود و در عین حال گفت: کمااینکه امسال هم چنین قصدی وجود داشت تا با اضافه شدن سینما فلسطین جشنواره وسیعتر باشد ولی برای جلوگیری از چند پارگی منتفی شد. البته برای گسترش مستند یک تجربه جدید را امسال دنبال میکنیم تا با همکاری فیلمسازان یک مستند کمپر در میدانهای شهر داشته باشیم و این شروعی خواهد بود برای درگاه اینترنتی که راهاندازی میکنیم تا فیلمهای مستند ما دیگر در قفسهها نماند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- «سینماحقیقت ۱۸» برگزار میکند؛ بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم