دبیر جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» از حذف اکران آنلاین فیلمهای جشنواره پس از چند سال خبر داد.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدیمقدم صبح یکشنبه، یازدهم آذرماه و در فاصله یک هفته تا شروع هجدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت در یک نشست خبری در مرکز گسترش سینمای مستند، پویانمایی و تجربی به تشریح جزئیاتی از این رویداد پرداخت.
او در ابتدا با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و اشاره به مقاومت مردم غزه و لبنان بیان کرد: امسال تلاش کردیم، یک نگاه تعاملی بیش از گذشته با حضور فیلمهایی از سلیقهها و نسلهای مختلف در جشنواره وجود داشته باشد. یکی دیگر از ویژگیهای جشنواره همکاری با صنوف سینمای مستند و تمام نهادهای موثر در تولید مستند با مرجعیت مرکز گسترش است.
وی ادامه داد: ۵۳۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و اگرچه میزان تولید بیشتر شده ولی نسبت به سال گذشته خیلی زیاد نیست. در این دوره ۶۵ فیلم برای بخش مسابقه ملی انتخاب شد که در بخشهای مختلف توزیع میشوند. بخش ویژه غزه را هم داریم که زینتی نیست، بخصوص آنکه غرفه مرکز گسترش سال قبل در جشنواره کن وارد مذاکرات خوبی شد و به تولیدات مشترکی هم رسیدیم که برخی از آنها در جشنواره هستند و در مجموع ۱۲ فیلم در این بخش شرکت دارند.
او افزود: در بخش خارج از مسابقه ۱۰ فیلم نمایش داده میشوند و ۲۳۱۴ فیلم نیز در بخش بینالملل متقاضی بودند که ۵۴ فیلم انتخاب شد.
دبیر جشنواره سینما حقیقت همچنین اعلام کرد: امسال بخش آنلاین نداریم. این بخش کمکم از جشنوارههای دنیا حذف شده ولی ما پس از دوران پاندمی کرونا به دلیل استقبال مخاطب تا سال قبل آن را ادامه دادیم. برای اشتیاق مخاطبان شهرستانها از اول تا سوم دیماه، فیلمهای منتخب جشنواره را در شهرهای مختلف نمایش خواهیم داد.
وی افزود: جشنواره امسال بر خانواده، شکاف نسل و انقطاع گفتوگو، معیشت، ارکان خانواده تمرکز دارد و تلاش کردیم فیلمهایی در این زمینه داشته باشیم. البته فقط بر مستند اجتماعی تمرکز نداریم و از حوزههای محیط زیست و قوم شناسی و …نیز اثر داریم.
دبیر جشنواره همچنین در بخشی دیگر به وضعیت مالی جشنواره و مرکز گسترش اشاره کرد و گفت: شرایط مالی خوبی نداریم و نسبت به آن معترض هستیم. در سه چهار سال گذشته درباره این موضوع صحبت کرده بودم چرا که مستندسازان با رنج و سبدی خالی کار خود را دنبال میکنند.
حمیدی مقدم درباره سهم آثار مستقل گفت: از میان ۶۵ فیلم ۱۶ اثر مستقل ساخته شدند و حدود ۵۰ فیلم با مشارکت ارگان یا نهادهای مختلف ساخته شدند که اینها ممکن است شامل یک بانک هم شود.
او درباره مکان برگزاری جشنواره توضیح داد: ما همیشه در اضطراب محل برگزاری جشنواره هستیم و امیدواریم موضوع خانه جشنواره به نتیجه برسد اما برای امسال پس از نظرخواهی از مستندسازان به پردیس چارسو رسیدیم.
