دبیر جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» از حذف اکران آنلاین فیلمهای جشنواره پس از چند سال خبر داد.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدیمقدم صبح یکشنبه، یازدهم آذرماه و در فاصله یک هفته تا شروع هجدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت در یک نشست خبری در مرکز گسترش سینمای مستند، پویانمایی و تجربی به تشریح جزئیاتی از این رویداد پرداخت.
او در ابتدا با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و اشاره به مقاومت مردم غزه و لبنان بیان کرد: امسال تلاش کردیم، یک نگاه تعاملی بیش از گذشته با حضور فیلمهایی از سلیقهها و نسلهای مختلف در جشنواره وجود داشته باشد. یکی دیگر از ویژگیهای جشنواره همکاری با صنوف سینمای مستند و تمام نهادهای موثر در تولید مستند با مرجعیت مرکز گسترش است.
وی ادامه داد: ۵۳۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و اگرچه میزان تولید بیشتر شده ولی نسبت به سال گذشته خیلی زیاد نیست. در این دوره ۶۵ فیلم برای بخش مسابقه ملی انتخاب شد که در بخشهای مختلف توزیع میشوند. بخش ویژه غزه را هم داریم که زینتی نیست، بخصوص آنکه غرفه مرکز گسترش سال قبل در جشنواره کن وارد مذاکرات خوبی شد و به تولیدات مشترکی هم رسیدیم که برخی از آنها در جشنواره هستند و در مجموع ۱۲ فیلم در این بخش شرکت دارند.
او افزود: در بخش خارج از مسابقه ۱۰ فیلم نمایش داده میشوند و ۲۳۱۴ فیلم نیز در بخش بینالملل متقاضی بودند که ۵۴ فیلم انتخاب شد.
دبیر جشنواره سینما حقیقت همچنین اعلام کرد: امسال بخش آنلاین نداریم. این بخش کمکم از جشنوارههای دنیا حذف شده ولی ما پس از دوران پاندمی کرونا به دلیل استقبال مخاطب تا سال قبل آن را ادامه دادیم. برای اشتیاق مخاطبان شهرستانها از اول تا سوم دیماه، فیلمهای منتخب جشنواره را در شهرهای مختلف نمایش خواهیم داد.
وی افزود: جشنواره امسال بر خانواده، شکاف نسل و انقطاع گفتوگو، معیشت، ارکان خانواده تمرکز دارد و تلاش کردیم فیلمهایی در این زمینه داشته باشیم. البته فقط بر مستند اجتماعی تمرکز نداریم و از حوزههای محیط زیست و قوم شناسی و …نیز اثر داریم.
دبیر جشنواره همچنین در بخشی دیگر به وضعیت مالی جشنواره و مرکز گسترش اشاره کرد و گفت: شرایط مالی خوبی نداریم و نسبت به آن معترض هستیم. در سه چهار سال گذشته درباره این موضوع صحبت کرده بودم چرا که مستندسازان با رنج و سبدی خالی کار خود را دنبال میکنند.
حمیدی مقدم درباره سهم آثار مستقل گفت: از میان ۶۵ فیلم ۱۶ اثر مستقل ساخته شدند و حدود ۵۰ فیلم با مشارکت ارگان یا نهادهای مختلف ساخته شدند که اینها ممکن است شامل یک بانک هم شود.
او درباره مکان برگزاری جشنواره توضیح داد: ما همیشه در اضطراب محل برگزاری جشنواره هستیم و امیدواریم موضوع خانه جشنواره به نتیجه برسد اما برای امسال پس از نظرخواهی از مستندسازان به پردیس چارسو رسیدیم.
فیلمهای چالشدار سال آینده به حقیقت مراجعه کنند
وی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا در جشنواره امسال با توجه به تغییر دولت و سیاستها فیلمی از ماجراهای سیاسی و اجتماعی سالهای اخیر نمایش داده میشود یا خیر چرا که بیشتر تولیدات در این زمینه راهی جشنواره های خارجی شدند، گفت: ما فیلمها را در گروه مشاوران میبینیم و در واقع آنچه را به ما رجوع میشود، بررسی میکنیم نه تمام آنچه ساخته میشود. با این حال سعی کردیم به شهادت و گواه ۳۵ مشاوری که داریم فیلمهای صاحب حرف و اندیشه داشته باشیم. براین اساس در حوزه اتفاقهای سال ۱۴۰۱ فیلم داریم که در بخش ویژه نمایش داده میشود. اما همین جا اعلام میکنم فیلمهایی که چالش و مسئله دارند برای سال آینده به سینما حقیقت رجوع کنند.
حمیدیمقدم در پاسخ به سوال دیگر درباره رأیگیری مردمی جشنواره با اشاره به مشکلاتی که سال قبل در جشنواره فجر وجود داشت، گفت: امسال این رأیگیری توسط صنف انجام میشود و به عبارتی تحت نظارت خانه سینما خواهد بود.
او در بخش دیگر درباره فعالیت مدرسه سینما حقیقت بیان کرد: هماهنگی تنظیم دروس این مدرسه در دوره ابتدایی در حال انجام است. البته مراقبتهایی در این زمینه باید به لحاظ صنفی و تامین شرایط شغلی انجام شود.
وی درباره پیچینگ هم گفت: ما برای موضوع شأنیت دیگری قائل شدیم چون اهمیت و کارکرد آن تحت تاثیر هیجان جشنواره گم میشد. اما برای آن برنامهریزی میشود و پس از جشنواره شرایط برپایی آن اعلام خواهد شد.
فکر میکردم، میتوانم موثر باشم
وی درباره حضورش در سه دولت مختلف و اینکه آیا نگاه تعاملی به دولت جدید دارد گفت: من پیش از حضور در مرکز گسترش، سمت دولتی نداشتم و در دولت دوازدهم با حضور آقای انتظامی این فرصت پیش آمد. اگر من به مرکز گسترش آمدم به دلیل این بود که بیشترین ارتباط را با اینجا داشتم و فکر میکردم میتوانم موثر باشم. این مرکز خودش جایگاه بالندهای دارد و ادامه حضور من در دولت سیزدهم با حمایت آقای خزاعی در چارچوب مقررات بین مرکز و سازمان سینمایی رخ داد. درباره الان هم به نظرم زود است صحبت کنیم چون فقط یک ماه است که تغییرات اتفاق افتاده ولی با این حال با حضور دکتر فریدزاده و تجربه زیستی ایشان امیدوارم نگاه حمایتی بیشتر باشد.
حمیدی مقدم در ادامه تاکید کرد: آنچه امسال در جشنواره حقیقت نمایش داده میشود، محصول ریلگذاری سه چهار سال گذشته است.
او در پاسخ به اینکه اگر پس از جشنواره پایان حضورش در مرکز گسترش اعلام شود چه میکند؟ گفت: قطعا به شرایط قبل از حضور در مرکز یعنی تولید و ساخت در سینما و تلویزیون برمیگردم و ان شاءلله زودتر باشد.
حمیدیمقدم در بخشی دیگری از نشست ابراز امیدواری کرد که جشنواره برای حضور دانشجویان گسترده شود و در عین حال گفت: کمااینکه امسال هم چنین قصدی وجود داشت تا با اضافه شدن سینما فلسطین جشنواره وسیعتر باشد ولی برای جلوگیری از چند پارگی منتفی شد. البته برای گسترش مستند یک تجربه جدید را امسال دنبال میکنیم تا با همکاری فیلمسازان یک مستند کمپر در میدانهای شهر داشته باشیم و این شروعی خواهد بود برای درگاه اینترنتی که راهاندازی میکنیم تا فیلمهای مستند ما دیگر در قفسهها نماند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