فیلمهای چالشدار سال آینده به حقیقت مراجعه کنند
وی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا در جشنواره امسال با توجه به تغییر دولت و سیاستها فیلمی از ماجراهای سیاسی و اجتماعی سالهای اخیر نمایش داده میشود یا خیر چرا که بیشتر تولیدات در این زمینه راهی جشنواره های خارجی شدند، گفت: ما فیلمها را در گروه مشاوران میبینیم و در واقع آنچه را به ما رجوع میشود، بررسی میکنیم نه تمام آنچه ساخته میشود. با این حال سعی کردیم به شهادت و گواه ۳۵ مشاوری که داریم فیلمهای صاحب حرف و اندیشه داشته باشیم. براین اساس در حوزه اتفاقهای سال ۱۴۰۱ فیلم داریم که در بخش ویژه نمایش داده میشود. اما همین جا اعلام میکنم فیلمهایی که چالش و مسئله دارند برای سال آینده به سینما حقیقت رجوع کنند.
حمیدیمقدم در پاسخ به سوال دیگر درباره رأیگیری مردمی جشنواره با اشاره به مشکلاتی که سال قبل در جشنواره فجر وجود داشت، گفت: امسال این رأیگیری توسط صنف انجام میشود و به عبارتی تحت نظارت خانه سینما خواهد بود.
او در بخش دیگر درباره فعالیت مدرسه سینما حقیقت بیان کرد: هماهنگی تنظیم دروس این مدرسه در دوره ابتدایی در حال انجام است. البته مراقبتهایی در این زمینه باید به لحاظ صنفی و تامین شرایط شغلی انجام شود.
وی درباره پیچینگ هم گفت: ما برای موضوع شأنیت دیگری قائل شدیم چون اهمیت و کارکرد آن تحت تاثیر هیجان جشنواره گم میشد. اما برای آن برنامهریزی میشود و پس از جشنواره شرایط برپایی آن اعلام خواهد شد.
فکر میکردم، میتوانم موثر باشم
وی درباره حضورش در سه دولت مختلف و اینکه آیا نگاه تعاملی به دولت جدید دارد گفت: من پیش از حضور در مرکز گسترش، سمت دولتی نداشتم و در دولت دوازدهم با حضور آقای انتظامی این فرصت پیش آمد. اگر من به مرکز گسترش آمدم به دلیل این بود که بیشترین ارتباط را با اینجا داشتم و فکر میکردم میتوانم موثر باشم. این مرکز خودش جایگاه بالندهای دارد و ادامه حضور من در دولت سیزدهم با حمایت آقای خزاعی در چارچوب مقررات بین مرکز و سازمان سینمایی رخ داد. درباره الان هم به نظرم زود است صحبت کنیم چون فقط یک ماه است که تغییرات اتفاق افتاده ولی با این حال با حضور دکتر فریدزاده و تجربه زیستی ایشان امیدوارم نگاه حمایتی بیشتر باشد.
حمیدی مقدم در ادامه تاکید کرد: آنچه امسال در جشنواره حقیقت نمایش داده میشود، محصول ریلگذاری سه چهار سال گذشته است.
او در پاسخ به اینکه اگر پس از جشنواره پایان حضورش در مرکز گسترش اعلام شود چه میکند؟ گفت: قطعا به شرایط قبل از حضور در مرکز یعنی تولید و ساخت در سینما و تلویزیون برمیگردم و ان شاءلله زودتر باشد.
حمیدیمقدم در بخشی دیگری از نشست ابراز امیدواری کرد که جشنواره برای حضور دانشجویان گسترده شود و در عین حال گفت: کمااینکه امسال هم چنین قصدی وجود داشت تا با اضافه شدن سینما فلسطین جشنواره وسیعتر باشد ولی برای جلوگیری از چند پارگی منتفی شد. البته برای گسترش مستند یک تجربه جدید را امسال دنبال میکنیم تا با همکاری فیلمسازان یک مستند کمپر در میدانهای شهر داشته باشیم و این شروعی خواهد بود برای درگاه اینترنتی که راهاندازی میکنیم تا فیلمهای مستند ما دیگر در قفسهها نماند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- «سینماحقیقت ۱۸» برگزار میکند؛ بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
آخرین ها
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت